کد خبر : 29110 / /
/

​ یکی از اصلی ترین ورق های سیاه ضخیم بار، ورق سیاه 30 میل می باشد که با داشتن ضخامت 3 سانتی متر کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص داده است. ممکن است در مورد کاربردهای ورق سیاه 30 میل موارد خاصی مانند ساخت سوله های عظیم و سازه های سنگین را در نظر داشته باشید، اما باید گفت ورق سیاه در انواع ضخامت ها تقریباً در تمامی صنایع عمومی و صنعتی به کار برده می شود.

 

در واقع ضخامت این محصول تعیین کننده چگونگی به کار بردن آن در این صنایع است. به طور مثال همان طور که می دانید ورق سیاه نازک بار در بازه ضخامتی 2 تا 6 میلی متر برای ساخت انواع پروفیل و نبشی های ساختمانی برای مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری و مواردی از این قبیل به کار برده می شود.

ورق سیاه 30 میل نیز به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد ضخیم بار، اصلی ترین فلز در ساخت مخزن های مختلف به شمار می آید. این مخازن به طور معمول در جهت حمل گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای تولید مخازن تحت فشار نفت و گاز نیز از ورق سیاه 30 میلی متری استفاده می کنند؛ زیرا این محصول به خصوص اگر در گرید صنعتی و برخی از گریدهای آتش خوار تولید شود، دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشارهای قوی، حرارت، خوردگی و مواردی از این قبیل می باشد.

همچنین بهتر است بدانید از ورق سیاه با ضخامت 30 میلی متر در ساخت سقف و دیوار سازه های فلزی، سدسازی، پل سازی، لوله های انتقال سیالات، سوله سازی، قطعات دستگاه های صنعتی، ماشین آلات صنعتی و .... نیز استفاده می کنند، البته این نکته را در نظر داشته باشید که ترکیبات ورق گرم مورد استفاده در این مصارف باید به گونه ای باشد که نسبت وزن به استحکام محصول کمتر باشد.

فرآیند تولید ورق سیاه 30 میل

14

برای ساخت ورق سیاه با ضخامت 30 میلی متر از فرآیند نورد گرم استفاده می کنند. مواد اولیه این فلزات نیز اسلب فولادی یا تختال نامیده می شود که از کارخانجات یا واحدهای فولادسازی مختلف کشور خریداری می گردد. آنالیز شیمیایی ورق سیاه 30 میل به همراه عرض آن در فرآیند تولید اسلب صورت می گیرد و سپس به واحد نورد گرم کارخانه تولیدکننده تحویل داده می شود.

در این واحد ابتدا باید تختال ها که در قطعات 9 تا 10 متری از نظر طول هستند، توسط کوره های پیش گرم تا دمای 1200 یا 1300 درجه سانتی گراد حرارت ببینند. این حرارت سبب آماده سازی آن ها برای کاهش ضخامت تا 30 میلی متر خواهد شد، اما پیش از کاهش ضخامت تختال ها، باید سطح آن ها صاف و عاری از هر گونه پوسته پوسته های اکسیدی شود. به طور معمول حرارت بالا و قرارگیری فلزات در مجاورت هوای آزاد به خصوص پس از ریخته گری سبب ایجاد این پوسته ها بر روی اسلب می گردد. این عملیات نیز در واحد پوسته شویی کارخانه با پاشش آب فراوان صورت می گیرد.

پس از پاکسازی اسلب ها، آن ها برای عملیات کاهش ضخامت از 200 میلی متر (ضخامت حدودی اسلب) تا 30 میلی متر آماده می گردند. در نتیجه به وسیله یک سری غلطک های رفت و برگشتی مخصوص که به صورت مداوم در خلاف جهت یک دیگر حرکت می کنند، سبب کم شدن تدریجی ضخامت اسلب می شوند. در فرآیند تولید ورق های سیاه 30 میلی متری، این فرآیند به علت ضخیم بار بودن محصول در طی دو مرحله نورد مقدماتی و نهایی انجام می گیرد.

در نهایت پس از کنترل ضخامت محصول که باید 30 میلی متر یا 3 سانتی متر باشد، آن را از نظر سطح ظاهری، صاف بودن سطح، خواص مکانیکی و مواردی از این قبیل تحت تست های مختلف قرار می دهند. در همین حین نیز اسلب ها در واحد کولینگ توسط بسترهای خنک کننده کاهش دما یافته تا پس از تأیید کارشناسان تولید به واحد برشکاری تحویل داده شوند. در این واحد نیز ضخامت، عرض و طول ورق های گرم مجدداً کنترل و در صورت نیاز برشکاری می گردد تا پس از بسته بندی به واحدهای صنعتی مختلف مشتریان ارسال شوند.

عوامل مؤثر بر کیفیت ورق سیاه 30 میل

15

همان طور که اشاره شد، در فرآیند تولید ورق سیاه 30 میل، این محصول از نظرهای مختلف تحت آزمایش و بررسی کارشناسان تولید کارخانجات قرار می گیرد، اما این نکته را باید در نظر گرفت که کیفیت ورق سیاه 30 میل در زمان نگهداری و ارسال نیز بسیار تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارد. ابتدا باید در نظر بگیرید که نگهداری و انبار کردن ورق 30 میل در محیطی خشک، سرپوشیده و عاری از هر گونه مواد شیمیایی، رطوبتی و خوردگی انجام شود.

از این رو پیشنهاد می شود خرید این محصول را از یک مرکز فروش معتبر و تخصصی در زمینه تهیه ورق های فولادی گرم، سرد و پوششی انجام دهید. مجموعه آهن اینفو یکی از مراجع تخصصی در این حیطه می باشد که کیفیت محصولات را پیش از ارسال به خوبی مورد بررسی قرار می دهد تا در صورت وجود عیوب و ایرادات سطحی، آن ها را در کوتاه ترین زمان تعمیر نماید. از این رو کیفیت ورق سیاه 30 میل تا حد زیادی به نحوه نگهداری شرکت فروشنده وابسته است.

از دیگر عوامل مؤثر بر کیفیت این محصول نیز می توان به اسلب اولیه، کارخانه تولیدکننده، تجهیزات نورد، دستگاه ها و روش های برشکاری، تست های کنترل و بررسی محصول، داشتن تلورانس ابعادی، کیفیت لبه ها و سطح و ... اشاره داشت. کیفیت ورق های 30 میل نیز بسته به گرید آن ها نیز متغیر می باشد؛ زیرا به طور مثال اگر یک ورق سیاه با وزنی سبک و استحکام کششی بسیار زیاد مد نظر داشته باشید، قطعا ورق سیاه 30 میل با گرید ST37 بهترین انتخاب نمی باشد.

قیمت ورق 30 میل چگونه تعیین می شود؟

قیمت ورق 30 میل به علت کاربرد گسترده ای که در صنایع مختلف به خود اختصاص می دهد، بسیار مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار دارد. درست است که به صورت کلی قیمت ورق 30 میل به عنوان یکی از پرکاربردترین ضخامت های ورق گرم مقرون به صرفه است، اما دلیل این موضوع مربوط به تولید آن به شکل مستقیم از اسلب فولادی و سنگ آهن است. با این وجود عوامل مختلفی در تعیین قیمت آن مؤثر هستند که از جمله آن ها می توان به نوساناتی که در بازار جهانی فولاد وجود دارد، اشاره کرد.

این نوسانات بیشتر در صنایع واردات و صادرات هر کشور یافت می شوند و علل آن ها نیز بیشتر مربوط به قیمت دلار، نرخ شمش جهانی، میزان رشد صنعت فولاد در آن کشور، تورم و تحریم های اقتصادی و ... می باشد. در کشور ما قیمت ورق 30 میل نیز جدا از عوامل ذکر شده، بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا و بازار فیزیکی آزاد توسط کارخانجات تعیین می گردد؛ زیرا همان طور که می دانید با افزایش تقاضا برای هر محصولی، قیمت آن افزایش می یابد و کارخانجات نیز با توجه به آن عرضه های خود را به همراه هزینه محصولات افزایش خواهند داد.

ورق های 30 میل نیز در گریدهای خاص بیشتر به صورت سفارشی تولید می گردند. هر گرید خواص متفاوتی را به خود اختصاص می دهد و این موضوع به علت تمایز در ترکیبات شیمیایی آن ها می باشد. از این رو می توان گفت گرید ورق های 30 میل به همراه خواصی که دارند، از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت این فلزات به شمار می آیند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.