کد خبر : 1593 / /
/

وام ۲۰۰ میلیون تومانی هم گره ازدواج را باز نکرداین روز‌ها زمزمه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ازدواج نقل مجلس خیلی‌ها شده است و به شوخی یا جدی صحبت‌هایی درباره آن مطرح می‌شود؛ وامی که قرار است مبلغ آن گره‌گشای ازدواج شود و جوانان را به این امر تشویق کند، اما!

وام ازدواج سال 1400 200 میلیون تومان شد وام ازدواج برای جوانان کم سن افزایش یافته است. کمترین مقدار وام ازدواج برای جوانانی که از شرایط سنی معین شده برخوردار نیستند 70 میلیون تومان است. وام ازدواج به منظور ترغیب جوانان به ازدواج ایجاد شده است. اخبار جدید مربوط به وام ازدواج را در خبر روز دنبال کنید. 

 

این روز‌ها زمزمه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ازدواج نقل مجلس خیلی‌ها شده است و به شوخی یا جدی صحبت‌هایی درباره آن مطرح می‌شود؛ وامی که قرار است مبلغ آن گره‌گشای ازدواج شود و جوانان را به این امر تشویق کند، اما!اگر بلاعوض هم باشد ازدواج نمی‌کنم

وام ازدواج 200 میلیونی

وام ازدواج

مصطفی حبیبی فروشنده است. وقتی نظرش را درباره وام ۲۰۰ میلیون تومانی ازدواج می‌پرسم، پوزخندی می‌زند و می‌گوید: من الان ماهی ۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرم و زندگی‌ام را با همین پول می‌چرخانم، اما اگر بخواهم ازدواج کنم و وام ۲۰۰ میلیون تومانی بگیرم، با ماهی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قسط چطور می‌توانم زندگی کنم! این آقایانی که مبلغ وام را بالا می‌برند، به موارد دیگر هم فکر می‌کنند!

همکار جوان دیگرش می‌گوید: اگر بگویند وام بلاعوض است و فقط باید ازدواج کنی، بازهم قبول نمی‌کنم. با این خرج‌های سنگین و توقعات بالا مگر می‌شود زن گرفت!

علی ایوبی، اما به‌قول خودش ازدواجی است. او می‌گوید: اگر به هر زوج نفری ۲۰۰ میلیون تومان بدهند خوب است. من با ۲۰۰ میلیون تومان وام و ماهی یک تومان بازپرداخت حاضرم ازدواج کنم.

هفت‌خان رستم ۲۰۰ میلیون تومان

خانم احمدی هم از دختران جوانی است که خبر وام ۲۰۰ میلیون تومانی ازدواج برایش جذابیتی ندارد. او می‌گوید: مگر شرط ازدواج فقط پول است! البته که مهم است، ولی واقعا فقط این موضوع مهم نیست. از وقتی قانون مهریه‌ها تغییر کرد، من دیگر تمایلی به ازدواج ندارم. با چه پشتوانه‌ای خانه مردی بروم که معلوم نیست چگونه از آب در خواهد آمد؟

دوست و هم‌کلاسی او نیز می‌گوید: دستشان درد نکند، ولی الان با این ۲۰۰ میلیون تومان که بعد از هفت‌خان رستم می‌خواهند به ما بدهند، چه کار کنیم؛ خانه بگیریم یا وسیله؟ دست‌کم کاری می‌کردند که بتوانیم با هزینه کمتر ازدواج کنیم.

مریم، دوست سوم این گروه، هم می‌گوید: واقعا اگر دنبال ازدواج‌کردن جوانان هستند، باید مسائل دیگر را درست کنند. با این وضع بی‌کاری و بی‌پولی چطور می‌شود ازدواج کرد؟! تازه تمام قرارداد‌ها هم سه‌ماهه است و هیچ اعتباری ندارد. یک جوان با چه پشتوانه‌ای می‌تواند ازدواج کند؟!

دل‌سردی که با وام درست نمی‌شود

اما در کنار نظر‌های جوانانی که ازدواج را با این ۲۰۰ میلیون تومان غیرممکن می‌دانند، نظر‌های موافق و مساعدی هم وجود دارد. زهرا ملکی، دانشجوی سال آخر شهرسازی، می‌گوید: ازدواج‌کردن واقعا سخت است، اما نه فقط به‌دلیل مشکلات مالی و اقتصادی. نمی‌گویم که این مشکلات وجود ندارد، اما ما هم یاد نگرفته‌ایم که با حداقل‌ها زندگی کنیم. شاید خیلی‌ها به این حرف من خرده بگیرند، ولی زندگی آسان‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم. فقط باید توکل کنیم

مادر این دختر جوان که همراه اوست نیز می‌گوید: مگر ما چطور ازدواج کردیم! نه خانه می‌خواستیم و نه ماشین. پدر خدابیامرزم می‌گفت به پشت مرد که می‌زنی، اگر خاک بلند شود، اهل کار و زندگی است. مشکلات زیاد داشتیم، ولی گذراندیم. بالأخره در که همیشه روی یک پاشه نمی‌چرخد. ازدواج‌کردن از این دوستی‌هایی که گاهی می‌بینیم خیلی بهتر است به‌ویژه برای دختر‌ها که فردا هزار حرف پشت سرشان در می‌آید.

خانم معتمدی هم که مویی سفید کرده است، می‌گوید: والا من یک پسر ۳۸ ساله دارم که همه‌چیز دارد؛ خانه، ماشین و میراث پدری. پسرم مشکلی از نظر مالی ندارد، اما هروقت حرف ازدواج می‌شود، می‌گوید حوصله‌اش را ندارم. اصلا انگار دیوی از ازدواج و زن برایش درست کرده‌اند که سمت آن نمی‌رود. اگر تلویزیون کمی زن و شوهر‌های خوشبخت را هم نشان بدهد، بد نیست. وام ۲۰۰ میلیون تومانی وقتی باید باشد که انگیزه و علاقه وجود داشته باشد، نه اینکه جوان‌ها را دل‌سرد می‌کنند و بعد می‌خواهند با وام درستش کنند.

برای ۱۰۰ میلیون تومان!

در این مسیر خیلی‌ها هم از شرایطی شاکی‌اند که برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی گذاشته شده است. آقای عنایتی می‌گوید: تازه آدم بعد از ۳۰ سالگی می‌تواند کمی خودش را جمع‌وجور کند و به فکر ازدواج بیفتد. با وضعیت کنونی شرط ۲۵ سالگی برای ازدواج خیلی کم است. بعد هم خیلی مسخره است که دنبال دختری بگردی که ۲۳ سال بیشتر نداشته باشد! یعنی برای ۱۰۰ میلیون تومان باید یکی از شروط ازدواج دختر زیر ۲۳ سال باشد! این شرایط به‌نظر من اصلا درست نیست.

به‌گفته این جوان ۳۰ ساله، دریافت این وام ۱۰۰ میلیون تومانی یک شرط بزرگ دارد. اینجا پای سن به میان می‌آید، چون وام ۱۰۰ میلیونی فقط به پسران زیر ۲۵سال و دختران زیر ۲۳سال تعلق می‌گیرد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، درباره افزایش مبلغ وام ازدواج و شرط مهمی که دارد، می‌گوید: افزایش مبلغ وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان برای کسانی که در شرف ازدواج‌اند در نظر گرفته شده است. البته در این دوره استثنایی وجود دارد و پسران زیر ۲۵سال و دختران زیر ۲۳سال هرکدام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت می‌کنند. در مجموع وام ازدواج به ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومان برای هر زوج افزایش یافته است.

اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی چگونه است؟

شاید سؤال شما هم این باشد که اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی چگونه است؟ اکنون بازپرداخت وام ازدواج ۵۰ میلیونی که در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان است، به‌طور مساوی به ۸۴ قسط ماهانه تقسیم می‌شود. وام ازدواج از جمله وام‌های قرض‌الحسنه است، برای همین نرخ کارمزد آن سالانه ۴ درصد تعیین شده است؛ بنابراین مبلغ اقساط ماهانه برای هر وام ۶۸۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود. اگر زوج‌ها همچنان ۷ سال فقط زمان داشته باشند، بازپرداخت اقساط این مبلغ، دوبرابر، یعنی ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان برای هر زوج خواهد بود. اما باتوجه‌به اینکه قرار است سال‌های بازپرداخت بیشتر شود، به‌احتمال این رقم نزدیک به ۲ میلیون تومان اعلام می‌شود

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.