کد خبر : 29169 / /
/

 

 

امروزه دانشگاه های زیادی در سطح بین الملل وجود دارند که برای پذیرش مهاجرین و محصلین خود مدارک متعددی را درخواست می کنند. یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای گرفتن بورسیه تحصیلی داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی است. همانطور که می دانید دو آزمون معتبر زبان انگلیسی به نام های تافل و آیلتس وجود دارند. در این مطلب به بررسی آزمون تافل ، انواع آن، نمره دهی در این آزمون و تفاوت آیلتس و تافل می پردازیم. پیشنهاد می کنیم اگر اطلاعات کافی راجع به این موضوعات ندارید حتما سری به مقالات وبسایت استاد کامران کروژدهی بزنید.

آزمون تافل چیست ؟

TOEFL مخفف Test of English as a Foreign Language آزمونی است که برای سنجش زبان افراد در سطح دانشگاه طراحی شده است. موسسه آموزشی غیر انتفاعی ETS این آزمون را طراحی کرده است و در بیش از 100 کشور جهان درحال برگزاری است. در آغاز، تافل برای محدود کردن دسترسی دانشجویان بین المللی به دانشگاه های آمریکا توسعه یافت. زمانی که دانشگاه های آمریکا با تعداد بیشتری دانشجوی خارجی مواجه شد، نیاز به ابزاری برای ارزیابی مهارت های زبان انگلیسی آنان احساس شد. بنابراین، آزمون TOEFL به عنوان یک ابزار استاندارد برای اندازه گیری مهارت های زبان انگلیسی در زمانی که زبان مادری دانشجویان مختلف بود، توسعه یافت.

تاریخچه تافل

اولین آزمون تافل به صورت کاغذی در سال 1961 ارائه شد که مهارت های زبانی مختلف (خواندن، نوشتن، گوش دادن و گرامر) را مورد ارزیابی قرار داد. تا حدود سال 1979 به همین صورت باقی ماند اما بعد از آن بخش گفتاری نیز به آزمون اضافه شد. اولین آزمون تافل به صورت کامپیوتری در سال 1982 ارائه شد. در سال های 2005 و 2012 به ترتیب آزمون تافل اینترنتی و کاغذی را برای اولین بار ارائه کردند. آخرین تغییری که در این آزمون اعمال شد مربوط به سال 2021 است که به دلیل همه گیری کووید 19 آزمون تافل خانگی (TOEFL Home Edition) معرفی شد و به داوطلبان این اجازه داده شد تا در خانه بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

انواع آزمون تافل

تا به الان 4 نوع آزمون وجود دارد که در سطح جهان درحال برگزاری اند. این آزمون ها عبارتند از :

آزمون تافل اینترنتی (iBT)

این رایج ترین نوع آزمون است که به صورت آنلاین انجام می شود. 4 مهارت اصلی در آن مورد ارزیابی قرار می گیرد و نمره هر بخش بین 0 تا 30 است در نهایت نمره کلی شما عددی بین 0 تا 120 است که میانگین 4 بخش قبلی است.

آزمون تافل کاغذی (PBT)

آزمون تافل کاغذی نیز مشابه آزمون اینترنتی است با این تفاوت که همانطور که از نامش پیداست آزمون دهنده باید به مراکز برگزاری آزمون به صورت حضوری مراجعه کند و امتحان بدهد. متاسفانه در حال حاضر در کشور امتحان تافل برگزار نمی شود و برای شرکت در آزمون تافل کاغذی نیاز است تا به کشور هایی مانند ترکیه و امارات مراجعه کنید. نمره هر بخش بین 30 تا 67 و همچنین نمره کلی عددی بین 180 تا 670 است.

آزمون تافل هوم ادیشن (TOEFL Home Edition)

این امتحان مشابه آزمون iBT است اما شرکت کننده می تواند آن را در خانه انجام دهد. نمره دهی در این بخش نیز مشابه iBT و عددی بینی 0 تا 120 است.

آزمون تافل اسنشیالز (TOEFL Essentials)

تافل اسنشیالز که به آن ضروریات تافل هم می گویند یک نسخه کوتاه تر از آزمون تافل است. که در آن صرفا مهارت های خواندن و گوش دادن شما مورد ارزیابی قرار می گیرد. نمره نهایی در این آزمون بین 0 تا 100 است. از مزایای این امتحان نسبت به سایر آزمون ها این است که مقرون به صرفه تر است.

تفاوت آیلتس و تافل دو آزمون بین المللی

حال که با ازمون تافل به صورت کامل آشنا شدید وقت آن است که تفاوت های این آزمون را با آیلتس بررسی کنیم. هر دو آزمون در سطح بین الملل و برای مقاصد مهاجرتی و تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرند اما تفاوت هایی نیز با همدیگر دارند که در ادامه تفاوت آیلتس و تافل را بررسی می کنیم.

ساختار آزمون

آیلتس در دو نوع آکادمیک و جنرال وجود دارد. نوع آکادمیک آن برای مقاصد درسی و تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد و نوع جنرال آن بیشتر برای مقاصد مهاجرتی. اما تافل فقط در یک فرم ارائه می شود و برای اهداف حرفه ای مناسب است.

بخش های آزمون

در هر دوی این آزمون ها مهارت های نوشتن، خواندن، صحبت کردن و شنیداری وجود دارد اما فرمت سوالات کمی تفاوت دارند. به عنوان مثال بخش صحبت کردن در ازمون آیلتس به صورت زنده و با یک پرسشگر انجام می شود اما در تافل با کامپیوتر این پروسه طی می شود.

سیستم نمره دهی

درباره نمره دهی در تافل به صورت مفصل صحبت کردیم و به طور خلاصه می توان گفت بین 0 تا 120 است اما در ایلتس این عدد متفاوت است و نمره نهایی شما عددی بین 0 تا 9 است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.