کد خبر : 29139 / /
/

سبک‌های مختلفی از مبل‌ها را امروزه در بسیاری از گالری‌ها، کارگاه‌های ساخت و البته خانه‌ها مشاهده می‌کنیم. نکته جالب این‌جاست که بسیاری از افراد و سازندگان، همواره با تقسیم‌بندی کاناپه‌ها به دو حالت مبل ظریف و حجیم، یک دسته‌بندی جالب توجه ذهنی و بصری را به‌وجود می‌آورند. بدین ترتیب، فارغ از رنگ و سبک ساخت، ظرافت یا حجیم بودن مبل‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

 

بایستی بدانید که هر طراح داخلی یا هر یک از اعضای خانواده که وظیفه چیدمان مبلمان خانه را بر عهده دارد، باید به میزان شلوغی فضا توجه داشته باشد؛ تا بتواند از بین انواع مبل ظریف و حجیم، بهترین مدل ممکن را انتخاب کند. میزان مهمان‌پذیر بودن خانه‌ها، مقدار اهمیت دادن به راحتی شخصی، سلیقه خانوادگی، نوع نیاز و البته میزان استفاده‌های جانبی از مبل‌ها نیز، در انتخاب نهایی این تجهیزات تأثیرگذار خواهد بود.

 

خرید مبل ظریف یا حجیم؟

هیچ‌کسی نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد که مبل‌های حجیم بهتر هستند یا مدل‌های ظریف؛ زیرا انتخاب یکی از این دو مدل، کاملا به نیاز و سلیقه افراد مختلف بستگی خواهد داشت. علاقه بسیار زیاد افراد به برخی از سبک‌ها نیز، موجب می‌شود تا آن‌ها دست به انتخاب برخی از مدل‌های ظریف یا حجیم بزنند.

به‌طور کلی ممکن است گروهی از اشخاص برای ریزتر کردن خطوط و عناصر در فضای نشیمن منازل‌شان، خرید مبل ظریف را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در نظر بگیرند. این در حالی است که دسته دیگری از افراد، سعی دارند تا فضای نشیمن خود را پرتر نشان دهند و به انتخاب کاناپه‌های حجیم اقدام می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان هیچ‌یک از مدل‌های ظریف یا حجیم را نسبت به دیگری برتر دانست و معمولا بر اساس نیازها و سلایق مختلف، هر یک از این گونه‌ها انتخاب می‌شوند.

انتخاب مبل ظریف و حجیم بر اساس سبک‌های دکوراسیون

صدها سبک مختلف معماری تا کنون برای دیزاین فضاهای نشیمن و البته طراحی مبلمان، مورد استفاده قرار گرفته است. هر یک از این سبک‌ها، طرفداران پروپاقرصی برای خود داشته و چهره فضاهای مختلف (به‌خصوص فضاهای نشیمن و پذیرایی) را دستخوش تغییراتی کرده‌اند. برخی از سبک‌های محبوب و رایج‌تر عبارت‌اند از:

  1. کلاسیک

  2. فرانسوی

  3. مدرن

  4. سبک سلطنتی

  5. مینیمال

  6. سبک مراکشی.

در ادامه به بررسی میزان ظریف یا حجیم بودن مبل‌های سبک‌های فوق، خواهیم پرداخت.

مبل کلاسیک؛ هم ظریف و هم حجیم!

مبل کلاسیک، یکی از انواع کاناپه‌های محبوب در جهان است که در طراحی آن، از گذشته و سنت استعاره گرفته می‌شود و همچنین با دیزاین‌های مدرن، همخوانی بسیار بالایی دارد. به‌دلیل داشتن ویژگی‌هایی نظیر: منبت‌کاری‌های ریزتر، پایه‌های چوبی قلمی، استفاده از کوسن‌ها و بالشتک‌های با حجم کم و فریم و تاج نه‌چندان بزرگ، غالبا افراد انواع مبل کلاسیک را با نام مبل ظریف چوبی نیز می‌شناسند.

البته کاناپه‌های کلاسیک را می‌توان با بهره‌گیری از متریال‌های استیل، کم‌تر کردن ارتفاع مبل، استفاده از بالشتک‌های راحت‌تر، قطور و دسته‌های بزرگ، به‌صورت حجیم نیز طراحی و تولید کرد؛ اما به‌طورکلی نام اکثر مدل‌های کلاسیک، با واژه «ظرافت» عجین شده است.

مبل فرانسوی؛ نمونه عالی ظرافت

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که در یک مبل فرانسوی کلاسیک، تقریبا همه چیز ظریف است؛ یعنی از قطر بالشتک‌ها، ضخامت دسته‌ها و ظرافت پارچه‌های مبلی گرفته تا فریم‌های دورتادوری، تاج و ...، تمامی عناصر مبل‌های فرانسوی از ظرافت ویژه‌ای برخوردار هستند. جالب است بدانید که پایه‌های انواع مبل‌های فرانسوی نیز دارای قوس‌های زیبای Uشکل و Cمانند هستند که ظرافت ویژه‌ای دارند.

منبت‌کاری‌های موجود روی این مدل سبک‌ها نیز، بسیار خاص و ریز است و فاکتور «ظرافت» را در آن‌ها تقویت می‌کند. مجموعا انواع مبل فرانسوی در عین ظریف بودن، وقار و اصالت قابل‌توجهی را برای انواع فضاهای نشیمن به ارمغان می‌آورند؛ البته که شاید برای نشستن‌های طولانی مدت، چندان مناسب به نظر نیایند!

images_1705514317_65a8154d67dbe.png

مبل ظریف در سبک مراکشی

بسیاری از دکوراسیون‌های سبک مراکشی، از مبل‌های ظریف بهره می‌برند. البته در بسیاری از موارد، طراحی مبل‌های به‌کار گرفته شده در این سبک، مابین مفاهیم «ظرافت» و «حجیم بودن» قرار دارد؛ اما مجموعا در این سبک زیبا و پراصالت که بیش از هرچیز به طاق‌سازی‌های زیبا، پنجره‌های فرمیک، نورگیری زیاد و البته استفاده از رنگ‌های متنوع شهرت دارد، از مبل‌های حجیم استفاده نمی‌شود.

انواع مبل ظریف مینیمال

سادگی ساختاری، وجود دسته‌های کوچک، ظرافت پایه‌ها، تک رنگ بودن کل پارچه مبل و استفاده از رنگ‌های روشن (به‌خصوص سفید)، همه‌وهمه از بارزترین ویژگی‌های انواع کاناپه‌های مینیمال به‌شمار می‌روند؛ بنابراین اکثر مبل‌های ساخته‌شده برای این سبک را، می‌توان در گروه انواع مبل ظریف دسته‌بندی کرد.

مبل سبک سلطنتی؛ حجیم و پرصلابت

اگرچه که مبل‌های سلطنتی از منبت‌کاری‌های دقیق و نسبتا ظریفی بهره‌مند هستند؛ اما بر خلاف انواع مبل فرانسوی، از حجم کلی زیاد و تاج‌های بزرگی بهره می‌برند و دسته‌های مبل‌های سلطنتی نیز در ابعاد نسبتا بزرگی طراحی می‌شوند. لازم به‌ذکر است که یکی از فاکتورهای انواع مبلمان حجیم، استفاده از بالشتک‌ها و کوسن‌های بزرگ است که البته این مورد، در طراحی کاناپه به سبک سلطنتی، مشاهده نمی‌شود. چنان‌چه علاقه دارید که دکوراسیون نشیمن منزل‌تان را با سبک سلطنتی دیزاین کنید، بایستی بدانید که تجهیزات طراحی شده به این سبک، چندان ظریف به‌شمار نمی‌آیند.

فاکتورهای بصری و کیفی خرید مبل ظریف و حجیم

جهت خرید انواع مبل ظریف چوبی یا غیرچوبی، تنها نمی‌توان به سبک‌ها توجه داشت؛ چراکه بسیاری از مبل‌ها با سبک تلفیقی (ترکیب چند سبک با یکدیگر) طراحی می‌شوند و در چنین شرایطی، بایستی پارامترهای دیگری را نیز مدنظر قرار داد. برخی از فاکتورهای بصری و کیفی برای خرید انواع مبلمان ظریف و حجیم، عبارت‌اند از:

  • وجود دسته‌های بزرگ و دسته‌های هلنی-یونانی

  • علاقه به ترکیب‌سازی چرم و چوب تیره برای نشیمن

  • فضاسازی‌های متفاوت خانه‌های دوبلکس

  • نوع لایف استایل

  • مقدار ارتفاع‌گیری از سطح زمین

  • اندازه کوسن‌ها و بالشتک‌ها

  • استفاده‌های جانبی از مبل

  • علاقه به چیدمان رنگارنگ فضای نشیمن.

مسلما در این مقاله کوتاه نمی‌توان به توضیح تمامی پارامترهای ذکرشده پرداخت؛ بنابراین تنها برخی از موارد بالا را از نظر می‌گذرانیم.

images_1705514317_65a8154d9419c.png

وجود دسته‌های بزرگ برای مبل‌های حجیم

بسیاری از طراحان برای ایجاد دید بصری پرصلابت‌تر و بزرگ‌تر مبلمان‌ها، سراغ استفاده از دسته‌های بزرگ می‌روند؛ همچنین دسته‌های حلزونی (پیچ‌دار) بزرگ نیز همواره زیبایی خاصی به انواع کاناپه‌ها می‌بخشند که با نام دسته‌های «یونانی و هلنی» شناخته می‌شوند. با وجود چنین دسته‌های بزرگ و قدرت‌مندی (که لازمه هماهنگی با آن‌ها، استفاده از بالشتک‌های زیرین با قطر زیاد است)، ما قطعا با یک مبل حجیم روبه‌رو خواهیم بود. مبل‌های با دسته بزرگ، غالبا از زمین فاصله زیادی نمی‌گیرند تا حجیم‌تر به‌نظر برسند؛ در حالی که کف انواع مبل کلاسیک ظریف و مدل‌های فرانسوی، به‌لطف پایه‌های چوبی کشیده و ظریف، از کف فضای نشیمن فاصله می‌گیرد.

علاقه به ترکیب متریال‌های چرم و چوب تیره برای نشیمن

غالبا بسیاری از افرادی که به سبک‌های سلطنتی و ایجاد فضاهای وزین علاقه دارند، تجهیزات چوبی منبت‌کاری‌شده با رنگ قهوه‌ای سوخته و دارای طرح‌های کلاسیک را با دیوارکوب‌ها و انواع مبل‌های بزرگ و پف کرده چرمی ترکیب می‌کنند. کف این مدل مبل‌های چرمی، غالبا به کف فضا نزدیک است و ساختار و دسته‌های بزرگی دارند که با چرم‌های گران قیمت شکلاتی پوشش داده شده‌اند. قیمت این مبلمان‌های حجیم، عمدتا بسیار زیاد خواهد بود.

فضاسازی متفاوت برای خانه‌های دوبلکس

بسیاری از خانواده‌ها که از خانه‌های دوبلکس بهره می‌برند، سعی می‌کنند تا دو سبک فضای نشیمن مختلف را در طبقه همکف و اول به‌وجود بیاورند. بدین ترتیب که معمولا در طبقه همکف که مهمانان زیادی به آن وارد می‌شوند، مبلمان سلطنتی، مبل فرانسوی کلاسیک یا انواع مبل ظریف چوبی قرار داده خواهد شد و نوعی فضای رسمی را به‌وجود می‌آورند. این در حالی است که معمولا به‌دلیل قرارگیری اتاق‌های فرزندان در طبقه بالا، فضای نشیمن این طبقه با حالتی راحت‌تر (برای لم دادن) چیدمان می‌شود؛ بنابراین غالبا کاناپه‌های راحتی و پاف‌ها که حجیم‌تر هستند، در نشیمن‌های خصوصی‌تر قرار می‌گیرند.

نوع لایف استایل برای انتخاب مبل ظریف یا حجیم

نوع سبک زندگی افراد، دیگر فاکتوری است که موجب انتخاب انواع مبل ظریف چوبی یا کاناپه‌های حجیم می‌شود. مجموعا اگر حساسیت بالایی برای استفاده از فضای نشیمن وجود داشته باشد و افراد یک خانواده، نشیمن را تنها برای میزبانی از مهمانان مورد استفاده قرار دهند، غالبا شاهد وجود یک تا دو دست از مبل‌های ظریف فرانسوی، کلاسیک یا سلطنتی در این فضا خواهیم بود.

البته سبک زندگی افراد می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ مثلا علاوه‌بر تماشای مداوم تلویزیون، اعضای یک خانواده برای گفتگوهای صمیمانه طولانی نیز مرتبا از کاناپه‌های نشیمن استفاده کنند. همچنین ممکن است برای لم دادن و مطالعه، برخی از اعضای یک خانواده، به‌طور مداوم از مبل‌ها بهره بگیرند. در این نوع سبک زندگی، شاید استفاده از انواع مبل‌های ظریف، چندان به‌کار نیاید و بهتر باشد که مبل‌های حجیم، راحت‌تر، دارای بالشتک‌های نرم و قطور و دسته‌های بزرگ به‌کار گرفته شوند.

خرید انواع مبل ظریف چوبی از ایران چوب

طراحان خلاق مجموعه ایران چوب همواره با افزایش دانش سبک شناسی خود، بهره‌گیری از برترین ماشین‌آلات ساخت و پیروی از استانداردهای بین‌المللی، سعی داشته‌اند تا لوازم مختلف و جذابی را برای انواع فضاهای نشیمن، اتاق‌های خواب و ... تولید کنند. برخی از این تجهیزات جذاب و متنوع، شامل: انواع مبل کلاسیک، سلطنتی، مدرن، مینیمال، مبل فرانسوی، سرویس خواب، مدل‌های مختلف تخت خواب تک نفره و دو نفره، کمد، میز پذیرایی، دراور، قفسه‌های چوبی، میز تلویزیون و ... هستند که از استحکام ویژه‌‌ای بهره می‌برند و همواره لبخند رضایت را روی لب‌های خریداران عزیز نشانده‌اند.

تجارب 14 ساله مجموعه معتبر ایران چوب و حضور صدها نیروی انسانی در این مجتمع نیز، موجب شده تا ضمن ارائه تولیدات متنوع و باکیفیت، خریداران گرامی اعتماد کاملی را به این مجموعه داشته باشند. چنان‌چه هر سوالی دررابطه‌با انواع مبلمان‌ و دیگر تجهیزات چوبی خانه، ذهنتان را درگیر خود کرده است، به‌راحتی می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه ایران چوب تماس حاصل کنید.

برقراری ارتباط: 02155254831.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.