کد خبر : 29149 / /
/

این روزها برای استعلام چک برگشتی افراد روشی را تحت عنوان استعلام چک برگشتی با کد ملی می شناسند. همین ابتدای کار لازم است به شما بگوییم که استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر نیست و این یک باور غلط است که بین مردم همه گیر شده است.

 

به دلیل نبود اطلاع رسانی درستی که در ارتباط با سامانه صیاد وجود دارد معمولا افراد آن را به عنوان سامانه ای برای استعلام چک برگشتی با کد ملی می دانند. اما چنین سامانه ای وجود ندارد و شما برای استعلام چک برگشتی به شماره صیادی درج شده بر روی چک احتیاج دارید.

به همین دلیل است که افرادی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند تصور می کنند که از طریق این سامانه استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر است.

در این مقاله قصد دارد تا روش های صحیح استعلام چک برگشتی را برای شما شرح دهد. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به اشتباه فکر می کنید استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر است در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید.

 

استعلام چک برگشتی با کد ملی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر نیست بلکه برای استعلام از تعداد چک های برگشتی صادر کننده چک و مبلغ آن ها باید شماره صیادی درج شده روی یکی از چک های فردی که چک را صادر کرده است را داشته باشیم. برای اطلاع بیشتر مقاله چک برگشتی را مطالعه کنید.

شما از طریق شماره صیادی چک می توانید به وسیله اپلیکیشن ساد 24 استعلام چک را کاملا دریافت کرده و با خیال راحت چک را از فرد دریافت کنید. معمولا به دلیل شماره صیادی است که افراد اشتباها تصور می کنند که استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر است.

استعلام چک برگشتی با کد ملی از بانک مرکزی

باز هم لازم به ذکر است که استعلام چک برگشتی با کد ملی از بانک مرکزی امکان پذیر نیست و این فقط یک اشتباه است که در بین افرادی که صاحب چک هستند و اطلاعات کافی از سامانه استعلام چک ندارند دچار آن می شوند. استعلام چک برگشتی با کد ملی به هیچ وجه امکان پذیر نیست بلکه فقط با شماره صیادی روی چک امکان پذیر است.

شماره صیادی چیست؟

طبق قانون جدید چک برگشتی در دسته چک های جدید تغییراتی به وجود آمده است یکی از این تغییرات شماره صیادی یا همان شماره یکتا است. این شماره یک شماره اختصاصی است که برای هر برگ چک وجود دارد. با داشتن این شماره گیرنده چک امکان این را دارد که بتواند از میزان اعتبار فرد صادر کننده چک اطمینان حاصل کند.

با پیامک کردن این شماره شما می توانید اطلاعات فرد صادر کننده چک را به دست آورید این اطلاعات به شماره همراهی که فرد صادر کننده چک در قسمت اطلاعات گیرنده چک در سامانه صیاد ثبت کرده است صادر می شود. این مسئله باعث می شود که میزان صدور چک های بی محل به حداقل برسد.

سامانه استعلام چک برگشتی

متوجه شدیم که استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر نیست. اما سامانه استعلام چک برگشتی تحت عنوان سامانه صیاد وجود دارد که شما می توانید از طریق آن اقدام به دریافت استعلام چک های دریافتی خود کنید. سامانه صیاد، سامانه یکپارچه دسته چک است.

به دستور بانک مرکزی از ابتدای شهریور سال 1399 تمامی چک های تمامی بانک ها باید از طریق این سامانه برای افراد متقاضی صادر شود. به همین دلیل اصطلاحا به این چک ها، چک صیادی می گویند. در این شیوه تمامی چک ها یک شکل و یک رنگ هستند که هدف این کار هم برای یکپارچه سازی و استانداردسازی هویت اوراق بهادار است.

24

با ورود سامانه صیاد دیگر شعبه های بانکی به عنوان مرجع صدور دسته چک شناخته نمی شوند بلکه فردی که درخواست دریافت دسته چک را دارد باید از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبار سنجی شده و سپس دسته چک برایش صادر شود.

مزیت های استفاده از سامانه صیادی

همانطور که متوجه شدید شما می توانید به وسیله این سامانه استعلام چک های برگشتی خود را بگیرید. البته منظورمان استعلام چک برگشتی با کد ملی نیست بلکه استعلام چک برگشتی با شماره یکتا چک است. از دیگر مزایای این چک ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • حذف شدن قدرت شعبه های بانک ها در صادر کردن دسته چک
  • به وجود آمدن خدمات غیرحضوری برای دریافت چک
  • بالا رفتن اعتبار دسته چک با بررسی کردن دقیق و کامل سابقه درخواست کننده دسته چک
  • از بین رفتن مشکلاتی که با چک های جعلی به وجود می آمد و کم شدن جعل برگ های چک
  • افرادی که دارای سوء عملکرد باشند نمی توانند درخواست صدور دسته چک کنند
  • خدمات استعلام اعتبار صاحب چک و صاحب حساب و صاحبان امضاء حساب

استعلام چک برگشتی با پیامک

شما می توانید با ارسال پیامک به شماره 701701 درخواست استعلام چک برگشتی کنید. شما می توانید شماره یکتا درج شده روی چک را به این شماره پیامک کنید و استعلام چک برای شما ارسال خواهد شد اما استفاده از این روش 350 تومان هزینه دارد.

به دلیل داشتن هزینه از این روش، این سامانه جزو خدمات ارزش افزوده به شمار آمده است به همین دلیل جدیدا این سامانه پیامکی دچار مشکل شده است و نمی توان از آن استفاده کرد. اما همچنان شما می توانید از طریق سامانه صیاد اقدام به استعلام گیری برای چک برگشتی خود کنید.

25

استعلام چک برگشتی با اپلیکیشن

البته لازم به ذکر است که اپلیکیشن هایی وجود دارد که شما می توانید به راحتی و بدون صرف هزینه و به صورت کاملا رایگان از آنها استفاده کنید. شما می توانید با وارد کردن شماره یکتای چک های خود در این اپلیکیشن از آنها استعلام گرفته و تمامی اطلاعات مربوط به چکی که در دست دارید را به دست آورید.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در ای مقاله ذکر کردیم متوجه شدید که استعلام چک برگشتی با کد ملی اصلا امکان پذیر نیست و این یک باور و تصور غلطی است که بین مردم و افرادی که صاحب چک هستند جا افتاده است. البته امکانات جدیدی که از طریق سامانه صیادی برای استعلام چک ها ایجاد شده است بسیار مفید بوده و از کلاهبرداری هایی که قبلا انجام می شده است جلوگیری کرده است.

منابع :

1- وکیل پایه یک دادگستری – تحلیل بازار

2- قانون صدور چک

3- لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری – مرکز پژوهش

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.