کد خبر : 2377 / /
/

کارشناس پرورش‌ طیور گفت: به محض «واقعی‌سازی قیمت»، فروش خوب مرغدار و پرورش‌دهندگان دیگر به فروش فصلی تبدیل شده و در نهایت هیچ فایده‌ای برای او نخواهد داشت. نباید فروش کلی را فدای چند ماه فروش مقطعی کرد.

نتیجه قیمت شکنی مرغداران

در دوره‌ای که قیمت مرغ و جوجه یک‌روزه سر به فلک کشیده است حفظ سرمایه مرغداران بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. تشکل‌های صنفی مربوط به مرغداران تلویحا تهدید کرده‌اند که اگر جوجه به نرخ مصوب دولتی و به اندازه کافی در اختیار مرغداران قرار نگیرد تضمین نمی‌کنند که نیاز بازار تامین شود. به نظر می‌رسد که معضل قدیمی نهاده دامی کار خود را کرده است و با وجود آنکه موازی‌کاری بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت با تفویض اختیار به جهاد پایان یافته است اما وضعیت بدتر شده و قاچاق عمده جوجه یک روزه رونق گرفته است. از طرف دیگر قیمت بالا و بی‌سابقه ممکن است باعث شود که بعضی پرورش‌دهندگان به قیمت‌شکنی رو آورند. در گفت‌وگویی که با یکی از کارشناسان پرورش طیور داشتیم به بررسی این دو موضوع پرداختیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

فروش را فدا نکنید

سعید صادقی، کارشناس پرورش طیور اظهارکرد: «یک تفکر اشتباه و خطرناک در میان مرغداران و کسانی که جوجه‌کشی می‌کنند و همه کسانی که به نوعی در صنعت طیور کار می‌کنند آن است که بر سر قیمت باید رقابت کرد. این تفکر وقت و سرمایه را تلف می‌کنند. آنها به اصطلاح قیمت را

می‌شکنند. این در حالی است که قیمت‌شکنی فقط و فقط فروش فصلی را بالا می‌برد. این واقعیت در همه کسب و کارها صدق می‌کند؛ یعنی فروش استثنایی ممکن است در کوتاه مدت باعث صف بستن مشتریان سود ولی در بلندمدت نمی‌توان آن را ادامه داد. به محض واقعی‌سازی قیمت، فروش خوب مرغدار و پرورش‌دهندگان دیگر به فروش فصلی تبدیل شده و در نهایت هیچ فایده‌ای برای او نخواهد داشت. نباید فروش کلی را فدای چند ماه فروش مقطعی کرد.

قیمت‌گذاری بالاتر نشانه کیفیت

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «تنها راه منطقی برای رقابت، کیفیت و افزایش حداکثری آن است. دغدغه پرورش‌دهنده موفق و مصمم، هزار یا حتی پنج هزار تومان تفاوت قیمت نیست. اساسا یک پرورش‌دهنده موفق خود را درگیر چنین موضوعات بی‌اهمیتی نمی‌کند. آنها قبل از هر چیز کیفیت را معیار قرار می‌‌دهند. خوشبختانه مردم هم به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ ارزانی‌ای بی‌دلیل نیست. به فعالان این حوزه توصیه می‌کنم قیمت بازار را ملاک قرار دهند. حتی اگر فکر می‌کنید کیفیت محصول تولیدی شما واقعا بالاتر از رقباست می‌توانید افزایش قیمت داشته باشید. اتفاقا افزایش قیمت می‌تواند فاکتوری موثر برای رقابت‌ بهتر باشد».

یک بار تلفات سنگین کافی است

در مقطعی به سر می‌بریم که قیمت جوجه یک روزه به ۱۵ هزار تومان رسیده است. گفته می‌شود که حجم قابل‌توجهی از جوجه‌های یک‌روزه قاچاق می‌شود یا بعد از تهیه با قیمت مصوب دولتی در بازار آزاد به فروش می‌رسد. در این شرایط پرورش‌دهندگان باید بتوانند تلفات را به کمترین مقدار ممکن برسانند. در گذشته پرورش‌دهندگان شاید می‌توانستند یک یا دو بار مرگ و میر و تلفت سنگین را پشت سر بگذرانند اما اکنون دیگر چنین نیست. سعید صادقی در این باره اظهارکرد: «هنوز هم بعضی از مرغداران و پرورش‌دهندگان دیگر اصول و استانداردهای ابتدایی را رعایت نمی‌کنند. برای مثال نظافت سالن در حداقل است. پرورش‌دهنده کندلینگ انجام داده است، دوره پرورش به پایان رسیده اما تخم‌های بی‌نطفه‌ای که از دستگاه مولد جدا شده هنوز در سالن باقی مانده است. یا جوجه‌کشی قبلی تمام شده اما تخم‌های شکسته همچنان جمع نشده است».

این کارشناس پرورش طیور در تشریح بیشتر موضوع گفت: «پرورش‌دهنده ممکن است از ابتدا به این اصول ساده بی‌توجه بوده اما در طول سال‌های متعدد جوجه‌کشی موفقیت‌آمیز داشته باشد ولی پرورش‌دهندگان باتجربه می‌دانند که فقط یک بار تلفات سنگین برای نابودی و حذف کامل از این بازار کافی است. وقت جوجه عفونت زرده گرفت نمی‌توان کاری کرد. پرندگان در تعداد بسیار زیاد بالا بال می‌زنند و می‌میرنند و پرورش‌دهنده فقط می‌تواند تماشا می‌کند. پرورش‌‌دهندگان نباید اجازه دهند هیچ عامل باکتریایی، ویروسی یا قارچی در سالن‌ها حضور داشته باشد. ضدعفونی فضا به هیچ عنوان فراموش نشود و به طور مستمر و ادامه‌دار انجام شود. تمیز نگه داشتن دستگاه‌های جوجه‌کشی به اندازه خود سالن اهمیت دارد. پرورش‌دهنده هچ خوبی را تجربه می‌کند اما جوجه‌ها در چند روزگی تلف می‌شوند».

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.