کد خبر : 29107 / /
/

نتورک مارکتینگ، نوعی از کسب و کار است که محبوبیت زیادی در بین افرادی که به دنبال کار بدون محدودیت می‌گردند دارد. امروزه شرکت‌های زیادی محصولات و خدمات خود را از طریق بازاریابی شبکه‌ای ارائه می‌دهند. برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای با کمترین هزینه شروع می‌شود، و فرد این موقعیت را دارد تا با سهولت بیشتری محصول را بصورت مستقیم به دوستان، آشنایان، خانواده و دیگر افرادی که می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، بفروشد. در برنامه‌های نتورک مارکتینگ اغلب از اعضا خواسته می‌شود تا برای خودشان نماینده‌های فروشی پیدا کنند تا آن‌ها نیز به نوبه خود محصولات را به فروش برسانند و نماینده‌های جدیدی پیدا کنند و هر کدام از فروش نماینده‌های خود نیز درآمد کسب می‌کنند.

 

مشکلاتی که در این نوع فروش وجود دارد این است که افراد به جای تلاش برای فروش محصولات کمپانی تنها به فکر جذب نماینده هستند. در این صورت سیستم بازاریابی شبکه‌ای تبدیل به شرکت هرمی می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت نتورک مارکتینگ چیست؟ و تفاوت آن با شرکت‌های هرمی می‌پردازیم.

نتورک مارکتینگ چیست؟

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای، یک روش بازاریابی نوین است که در آن افراد یا شرکت‌ها محصولات و خدمات خود را به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی تبلیغ می‌کنند. این روش امکان برقراری ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار را می‌دهد. این روش امکانات دیگری همچون استفاده از روش‌های مختلف مانند جذب نیروی فروش، تشویق به فروش برای دیگران و ساختن گروه‌های فروش را نیز دارد. داشتن این قابلیت‌ها باعث افزایش فروش و درآمد فرد می‌شود و همچنین به شرکت همکاران جدید و مشتریان وفادار جذب می‌کند.

 

انواع بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای به سه دسته‌ی تقریبا مشابه تقسیم شده است. این دسته بندی‌ها بر اساس استفاده افراد از شبکه‌های شخصی خود برای اداره کسب و کار است. به وسیله‌ی این شبکه‌ها، افراد محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

بازاریابی مستقیم

 بازاریابی مستقیم، فوری‌ترین شکل فروش است. به این ترتیب که این سیستم، از افراد می‌خواهند که در برنامه‌ای برای فروش یک محصول یا خدمات ثبت نام کنند. فردی که در این برنامه‌ها ثبت نام می‌کند نیازی به جذب توزیع کنندگان دیگر ندارد و فقط از طریق فروش مستقیمی که انجام می‌دهد حقوق دریافت می‌کند.

بازاریابی وابسته

شیوه‌ی جدید دیگر نتورک مارکتینگ، استفاده از برنامه‌های بازاریابی وابسته آنلاین است. صاحبان وب سایت‌ها و وبلاگ نویسان پیوندهایی را به محصولات خاص در پلتفرم خود ایجاد می‌کنند. هنگامی که مشتری بر روی آن پیوندها کلیک می‌کند و محصولات را خریداری می‌کند، به صاحب وب سایت یک هزینه ارجاع پاداش داده می‌شود. این به مشتریان این امکان را می‌دهد که از یک سایت قابل اعتماد خریداری کنند.

برای کسانی که از پیوندهای وابسته استفاده می‌کنند شفافیت بسیار مهم است. یک سلب مسئولیت ساده در پایین یک پست وبلاگ با این هدف مطابقت دارد و به مخاطبان شما اجازه می‌دهد بدانند که از این پیوندها درآمد کسب می‌کنید.

بازاریابی چند سطحی

نوع دیگر بازاریابی شبکه‌ای که امروزه طرفداران خاص خود را دارد، بازاریابی چند سطحی (MLM)  است. این نوع بازاریابی یک شبکه بازاریابی مبتنی بر توزیع است که شامل فروش مستقیم و خط پایین توزیع کنندگان است. این مشاغل خانگی به دلیل شباهتشان به طرح‌های هرمی، مطبوعات بد زیادی را دریافت می‌کنند؛ اما در واقعیت، آن‌ها یک تفاوت اساسی دارند. طرح‌های هرمی از مردم می‌خواهند در وعده‌های دروغین ثروت سرمایه‌گذاری کنند، ولی سازمان‌های MLM محصولات یا خدمات واقعی را می‌فروشند که توزیع‌کنندگان به آن اعتقاد دارند.

تفاوت نتورک مارکتینگ با شرکت‌های هرمی

شرکت‌های هرمی که در اکثر کشورها از جمله ایران غیر قانونی است در ازای جذب افراد پول می‌دهند و بطور پیش بینی نشده‌ای فرو می‌ریزند. این شرکت‌ها به اعضای خود، بابت وارد کردن افراد جدید، حق کمیسیون می‌دهد. شرکت‌های هرمی هیچ محصولی نمی‌فروشند. روش کار آن‌ها به این صورت است که پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. بعد از فروپاشی هرم، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند و پول خود را از دست می‌دهند.

به گفته FTCC، همیشه داشتن محصول به معنای قانونی بودن یک شرکت نیست. بعضی از شرکت‌های هرمی برای حفظ ظاهر خود، یک محصول را در سبد فروش خود با قیمتی بالاتر از بازار قرار می‌دهند، باید یادآوری کنیم که هدف این شرکت‌ها، فروش محصول نیست. در این شرکت‌ها عموما زمانی محصولی دریافت می‌شود که افراد در پلان تجاری شرکت حضور داشته باشند، به این صورت که پول کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند عضوگیری کنند، از دست می‌رود.

نتورک مارکتینگ

بازاریابی شبکه‌ای چگونه کار می‌کند؟

در این روش، شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی می‌فروشد، باید مشتریان دیگر را هم در فروش خود دخیل کند. اساس کار نتورک مارکتینگ، فروش و ارائه محصول توسط مشتریان راضی از محصول است. مهم‌ترین مسئله در بازاریابی شبکه‌ای، رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتری است. در نتورک مارکتینگ، حتما باید به کیفیت محصولات و خدمات توجه داشته زیرا نکته‌ی مهمی برای برای راضی نگه داشتن همیشگی مشتریان است. از لحاظ تئوری، اگر یک شرکت در بازاریابی شبکه‌ای موفق باشد، می‌تواند با استفاده از رضایت مشتریان، فروش بسیار بالایی را تجربه کند.

مزایای نتورک مارکتینگ

  • باید گفت که هیچ محدودیتی برای اندازه سازمان بازاریابی شبکه‌ای وجود ندارد. به این دلیل که کسب و کارها با تعداد زیادی از افراد برای تبدیل شدن به شرکت توزیع کننده استفاده می‌کنند. علاوه بر این، توزیع کنندگان می‌توانند با سایر توزیع کنندگان فرعی همکاری کنند تا فروش شرکت را افزایش دهند.
  • شرکت‌ها برای ارائه محصولات خود به تبلیغات نیازی ندارند، زیرا آن‌ها یک شبکه قوی و قدرتمند در اختیار دارند که مستقیماً با مشتریان سر و کار دارند.
  • ساختار توزیع‌کننده توجه ویژه‌ای به حاشیه سود خرده‌ فروشان دارد که توسط شرکت‌‌ها به عنوان هزینه در نظر گرفته می‌شود. این حاشیه سود به توزیع کنندگان انتقال داده می‌شود، اینکار منجر به خلاص شدن شرکت‌ها از بار مالی آن‌ها می‌شوند.
  • یکی دیگر از مزایای نتورک مارکتینگ این است که شرکت‌ها مجبور نیستند، برای ذخیره سازی و تحویل محصول مانند سابق هزینه بپردازند. این به دلیل این واقعیت است که مسئول پرداخت این هزینه‌ها توزیع کنندگان هستند.
  • و در آخر، توزیع کنندگان می‌توانند با شمار نامحدودی از معاملات تجاری خود برای سازمان درآمد کسب کنند. آن‌ها می‌توانند از هر دو طریق درآمد و پورسانت، درآمد ایجاد کنند.

معایب نتورک مارکتینگ

مردم معمولاً، نسبت به نتورک مارکتینگ دیدگاه و نظر مثبتی ندارند، زیرا افراد زیادی از این طریق دچار ضررهای جبران ناپذیری شده‌اند. برخی از مهم‌ترین معایب بازاریابی شبکه‌ای عبارت اند از:

درآمدزایی در نتورک مارکتینگ دشوار است. شما در کنار فروش محصول باید برای جذب فروشنده نیز اقدام کنید. این دو کار هر کدام دغدغه‌های زیادی داشته و حتی ممکن است، تلاش‌های شما به نتیجه نرسد و شما آخرین فرد زنجیره باشید.

به طور کلی تفاوت بازاریابی و فروش بسیار است. بسیاری از مردم این نوع فروش را نمی‌پسندند. نتورک مارکرها نه تنها قصد فروش محصول خود را دارند، بلکه سعی می‌کنند افراد به زیرمجموعه خود، اضافه کنند.

خلاصه کلام

در نهایت می‌توان اظهار داشت که نتورک مارکتینگ به‌عنوان روشی موثر در توسعه کسب و کارها عنوان می‌شود. این مدل کسب و کار، با ایجاد یک شبکه ارتباطی پویا، افراد را به فرصت‌ها و منابع مشترک سوق می‌دهد. همچنین، بازاریابی شبکه‌ای به افراد امکان می‌دهد تا به‌عنوان یک کارآفرین به فعالیت بپردازند و از آموزش و حمایت یکدیگر بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، با ارائه فرصت به افراد برای ایجاد یک درآمد پایدار و پتانسیل رشد فراوان، می‌تواند به اقتصاد شخصی و جمعی کمک بزرگی نماید. در نهایت، نتورک مارکتینگ، بین توسعه فردی و همکاری جمعی تعادل و توازن برقرار می‌کند که به نظر می‌رسد در دنیای کسب و کار امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.