کد خبر : 7350 / /
/

رئیس کل سابق بانک مرکزی درخصوص روند انتشار پول پرقدرت در چهار ماه ابتدای امسال اظهار نگرانی و اعلام کرده که چنان چه این روند به سرعت تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی با ابراز نگرانی از تاثیر عمیق برخی بی عملی ها در تیم اقتصادی دولت، بخشی از نکات و هشدارها درباره  وضع اقتصادی کشور را منتشر کرده که به گفته او پیشتر آن ها را به صورت خصوصی به دولتمردان ارائه داده، اما تغییری در رویه تصمیمات اقتصادی دولت مشاهده نکرده است.

وی روند انتشار پول پرقدرت در چهار ماه ابتدایی امسال را بسیار نگران کننده خوانده که اگر  به سرعت تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت. دلیل این رشد به بیان او، عمدتاً به استقراض بی‌رویه دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه هایی بر می گردد که چشم‌اندازی برای تسویه آن ها وجود ندارد.

همتی روند فروش اوراق بدهی از سوی دولت را که تنها راه تامین مالی غیر تورمی کسری بودجه است و برآوردها نشان می داد باید در چهار ماه ابتدایی امسال هر ماه به رقم 12 هزار میلیارد تومان برسد بسیار کم و حدود 4960 میلیارد تومان بیان کرده است. این در حالی است که میزان فروش اوراق در چهار ماه نخست سال گذشته، حدود 42 هزار و 615 میلیارد تومان بوده است. وی با انتقاد از تعلل و جدی گرفته نشدن این موضوع ، آن را منجر به فشار بر بانک مرکزی و انتشار پول پرقدرت دانسته است.

همتی در نکته ای دیگر با اشاره به افزایش 60 تا 100 درصدی قیمت بین المللی کالاهای اساسی به خصوص نهاده های کشاورزی به دلیل کرونا، هشت میلیارد دلار منابع تعیین شده در بودجه برای این بخش را ناکافی  دانسته و گفته است که این مسئله علاوه بر فساد ارز ترجیحی، موجب کمبود کالا در کشور خواهد شد. وی خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع تر تامین ارز 4200 برای کالاهای اساسی و نیز تامین کالاهای بسیار ضروری کشور و مردم با منابع صادرات غیر نفتی به نرخ بازار ثانویه برای جلوگیری از کمبود در کشور شده است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.