کد خبر : 18492 / /
/

یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین مراحل تحصیلی یک فرد کنکوری، مشاوره تحصیلی است.

یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین مراحل تحصیلی یک فرد کنکوری، مشاوره تحصیلی است. هر داوطلب کنکور برای موفقیت در کنکور به یک مشاور خوب و مشاوره تحصیلی نیازمند است. مشاور کنکور کسی است که برنامه درس خواندن شما را طراحی می‌کند، شما را در انجام این برنامه کمک می‌کند و شناسایی نقاط قوت و ضعف شما و آگاه کردن شما از آن‌ها را برعهده دارد. مشاوره تحصیلی صحیح به دانش‌آموز کمک می‌کند که در درست‌ترین راه ممکنی که برایش وجود دارد قدم بردارد. به همین خاطر بهره‌مندی از یک مشاوره تحصیلی قبل، حین و بعد از انتخاب رشته بسیار ضروری است. برای داوطلبان کنکوری هم داشتن مشاوره کنکور به صورت مستمر پیشنهاد می‌شود.

در مطلب جداگانه ای سعی شده تا معتبرترین مراکز آموزش کنکور طبق تجربه و نظر شرکت کنندگان بررسی شود، برای مشاهده این چند کلاس کنکور مطلب زیر را مطالعه کرده و روی آن کلیک کنید.

بهترین آموزشگاه کنکور

مشاوره تحصیلی

ویژگی ‌های یک مشاور کنکور خوب

مشاور تحصیلی و یا مشاور کنکور بهتر است تحصیلاتی در یکی از زمینه‌های مشاوره و روانشناسی داشته باشد. اما داشتن تحصیلات به تنهایی کافی نیست. یک مشاور خوب باید اطلاعات بسیار بالایی در زمینه‌ رشته‌های درسی، تغییراتی که هر ساله شامل حال کتب درسی و یا سیستم آموزشی و یا کنکور می‌شود داشته باشد. علاوه بر این‌ها چون مشاور بیش از هر کسی در ارتباط مستقیم با دانش‌آموز است باید به مسائل عاطفی، شخصی و خانوادگی او هم نگاهی داشته باشد و به جهت ایجاد تعادل روحی در دانش‌آموز با او صحبت کند. بنابراین یک مشاور خوب تحصیلی باید سواد بالا در زمینه تحصیلی و آموزشی و همین‌طور روانشناسی داشته باشد و انسان امین و رازنگهداری باشد.

وظایف مشاور کنکور

 برخی از وظایف مشاور کنکور خوب را به اختصار می‌گوییم.

۱. شناسایی نقاط قوت و ضعف درسی داوطلب

۲. بررسی مستمر وضعیت درسی داوطلب و پیگیری درباره آن

۳. هدایت داوطلب در مسیر برنامه‌ریزی درسی

۴. آموزش کلی درباره روش مطالعه درس‌ها، روش تست‌زنی، روش نکته‌برداری، خلاصه‌نویسی و ...

۵. آشنایی فرد با اساتید خوب و مجرب و معرفی‌شان به داوطلبان در صورت نیاز

۶. معرفی منابع درسی و منابع کمک آموزشی به صورت دقیق

۷. آگاهی داوطلب برای نحوه ثبت نام در کنکور، روش‌های آن، زمان ثبت نام و شرکت در کنکور

۸. ارتباط با والدین داوطلبان به جهت آمادگی‌ خانواده برای رویایی با فرزندشان و کمک به آن‌ها

۹. ایجاد حس همدلی، دادن روحیه و امیدواری به داوطلبان

۱۰. دادن برنامه‌های سرگرمی و تفریحی به داوطلبان برای تخلیه روانی و انرژی آنها

۱۱. کنترل رفتارهای مضر داوطلبان مانند گشتن زیاد در اینترنت ....

۱۲. دادن برنامه غذایی و خواب مناسب به هر داوطلب

۱۳. آموزش مهارت‌هایی برای کنترل استرس و رهایی از آن  

همان‌طور که مشاهده کردید مشاوره کنکور کار ساده‌ای نیست. در عین داشتن وظایف مهم دارای ظرافت خاصی است. یک مشاور خوب کنکور در عین این‌که باید در کار خود جدیت داشته باشد می‌بایست در رویایی با دانش آموزان گاهی از خودش لطافت طبع هم نشان بدهد.

مشاوره کنکور

چه زمانی می‌توانیم از یک مشاوره کنکور به خوبی بهره‌‌مند شویم؟

بر روی این نکته تأکید باید کرد که مشاوره کنکور زمانی برای داوطلب کنکور نتیجه‌بخش خواهد بود که داوطلب عزم خودش را چندین برابر جزم کند. به این معنا که تلاش‌های یک مشاور خوب کنکور بدون انگیزه و اراده داوطلب فایده‌ای ندارد. در کنار تمام برنامه‌ریزی‌ها، هدایت‌گری، کنترل و کمک‌های مشاور داوطلب باید بیش‌تر از قبل برای اجرای برنامه تلاش کند. گاهی لزوم مشاوره کنکور برای این‌ است که افرادی که به تنهایی نمی‌توانند برای درس خواندن اراده کنند به اصطلاح زوری بالای سرشان باشد. البته که این زور از نوع مثبت و به اندازه باید باشد و قرار نیست بر داوطلب کنکور فشار زیادی وارد بشود.

 در کنار داشتن مشاوره کنکور برای رسیدن به استقلال شخصی تلاش کنید چون بهترین فرصت است.

ویژگی ‌های یک برنامه خوب تحصیلی در مشاوره تحصیلی

۱. متناسب با شرایط درسی داوطلب یعنی نقاط قوت و ضعف طراحی شود.

۲. متناسب با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روانی و جسمی داوطلب طراحی شود.

۳. برنامه‌ای جامع، کامل و متنوع باشد.

۴. الویت‌ها و ضروریت‌های مطالعات دروس در آن رعایت شده باشد.

۵. دارای آزمون‌های آزمایشی و زمان‌بندی‌های آن باشد.

۶. به صورت مشخص و دقیق زمان برای مطالعه هر درس و نحوه خواندن آن نوشته شده باشد.

۷. برنامه‌ای منعطف باشد.

۸. برنامه زیاد از حد فشرده یا بسیار سبک و پراکنده نباشد.

11111

نرخ مشاوره کنکور

نرخ مشاوره کنکور و هزینه‌های آن مانند کلاس‌های کنکور متغیر است و عدد مشخصی برای آن وجود ندارد. بسته به اینکه مشاور کنکور چه مدت سابقه و چند داوطلب موفق در کنکور داشته است نرخ متفاوت خواهد بود. عامل بعدی مؤثر در نرخ مشاوره کنکور تعداد جلساتی است که داوطلب نیاز دارد. گاهی مشاوران برای تنها یک جلسه مشاوره انتخاب رشته مبالغ بالایی می‌گیرند اما گاهی اوقات با داشتن یک مشاوره کنکور مستمر هزینه به صورت کلی کاهش پیدا می‌کند.

نکته بعدی بهره‌مندی از مشاوره کنکور به صورت حضوری و یا به صورت مجازی یا تلفنی است. خوبی امر مشاوره تحصیلی این است که نیازمند حضور فیزیکی داوطلب نیست. برنامه‌های شما توسط مشاور طراحی و برای شما ارسال می‌شود. در هر زمان از روز این قابلیت وجود دارد که با او از طریق تلفن یا پیام دادن در ارتباط باشید و مشاور ‌می‌تواند دائماً پیگیر وضعیت شما بشود. بر کسی هم پوشیده نیست که هزینه مشاوره تحصیلی یا مشاوره کنکور به صورت غیرحضوری به مراتب پایین‌تر است.

در انتخاب مشاوره کنکور به این چند نکته توجه داشته باشید. خدمات مشاوره‌ای که به شما قرار است داده شود، سابقه مشاور و تبحر او، پشتیبانی تلفنی و مستمر، مدت زمان مشاوره و تعداد جلسات که به صورت هفتگی است یا ماهانه و نحوه ارائه مشاوره که جلسات مشاوره به شکل فردی یا گروهی قرار است برگزار گردد.

 در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مختصر اما مفیدی درباره لزوم بهره‌مندی از مشاور کنکور را توضیح دهیم. باز یادآور می‌شویم برای موفقیت در کنکور و کسب آمادگی‌های لازم به یک شخص راهبرد و یک برنامه‌ریزی مدون و عالی متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های خود نیازمند هستید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.