کد خبر : 8289 / /
/

اخبار / اخبار اقتصادی / اخبار یارانه جدید

با توجه به کمبود بودجه دولت بسیاری نگران افزایش قیمت سوخت‌ها توسط دولت جدید بوده تا این کمبود تا حدودی جبران شود، اما نمایندگان مجلس این موضوع را بعید و خبر از توزیع یارانه انرژی دادند.

توسعه پایدار به برنامه‌های دقیق و مدبرانه نیاز دارد. در سال ۱۳۹۸ قیمت دلار حدود ۱۰ هزار تومان بود که قیمت بنزین معمولی به لیتری سه هزار تومان و بنزین سوپر به ۳۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر افزایش یافت و تا به این امروز بنزین با همین نرخ بین افراد جامعه توزیع می‌شود. تا کنون ۲۱ مرحله از پرداخت کمک معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین می‌گذرد و اکنون حدود ۶۰ میلیون نفر با هزینه سالار ۳۱ هزار میلیاردی از محل یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

یارانه جدید در دولت سیزدهم

 در حال حاضر بر اساس آمار منتشر شده از سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا پایان خرداد ماه سال جاری تعداد خانواری که مشمول دریافت یارانه‌ها حدود دو میلیون نفر افزایش یافته و بر این مبنا و با توجه به حذف بخشی از یارانه‌های انرژی در زمان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، مجلس نشینان در صدد آن هستند که طرح توزیع یارانه انرژی را اجرایی کنند و به جای سهمیه بنزین واحد انرژی را به افراد جامعه اختصاص دهند که مشکلات ناشی از سهمیه‌بندی بنزین رفع و رجوع شود.

یارانه جدید

دولت جدید و مجلس در رابطه با افزایش نرخ بنزین و چند نرخی شدن قیمت آن برنامه‌ای برای چند ماه آینده ندارند و در این خصوص صحبتی در میان نیست. وزیر پیشنهادی نفت نیز درباره نرخ قیمت سوخت‌ها برنامه‌ای به مجلس ارائه نداده و با توجه به این می‌توان نتیجه گرفت که دولت سیزدهم جهت جبران بودجه بنزین و سایر سوخت‌ ها را مورد استفاده قرار نخواهد داد و به دنبال تغییر شرایط موجود نیست.

وی افزود: مجلس در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین یک سری خودرو برنامه‌هایی را در دستور کار دارد که اکنون در حال بررسی و رسیدگی است، در واقع قانون بنزین مورد تجدید نظر بوده که سهمیه‌بندی به فرد تعلق گیرد نه خودرو. در این طرح دو موضوع مدنظر است که در وهله اول واحد انرژی تحت عنوان بان مطرح بوده به طوری که به افراد جامعه به جای سهمیه انرژی، واحد انرژی تعلق گیرد و طرح دوم اختصاص انرژی به افراد و کد ملی صورت گیرد. هر دو طرح در مجلس در حال بررسی است. در واقع دو موضوع جهت اصلاح موضوع سهمیه‌بندی طرح شده اما هنوز به دلیل سایر مسائل جاری مانند انتخاب وزرای پیشنهادی موضوع بنزین به تعویق افتاده تا در زمان بهتری مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه تغییر قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد، اکنون بحث افزایش قیمت مطرح نیست بلکه موضوع توزیع یارانه انرژی مورد توجه است و برنامه اول دولت پرداختن به این مبحث است و در رابطه با تصمیم‌های آینده دولت جدید در خصوص تغییر قیمت بنزین نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.