کد خبر : 3882 / /
/

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاسیس پنج نهاد مالی جدید موافقت کرد.

در آخرین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان آرتان سهام، شرکت سبدگردان اطلس، شرکت سبدگردان موج ثروت، شرکت پردازش اطلاعات مالی آریس و شرکت سبدگردان نیکی صادر شد.

وضعیت بورس 

در خبرها گفته شد که یک چهارم از منابعی که بانک مرکزی و دولت برای بورس تدارک دیده بودند، تزریق شد. شاید این خبر موجبات شادی و خوشایند بسیاری از هموطنان مالباخته در بورس باشد که اکنون امید دارند تا نه تنها سرمایه از دست رفته خود را جبران کنند بلکه نیم نگاهی نیز به رونق بورس دارند و حتی امیدوارند که بازار سرمایه دوباره به بازدهی و سوددهی برسد. برای کسانی که سال گذشته به ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار حبابی توجه نکردند، شادی تکرار این نکته خالی از لطف نباشد که سوددهی در هر بازاری، تابعی از میزان بازدهی سرمایه‌گذاری پیشین در آن بازار است و همه به خوبی می‌دانند که در شرایط فعلی رونق بورس از محالات عقلی است، مگر این که سفته‌بازی صورت بپذیرد.

وضعیت بورس

در شرایطی که سفته‌بازان به بورس رنگ و رونق بدهند، یک نکته کاملا طبیعی وجود دارد و آن نکته این است که همین سفته‌بازی موجبات سقوط بعدی را نیز فراهم می‌کند. رشد و رونق بورس، کاملا وابسته به میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های حاضر در بورس، افزایش فروش داخلی و نیز افزایش صادرات آن‌ها رقم می‌خورد که این موارد باید به طور شفاف در ترازنامه مالی شرکت‌های حاضر در بورس بیاید و البته در سال گذشته بسیاری از آمار این ترازنامه‌ها نیز نادرست بود.

زیرا در شرایط رکودی کرونا در کشور، تقاضایی برای خرید محصولات وجود نداشت و همچنین امکان صادرات نیز برای کشور، نیز به علت تشدید تحریم وجود نداشت. باید به این نکته توجه داشت که عمده شرکت‌های پرچمدار بورسی در حوزه فلزات اساسی و سنگین و همچنین پتروشیمی فعالیت می‌کردند و این صنایع بازار مصرفی چندانی در داخل کشور نداشت و با تحریم‌های طاقت‌فرسا نیز مواجه بود. پس بازدهی مستمر این شرکت‌ها بسیار صوری و غیرواقعی بود. 

اکنون در دولت و شاید در نشست سران قوا به این نکته رسیدند که برای رونق‌یابی مجدد بورس، باید به این بازار تزریق منابع ارزی صورت بگیرد و این در حالی است که برداشت از صندوق توسعه مالی برای چنین مواردی، نه تنها توجیه قانونی ندارد، بلکه فاقد مبنای عقلی نیز هست و البته موجب تقویت مجدد رانت برای نورچشمی‌ها خواهد شد. تزریق ۵۰ میلیون دلار در شرایط فعلی و تزریق ۱۵۰ میلیون دلار دیگر در روزهای آینده، فقط نشانه یک رویکرد سیاسی برای انتخابات است وگرنه همه به خوبی می‌دانند که بورس، بازار ریسک است و ممکن است دارایی‌های یک فرد رشد کند و یا به حداقل برسد و این نتیجه عملکرد طبیعی یک سهام در بازار است. بدون تردید تزریق این منابع نه تنها دردی از مردم دوا نخواهد کرد، بلکه دوباره بعد از یک رشد حبابی، باعث سقوط دارایی مجدد مردم خواهد شد و این بار، دیگر به اعتراضات پراکنده گذشته محدود نخواهد شد اما باعث تقویت جیب عده‌ای از افراد رانتخوار خواهد شد.

وضعیت بورس

انجام عملیات بازارگردانی در نماد شرکت سایپا (خساپا) توسط صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم پایان یافت.

شرکت بورس تهران اعلام کرد: پیرو درخواست صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم، انجام عملیات بازارگردانی در نماد شرکت سایپا(خساپا) توسط صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی مذکور در پایان روز معاملاتی گذشته(سه‌شنبه) پایان یافت.

این در حالی است که عملیات بازارگردانی شرکت‌ همکاران سیستم(سیستم) از امروز(۲۹ اردیبهشت) و عملیات بازارگردانی شرکت‌ سرمایه گذاری ساختمان ایران(وساخت) از یکم خرداد آغاز خواهد شد.

همچنین شرکت فرابورس ایران از تمدید دوره بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج در نماد معاملاتی «بکهنوج» از امروز(چهارشنبه) خبر داد.

شایان ذکر است در حالی از ۱۰ مهرماه پارسال تمامی شرکت‌های بورسی و تا ۱۵ مهر شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند که به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده در بورس موظفند برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

بر این اساس در صورت اجرا نکردن این ابلاغیه، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیئت مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.