کد خبر : 7163 / /
/

کودکانی که مجبور به کودک همسری می شوند اغلب دچار اختلالات روانی جدی به دلیل ضربه ای که در ازدواج نارس با آن روبرو می شوند،خواهد بود زیرا این کودک همسران،بدون این که مراحل طبیعی رشد را طی کنند و جسمی و روحی و فکری برای ازدواج آماده شوند با این تغییر ناگهان مواجه می شوند.

کودک همسری / بیش از 7300 دختر زیر 14 سال در طول سه ماه در ایران کودک همسر شدند، طبق آخرین گزارش منتشره مرکز آماردر حالی ۷۳۱۷ دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ازدواج کردند و به اصطلاح کودک همسر شدند که در همین بازه سنی و زمانی ۱۹۲ ازدواج به طلاق ختم شده است. 364 نوزاد نیز از مادران زیر 15 سال که کودک همسر محسوب می شوند متولد شده اند.

 

ازدواج کودکان نقض حقوق بشر است. زیرا عواقب ویرانگری برای دختران و جامعه دارد. ممانعت ازدواج کودکان اکنون بطور کامل در دستور کار توسعه جهانی قرار دارد.

ازدواج کودکان غالباً در مناطق فقیرنشین رخ می دهد که هیچ اطلاع با این امر وجود ندارد.خانواده هایی که خطر ازدواج با دختر در سنین جوانی را درک نمی کنند.

آزار و اذیت کودک همسری

کودکانی که مجبور به کودک همسری می شوند اغلب دچار اختلالات روانی جدی به دلیل ضربه ای که در ازدواج نارس با آن روبرو می شوند،خواهد بود زیرا این کودک همسران بدون این که مراحل طبیعی رشد را طی کنند و جسمی و روحی و فکری برای ازدواج آماده شوند با این تغییر ناگهان مواجه می شوند.

طبق آخرین آمارهای جهانی ،بیش از 30،000 دختر هر روز مجبور به ازدواج می شوند.یونیسف تنها سازمانی است که به پایان دادن به ازدواج اجباری کودکان تلاش دارد.

دستور توسعه جهانی برای مقابله با کودک همسری

 ازدواج کودکان هم اکنون بخشی از دستور کار توسعه جهانی است که به موجب آن کشورهای عضو سازمان ملل ،نیاز به ارائه گزارش پیشرفت برای مقابله با کودک همسری در کشور خود هستند. 

ارتباط مستقیم کودک همسری و ترک تحصیل

شیوع ازدواج کودکان غالباً با وضعیت تحصیلی،به ویژه درمقطع متوسطه وهمچنین وضعیت اقتصادی خانوارها در ارتباط است.دختران خانواده هایی که در فقیرترین اقشار اقتصادی زندگی می کنند، بیشتر در معرض کودک همسری هستند.

علاوه بر این ، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی نیز بر شکل گیری کودک همسری در یک منطقه اثرگذار است.

تندتر شدن چرخه فقر با کودک همسری 

کودک همسری در جوامع مردسالار بیشتر است. ازدواج کودکان بر خانواده ها و اقتصاد ملی تأثیر می گذارد و منجر به چرخه های بین نسلی فقر می شود.

پایان یافتن ازدواج کودکان تأثیر مثبت زیادی در پیشرفت تحصیلی دختران و فرزندان آنها خواهد داشت .توقف کودک همسری همچنین به توانمند سازی زنان و دختران کمک می کند و درآمد خانواده را نیز افزایش می دهد.

وضعیت کودک همسری در ایران 

اسفند سال ۹۷ بود که معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری لایحه حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را به دولت ارسال کرد. لایحه‌ای که هدفش مبارزه با کودک همسری و سوء استفاده از کودکان در پوشش ازدواج بود اما همچنان بعد از گذشت چند سال در انتظار رسیدن به صحن مجلس است.

مطابق با ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر زیر ۱۳ سال منوط به کسب اجازه از دادگاه و تعیین مصلحت کودک توسط دادگاه است اما ضعف‌ موجود در این قانون سبب شده است تا همچنان برخی والدین بی‌توجه به دنیای کودکانه دختران، آن‌ها را به ازدواج در می‌آورند. ازدواجی که بعضا با نیت سودجویی آغاز و به خرید و فروش دختران ختم می‌شود.

آخرین آمار کودک همسری در ایران

مطابق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، طی پاییز سال گذشته (۹۹)، ۷۳۱۷ ازدواج دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۵ ازدواج پسربچه کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. مطابق این گزارش در پاییز ۹۹ آمار ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال صفر است. همچنین در همین بازه زمانی ۳۶ هزار و ۹۵۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۵۱۳۹ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده اند.

آمار طلاق در میان این دختران و پسران نیز قابل توجه است. خوشبختانه در این بازه زمانی تعداد طلاق ثبت شده دختران زیر ۱۰ سال و پسران زیر ۱۵ سال صفر است، اما ۱۹۲ طلاق دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ثبت شده است. همچنین ۳۵۹۰ طلاق برای دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۱۷۶ طلاق برای پسران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در همین بازه زمانی به ثبت رسیده است.

راهکارهای حذف کودک همسری 

کودک‌همسری به تنهایی یک مساله نیست بلکه محوری است که در پیرامون آن انواع مسائل اجتماعی گسترش پیدا می‌کنند.

اگر قصد بر حذف کودک‌همسری باشد باید حذف کودک‌همسری به‌عنوان  یک مطالبه اجتماعی مطرح شود.زمانی کودک همسری حذف می شود که نبود آن یک خواست عمومی درجامعه شود تا هر کسی که بخواهد فرزند خود را در کودکی به عقد در بیاورد با فشارهای اجتماعی مواجه شود. ضمن اینکه باید زودتر قوانینی که مانع ازدواج کودکان می شود تصویب شود. کودک همسری تنها آسیب به یک فرد نیست بلکه به جامعه نیز آسیب می زند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.