کد خبر : 8499 / /
/

تحولات افغانستان| وضعیت مهارجان افغان| طالبان در افغانستان

با توجه به شرایط افغانستان با قدرت گرفتن طالبان، ایران اقدام به پذیرش نخبگان افغان و بورسیه آن‌ها در دانشگاه‌های کشور کرده است.

 

با توجه به شرایط افغانستان با قدرت گرفتن طالبان، ایران اقدام به پذیرش نخبگان افغان و بورسیه آن‌ها در دانشگاه‌های کشور کرده است.

علی حسینی، معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اقدامات معاونت علمی برای پذیرش نخبگان اتباع خارجی در ایران، گفت: در گذشته به یکسری از اتباع خارجی کارت “اقامت ویژه” اعطا می‌شد و در اسفند ماه سال ۱۳۹۷، بر اساس مصوبه‌ هیات دولت، بخش نخبگان و متخصصان و کارآفرینان خارجی و بین‌المللی به ما سپرد شد تا ما برای این دسته از افراد کارت اقامت ویژه اخذ کنیم.

وی کارت اقامت ویژه را کارتی دانست که به اتباع خارجی در صورت دارا بودن شرایط خاص و کسب امتبازات لازم اعطا می‌شود و به دارنده این کارت، اقامت ۳ ساله، ۵ ساله و یا ۱۰ ساله داده می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه تبعه خارجی دارنده کارت اقامت ویژه، شهروند ایرانی قلمداد خواهد شد که فقط حق رای ندارد، اظهار کرد: نخبگان افغانستانی که در ایران حضور داشتند، با مشکلات زیادی مواجه بودند که این مشکلات از اخذ گواهینامه تا افتتاح حساب بانکی را شامل می‌شود و این افراد حتی اگر در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده باشند، مجاز به داشتن مطب در ایران نیستند.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری ادامه داد: علاوه بر آن عناوین شغلی تعریف شده برای اتباع افغانستانی در ایران حدود ۱۰ تا ۲۰ مورد و بیشتر مشاغل کارگری است و آنها نمی‌توانستند شغل‌های دیگری داشته باشند؛ از این رو اعطای کارت ویژه اقامت کمک بسیار خوبی برای اتباع نخبه و برتر است که بتوانند جذب دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی شوند و یا اقدام به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان کنند.

وی با بیان اینکه البته این قانون تنها مشمول اتباع افغانستانی نیست، بلکه شامل سایر اتباع خارجی می‌شود، ادامه داد: ما در این زمینه از سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کردیم و اولین اقدام در این زمینه این بوده است که یکسری از انجمن‌های تخصصی افغانستانی‌ها را به منظور برگزاری جلساتی با آنها شناسایی کنیم و پیرو آن با حدود ۳۰ نفر از کارآفرینان برتر افغانستانی که در ایران حضور داشتند، جلسه‌ای برگزار کردیم.

حسینی با تاکید بر اینکه افراد حاضر در این جلسه یا خودشان شرکت دانش بنیان داشتند و یا اشتغال‌زایی کرده‌ بودند و از کارآفرینان مقیم ایران بودند، اضافه کرد: همچنین یک جلسه نیز با افراد آکادمیک اتباع افغانستانی مانند نفرات برتر کنکور، برگزیدگان المپیاد و اساتید حق التدریس دانشگاه‌ها برگزار کردیم و بر اساس آن پلتفرمی طراحی شد و این پلتفرم از یکی دو سال گذشته تاکنون در قالب سایتی به نشانی iconnect.ist.ir در دسترس است.

به گفته وی تاکنون از رزومه بیش از ۲۰۰ نفر از نخبگان افغانستانی که در ایران هستند، در کارگروه کمیسیون اتباع خارجی دفاع شده و به تایید این کارگروه رسیده و اکنون به آنها کارت اقامت ویژه داده شده است.

این مقام مسؤل با تاکید بر اینکه نخبگان مورد تایید و همچنین خانواده‌های آنها می‌توانند از این کارت استفاده کنند، یادآور شد: ۸۰ درصد این افراد را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند و در میان آنها اتباعی از کشورهای فرانسه، اسپانیا، سوریه، لبنان و عراق هستند که یا در حوزه آکادمیک و در دانشگاه‌ها موفق بودند و یا خودشان کارآفرین و یا در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند و ما توانستیم برای این دسته از اتباع خارجی کارت اقامت ویژه اخذ کنیم که در مدت ۳ تا ۵ سالی که در ایران هستند، با خیال راحت‌تری به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

حسینی با بیان اینکه با این اقدام این افراد نیاز به تمدید ویزا و اقامت نخواهند داشت، تاکید کرد: این کارت قابل تمدید شدن است، به این معنا که اگر کارت اقامت آنها ۳ ساله باشد و پس از این مدت در صورتی که همچنان شرایط لازم را داشته باشند، مدت اقامت آنها به مدت ۵ سال و بعد به مدت ۱۰ سال تمدید خواهد شد.

اولین گام برای جذب نخبگان افغانستانی

وی به تشریح جزئیات جذب نخبگان افغانستانی پرداخت و توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ از سوی سفیر این کشور پیامی به ما ارسال شد که ۱۰۰ نفر در کنکور افغانستان شناسایی شده‌اند و بلافاصله ما با آنها تماس گرفتیم و از این تعداد ۸۰ نفر آنها علاقه‌مند بودند که در دانشگاه‌های ایران در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

حسینی با بیان آنکه در آن زمان کشورهای عربستان، ترکیه و سایر کشورها فرصت داشتند تا از این افراد دعوت کنند، افزود: با توجه به اینکه انتخاب این برگزیدگان، ایران بود، ما با چند دانشگاه برای جذب این افراد برگزیده مذاکره کردیم و در نهایت پس از حدود چهار ماه ۴ دانشگاه کشور آمادگی خود را برای جایابی و جذب این افراد اعلام کردند که شامل دانشگاه‌های “شهید بهشتی”، “صنعتی امیرکبیر”، علوم پزشکی شهید بهشتی” و “علوم پزشکی یزد” می‌شود.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل علم و فناوری معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه در این طرح، این افراد برگزیده بورسیه معاونت علمی خواهند شد، یادآور شد: اینکه معاونت علمی نهاد بورسیه کننده این افراد است، با این چهار دانشگاه به توافق رسیدیم.

به گفته وی در قالب این طرح یک گروه ۳۰ نفره در ایران حضور دارند که در دانشگاه‌های امیرکبیر و شهید بهشتی جایابی شدند و یک گروه ۲۰ نفره نیز به ایران خواهند آمد.

حسینی با بیان اینکه ۱۵ نفر از این ۸۰ نفر نیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به تحصیل خواهند شد، اضافه کرد: حدود ۷۰ نفر از این افراد تا مهر ماه سال جاری در ایران حضور خواهند داشت. این افراد، کسانی هستند که ۱۰۰ برتر کنکور افغانستان و افراد مستعدی هستند و برنامه داریم که در دوره چهار ساله که این افراد مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی هستند، بتوانند وارد اکوسیستم نوآوری ایران شوند و یا در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت شوند و یا دانشجویان افغانستانی که در رشته‌های پزشکی مشغول به تحصیل هستند، بتوانند در بیمارستان‌ها حضور یابند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.