کد خبر : 19509 / /
/

 

شیراز پنجمین شهر بزرگ ایران و مرکزاستان فارس می باشد، شیراز را همه به شهر شعرو گل و بلبل و شهر حافظ و سعدی خوش سخن می شناسند، شیراز یکی از مقاصد گردشگری و فرهنگی در ایران است که سالانه تعداد زیادی گردشگرو مسافر از همه جای ایران و حتی از خارج از کشور را به سوی خود می کشاند. جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر به قدری زیاد است که در یک سفر چند روزه باز هم نمی توان از تمام این جاذبه ها دیدن کرد، وجود باغ های معروف سرسبز و جذاب، جاذبه های تاریخی و طبیعی، مراکزخرید، پارک های زیبا، اماکن مقدس، خانه های تاریخی، رستوران های شیک و هتل های لوکس، موزه ها و.... شیراز را یکی از شلوغ ترین شهرها تبدیل کرده است. در ادامه با آس چارتر همراه باشید تا با خانه ای تاریخی شیراز آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر در مشهد می باشد.

معرفی خانه های تاریخی شیراز

شیراز از قدیمی ترین شهرهای ایران که قدمتی طولانی دارد، از این رو در این شهر خاطرات تلخ و شیرینی از دیرباز به یادگار مانده است، شهری که دردوران های مختلف مرکزپادشاهی سلسله های صفاری، بوییه و زندیه بوده است. در هرگوشه از شیراز را که نگاه کنید یادگاری از دوره های مختلف را خواهید دید، خانه های تاریخی که از گذشته های دور به جا مانده است، خانه هایی که در آن می توان تمام خوشی ها و ناخوشی ها و تمام اتفاقات بد وخوب را و جریان زندگی را در آن حس کرد خانه هایی که یک روز مکان زندگی کسانی بوده است و به مرور و گذر زمان اکنون تبدیل به موزه ای برای بازدید شده است. در ادامه همراه ما باشید تا باچند مورد از این خانه های تاریخی در شیراز بیشترآشنا شوید.

 

خانه زینت الملک

خانه ای قدیمی که اکنون در آن مجموعه ای ازموزه ها، نگارستان، کتابخانه و اتاق موسیقی در آن فعالیت می کند، قدمت این خانه به دوران قاجار برمیگردد که در سال 1290 هجری بنا توسط علی محمدخان قوام الملک دوم و محمدرضا خان قوام الملک ساخته شده است، مساحت این خانه حدود 2700 متر مربع می باشد، و باغ آن نیز مساحتی حدود 3200 متر مربع دارد. خانه زینت الملک از دوبخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است، این خانه معماری فوق العاده بی نظیری اروپایی دارد، که با آینه کاری وگچ کاری های زیبا و سقفی چوبی تزئین شده است، درون حیاط این خانه دوباغچه با گل های رنگارنگ زیبایی و دو حوض فیروزه ای جذاب خودنمایی می کند. کاشی کاری های این خانه با تصاویری از خورشید، فرشته، سربازان و گل وبوته هایی نقاشی شده است. تصاویری از زنان مدرن اروپایی نیز بر روی دیوارهای این خانه نیز به چشم میخورد، این خانه بزرگ در شیراز که امروزه به نام موزه تاریخ فارس می شناسند، در سال 1354فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه زینت الملک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام

خانه تاریخی توکلی

در سال 1331 هجری در اواخر دوره قاجر واوایل دوره پهلوی خانه ای در منقه گودعربان در ضلع شرقی مدرسه خان بنا شد که این خانه اکنون از بناهای تاریخی شیراز محسوب می شود. خانه تاریخی توکلی با معماری بی نظیر که در سال 1379در فهرست میراث ملی و تاریخی ایران به ثبت رسیده است، نمای این خانه از دیوارهای آجری زیبا و درب های چوبی و سقف های چوبی و تزئیناتی از قبیل: کاشی کاری های با نقش و نگارهایی که داستانی را برای شما از زندگی حضرت یوسف روایت می کند. که متاسفانه این خانه در حال تخریب می باشد. و نگهداری این خانه  تاریخی نیز به دست شهرداری شیراز است. برای سفر به شیراز کافی است از سایت آس چارتر بلیط لحظه آخری مشهد شیراز را تهیه نمایید.

آدرس خانه توکلی: شیراز، محله قدیمی گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه ی 184

 

خانه تاریخی ضیائیان

یکی از قدیمی ترین خانه های شیراز که قدمت ان به 120 سال پیش اواخر دوره قاجار برمی گردد، خانه تاریخی ضیائیان است، مساحت این خانه حدود 300 مترمربع و در دو طبقه ساخته شده است، معماری بی نظیر این خانه چشم هر بیننده ای را خیره میکند، کاشی کاری هایی با نقوشی از چهره های پادشاهان و پهلوانان افسانه ای ایران و حتی شمایلی از امامان که در این خانه به چشم می خورد، در اطراف حیاط این خانه دور تادور آن اتاق هایی وجود دارد که در جلوی هر اتاق ایوان هایی قراردارد، که زیبایی خاصی با گچ  بری های و کاشی های هفت رنگ تزئین شده است. این خانه در سال 1375 جزو آثار تاریخی ایران اعلام شد و نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه در سال 1383 توس شهرداری شیراز خریداری شد و اکنون به هنرسرای شیراز تبدیل شده است که کارهای هنری سنتی در آن انجام می شود. 

آدرس خانه تاریخی ضیائیان: شیراز محله تاریخی سنگ سیاه، خیابان قاآنی، کوچه مقنی ها، پلاک 12

21

خانه تاریخی صابر

خانه ای با معماری فوق العاده بی نظیر که از مشهورترین خانه های تاریخی شیراز محسوب می شود خانه تاریخی صابر در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار بنا شده است، این بنا متعلق به حستن علی صابر می باشد، معماری این بنا به قدر دقیق و قرینه است که در نوع خود منحصر به فرد می باشد. خانه تاریخی صابر در سال 1382 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. و اکنون سوی سازمان میراث فرهنگی به موزه لباس و آئین های سنتی تغییر کاربری داده است. به شما پیشنهاد می کنیم در سفر به شیراز حتما از خانهی تاریخی صابر دیدن نمایید.

آدرس خانه تاریخی صابر: شیراز،کوچه محله سرباغ، بن بست کدخدا، پلاک 62

 

خانه ی تاریخی منطقی نژاد

قدمت این خانه هم به دوره ی قاجارها بازمی گردد. این خانه حیاطی سرسبز دارد که با گلدان‌های شمعدانی تزئین شده است. تخت‌های چوبی نشیمن و حوض آبی مستطیلی جذابت خاصی به این حیاط داده است. خانه ی تاریخی منطقی نژاد در نزدیکی و همسایگی بازار شیراز و شاه چراغ (ع) قرار گرفته است. اینخانه محل سکونت خانواده اعیان نشیت ضیائیان در دوران قاجار بوده است. معماری داخلی این خانه بسیار ساده و شیک می باشد. که از همین لحاظ به این خانه لقب هنرسرای شهر شیراز راداده اند، خانه تاریخی منطقی نژاد در سال 1357 در فهرستآثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس خانه ی تاریخی منطقی نژاد: شیراز، حدفاصله سه راه نمازی و سدزک، جنب گذرگاه شاهچراغ، خانه تاریخی منطقی نژاد

22

خانه فروغ الملک

این خانه تاریخی قدمتش به دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی برمی گردد، و متعلق به فخرالملوک، همسر فروغ الملوک و دختر قوام می باشد. این خانه سه طبقه می باشد و از بخش های مختلفی مانند: شاه ‌نشین، اتاق پنج دری، حوض ‌خانه، آشپزخانه، اصطبل و… تشکیل شده است. مساحت خانه فروغ الملک حدود 1000 متر مربع است که در از این خانه در سال 1327 تا 1350 در اختیار آموزش و پرورش  برای آموزش و تحصیل دبستانی ها قرار داشته است.خانه فروغ الملک در سال 1377 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، قسمتی از این خانه نیز امروزه به مهمانسرای فدک شیراز تبدیل شده است.

آدرس خانه فروغ الملک: شیراز، بافت قدیم، نزدیک به بقعه بی بی دختران

 

خانه تاریخی سعادت

این خانه در بافت قدیمی شهر شیراز واقع شده است، خانه تاریخی سعادت از دوران قاجار به یادگار مانده است و متعلق به حاج میرزا آقای سعادت که از تاجران بنام و مشهوری در شیراز بود. معماری این خانه بسیار جذاب و دیدنی است تزئیناتی از قبیل کاشی کاری، گچ کاری، آجرکاری، گره چینی و ... دارد.

آدرس خانه تاریخی سعادت: شیراز، محله تاریخی سنگ سیاه، روبه روی آرامگاه سیبویه 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.