کد خبر : 2709 / /
/

سال گذشته به دنبال افزایش قیمت ۴۰ درصدی برخی مواد شوینده و بهداشتی به خاطر گرانی دلار و دو برابر شدن قیمت ارز نیمایی، پوشک بچه هم در بازار کمیاب شده بود.

 

سال گذشته به دنبال افزایش قیمت ۴۰ درصدی برخی مواد شوینده و بهداشتی به خاطر گرانی دلار و دوبرابر شدن قیمت ارز نیمایی، پوشک بچه هم در بازار کمیاب شده بود. نیما بصیری، عضو هیات انجمن صنایع سلولزی بهداشت می‌گوید: احتمال افزایش قیمت پوشک یا کمبود آن فعلا وجود ندارد.

گرانی پوشک بچه در سال گذشته به چه علت اتفاق افتاد؟

سال گذشته به دنبال افزایش قیمت ۴۰ درصدی برخی مواد شوینده و بهداشتی به خاطر گرانی دلار و دو برابر شدن قیمت ارز نیمایی، پوشک بچه هم در بازار کمیاب شده بود. نیما بصیری، عضو هیات انجمن صنایع سلولزی بهداشت می‌گوید: «کلیه منسوج‌ها و کیسه‌های بسته‌بندی و کارتون در داخل تولید می‌شود اما ۷۰ درصد مواد اولیه از محل واردات است.»

بصیری درباره ثبات قیمت پوشک بچه در سال جاری می‌گوید: «در صورتی که از تولید حمایت شود و تغییری در خصوص افزایش نرخ ارز نداشته باشیم قیمت‌ها ثابت باقی می‌ماند. در غیر این صورت پیش‌بینی آن میسر نیست»

پوشک بچه

او ادامه می‌دهد: «شرایط جامعه پیش‌بینی اقتصادی را ناممکن می‌سازد. اگر قیمت ارز تغییر کند، قیمت پوشک هم تغییر می‌کند. حتی روند مذاکرات هم می‌تواند در کاهش یا افزایش قیمت پوشک تاثیرگذار باشد. به هرحال شرایط اقتصادی، تعیین‌کننده شرایط تولیدکننده است.»

عضو هیات انجمن صنایع سلولزی بهداشت معتقد است با وجود این که ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک بچه وارداتی است، تولید پوشک به صرفه‌تر از وارد کردن آن است و توضیح می‌دهد: «هزینه دستمزد داخل از قیمت جهانی نسبتا ارزان‌تر است. ماشین‌آلات و مواد اولیه کالای داخلی و خارجی یکی است. از طرفی دیگر، مواد اولیه وقتی به ایران حمل می‌شود قیمت بالاتری پیدا می‌کند. همچنین به خاطر تحریم‌ها مبدا کالا به ایران چندبار تغییر می‌کند و این مساله، قیمت مواد اولیه را گران می‌کند و این که می‌گویند تحریم‌ها بی‌اثر بوده، کاملا غلط است. تحریم‌ها در سطحی‌ترین حالت قیمت کالا را برای مصرف‌کننده چندبرابر کرده است.»

 تاثیر قیمت مواد اولیه پلیمری در پوشک بچه 

بصیری درباره تاثیر قیمت مواد اولیه پلیمری در پوشک بچه می‌گوید: «برای تولید پوشک از محصولات پتروشیمی استفاده نمی‌شود اما شرکت‌های تولیدکننده محصولات پلیمری منسوج‌های بی‌بافت کیسه نایلون‌های بسته‌بندی از مواد اولیه پتروشیمی‌ها استفاده می‌کنند بنابراین مسلماً افزایش قیمت در پتروشیمی ارتباط مستقیم با بخشی از مواد اولیه ما خواهد داشت.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.