کد خبر : 8497 / /
/

اخبار کرونا| آمار کرونا| آخرین آمار کرونا| شمار مبتلایان به کرونا| آمار کرونای دلتا در کشور

هفته گذشته گزارشی منتشر شد که در آن ادعا شده بود نرخ فوتی‌های واکسینه شده در ایران ۷۵ برابر میانگین جهانی است. برخی می‌گویند این گزارش فقط برای این است که کم‌کاری وزارت بهداشت در واکسیناسیون را توجیه کند.

 

هفته گذشته گزارشی منتشر شد که در آن ادعا شده بود نرخ فوتی‌های واکسینه شده در ایران ۷۵ برابر میانگین جهانی است. برخی می‌گویند این گزارش فقط برای این است که کم‌کاری وزارت بهداشت در واکسیناسیون را توجیه کند.

 هفته گذشته گزارشی از وزارت بهداشت منتشر شد که در آن ادعا شده بود، نرخ فوت ایرانی‌هایی که دو دز واکسن دریافت کرده‌اند حدود ۷۵ برابر میانگین جهانی بوده است.

آنطور که در این گزارش آمده ۲۰۷۲ نفر که تاریخ شروع بستری آن‌ها حداقل دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بوده، فوت کرده‌اند.

با این حال کارشناسان زیادی این گزارش را ناقص یا نادرست تشخیص دادند و اعلام کردند موارد زیادی وجود دارد که می‌شود به این گزارش ایراد وارد کرد. از جمله اینکه واکسن کرونا مانع ابتلا به این بیماری نمی‌شود و فقط احتمال مرگ را کاهش می‌دهد.

اما دلیل اینکه در ایران نسبت به کشورهای دیگر آمار فوتی واکسینه‌ها بالاتر بود، چیست؟

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید کشور در این مورد گفت: «ایران باید واکسن بهتر و با کیفیت‌تری وارد می‌کرد. همچنین ما زمان واکسیناسیون را از دست دادیم. باید در بازه زمانی بهتر و زودتر واکسیناسیون را انجام می‌دادیم.»

ناجی با بیان اینکه در زمینه کنترل کووید۱۹ در کشور چندصدایی داریم، گفت: «واکسن‌های خوب دنیا را به دلیل مشاوره‌های بد به مقامات سیاسی منع کردیم. از سوی دیگر افراد مختلفی که تضاد منافع داشتند، صحبت‌های مختلفی کردند. مثل کسانی که در شرکت‌های واکسن‌سازی داخلی بودند.»

البته گزارش منتشر شده درباره تعداد فوتی‌های واکسینه‌ها به معنای این نبود که واکسن بی‌تاثیر است. بلکه در حال حاضر تنها راه برون رفت از این بحران، واکسیناسیون هرچه زودتر در کشور است.

گزارشی برای تطهیر کم‌کاری در واکسیناسیون!

تجارت‌نیوز در گزارشی به دلایل فوت برخی از واکسینه‌ها در کشور پرداخت. در ادامه نظر برخی از کاربران را در ادامه می‌خوانید:

«گمانه‌زنی‌های منفی برای تطهیر کار خودشان است که کند بودن روند واکسیناسیون است. واکسن مصونیت ۱۰۰درصدی نمی‌دهد از مرگ جلوگیری می‌کند.»

«شمایی که در کتاب سال نهم نوشتید یکی از بهترین کشورها در زمینه تولید واکسن و مهار کرونا هستید. پس کو؟!»

«واکسنی که در چین تزریق می‌شود سینوواک هست نه سینوفارم. کسانی که می‌گویید امارات و… هم سینوفارم زدند، محض اطلاع این کشورها دارند دز سوم را استرازنکا و فایزر تزریق می‌کنند چون دو دز قبلی اثر چندانی نداشت.»

«اگر سینوفارم واکسن خوبی نبود امارات برای مردمش تزریق نمی‌کرد..حالا شما همین سینوفارم را وارد کنید و مردم را به سرعت واکسینه کنید. بعد دز یادآور را فایزر، استرازنکا یا مدرنا بزنید.»

«سینوفارم آنقدر هم که مانور می‌دهند بد نیست. آمار مرگ و میر در کشور پرو، پاکستان و امارات به زیر۵۰ نفر رسیده است.»

«حالا که سینوفارم در دسترس و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است، همه حتی جوان‌ها دز اول و دوم را سریع سینوفارم بزنند. دز یادآور را برای سالمندان واکسن اثربخش‌تر تزریق کنند.»

«واقعات باید برای این حجم از بی‌مسئولیتی و سهل‌انگاری متاسف بود. چرا روند واکسیناسیون را تسریع نمی‌کنند؟ تاکی باید شاهد پرپر شدن هموطنان، دوستان، اقوام و خانواده خودباشیم؟ بعد از گذشت ۱۷ الی ۱۸ روز واکسیناسیون از متولدین سال ۴۷ به سال ۵۰ رسید. تا کی باید صبرکنیم نوبت ما شود؟»

«کسانی که در امریکا فوت می‌کنند خودشان نخواستند واکسن بزنند، کسانی که در ایران فوت می‌کنند واکسن خواستند اما نداشتند.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.