کد خبر : 19510 / /
/

 

افرادی که در صنعت جوشکاری مشغول به فعالیت هستند، باید با کلیه تجهیزات و لوازم این کار آشنایی داشته باشند. سیم جوش یکی از لوازم مهم در صنعت جوشکاری است که از آن جهت پر کردن فضاهای خالی بین قطعات استفاده می‌شود. افرادی که قصد خرید سیم جوش دارند، باید با ویژگی‌ها و مشخصات آنها آشنایی داشته باشند و یک سیم جوش مناسب را برای کار خریداری نمایند. در این مطلب کلیه نکات و راهنمایی‌های لازم جهت خرید سیم جوش مناسب جوشکاری را برایتان شرح خواهیم داد.

چگونه سیم جوش مناسب جوشکاری را تشخیص دهیم؟

31

سیم جوش‌ها انواع بسیار مختلفی دارند که هر کدام جهت جوشکاری فلز خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی سیم جوش‌ باید طبق همان فلزی که قرار است جوش داده شود، انتخاب شود. برای مثال جهت جوشکاری فلزهای استیل از سیم جوش استیل، برای جوشکاری آلومینیوم از سیم جوش آلومینیوم و برای جوشکاری آلیاژهای مس از سیم جوش مسی استفاده می‌شود. علاوه بر این مورد، موارد دیگری هم در انتخاب و خرید سیم جوش نقش دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

سیم جوش خوب چه خصوصیاتی دارد؟

سیم جوش دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی است که برخی از افراد ترجیح می‌دهند در جوشکاری از آن استفاده کنند. مهمترین ویژگی‌های سیم جوش عبارتند از:

  • جوشکاری با عیوب کمتر

جوش حاصل شده توسط سیم جوش از عیوب کمی برخوردار است. دلیل آن هم وجود دی اکسیدکننده‌ها با سطوح مختلف در سیم جوش است. از این رو زمانی که از سیم جوش برای جوشکاری استفاده کنید، عیوبی مانند ایجاد تخلخل در جوش کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این وجود دی اکسیدکننده‌ها سبب می‌شود تا پیش از شروع به جوشکاری، نیاز کمی به تمیزکاری داشته باشید.

  • نفوذ عمیق سیم جوش

سیم جوش‌ها در ریشه جوش، نفوذ عمیقی دارند. به دلیل این ویژگی سیم جوش، میتوان از آن برای ساخت و اتصال سازه‌های نازک نیز استفاده کرد. برای همین است که کاربرد سیم جوش بسیار گسترده بوده و میتوان از آن برای اتصال سازه‌ها در هر اندازه‌ای استفاده کرد.

  • افزایش سرعت جوشکاری با سیم جوش

یکی از خصوصیات و ویژگی‌های مهم سیم جوش، سرعت بالای جوشکاری با آن است. دلیل سرعت بالا در این روش این است که سیم جوش از نرخ رسوب بالاتری برخوردار است. به دلیل همین ویژگی افراد زیادی علاقمند به جوشکاری با سیم جوش هستند و جهت افزایش سرعت کار به سراغ سیم جوش می‌روند.

  • عدم محدودیت در استفاده

سیم جوش‌ها موادی هستند که استفاده از آنها هیچگونه محدودیتی ندارد. برای همین میتوان با یک سیم جوش مناسب، جوشکاری انواع قطعات مختلف در هر موقعیتی را انجام داد.

  • تولید گازهای کم در طی فرایند

جوشکاری یکی از فرایندهایی است که در طی آن باید به نکات ایمنی توجه زیادی داشته باشید. یکی از مواردی که در جوشکاری باید توجه کرد، تولید گازهای آلاینده در طی جوشکاری است. در این شرایط باید با استفاده از ماسک‌های مناسب، از تنفس گازهای سمی اجتناب کرد و استنشاق آنها را به حداقل رساند. خوب است بدانید سیم جوش‌ها گازهای آلاینده و سمی کمی در طی فرایند تولید می‌کنند و نسبت به برخی از مواد دیگر، کم خطرتر هستند.

  • سهولت در جوشکاری با سیم جوش

استفاده از سیم جوش در جوشکاری بسیار راحت است و به کارگیری آن باعث آسا‌ن‌تر شدن فرایند جوشکاری می‌شود. علاوه بر این نتیجه کار با این مواد از کیفیت بالایی برخوردار بوده و جوش حاصل شده مقاومت و استحکام زیادی خواهد داشت.

4 نکته برای انتخاب و خرید سیم جوش جوشکاری

32

  • فلزاتی که قصد دارید به جوشکاری آنها بپردازید را شناسایی کنید. گرچه میتوان از فلزات مختلفی در جوشکاری MIG استفاده کرد، اما سه فلز رایج در این نوع جوشکاری عبارتند از: فولاد کربنی، فولاد ضدزنگ و آلومینیوم. بسته به نوع فلز پایه، باید از سیم جوش متناسب با آن استفاده کرد.
  • سیم جوش‌ها علاوه بر مواد اصلی و پایه، از عناصر دیگری هم برخوردار هستند. برای مثال عناصری چون منگنز، سیلیکون و تیتانیوم اغلب به سیم جوش‌ها اضافه می‌شوند تا جوش حاصل شده قوی‌تر و مقاوم‌تر از حد معمول شود. همچنین برخی از این آلیاژها در کاهش تخلخل و اکسیداسیون جوش نقش زیادی دارند. برای همین هنگام انتخاب سیم جوش، به ترکیبات آن توجه زیادی داشته باشید.
  • در حالت ایده‌آل سیم جوش همان فلزی است که قرار است طی جوشکاری، جوش داده شود. فلزات استنلس باید از سیم جوش‌های استیل ضدزنگ، فولاد کربن با سیم جوش‌های فولادی کربن و .... استفاده شود.
  • هنگام خرید سیم جوش باید به ضخامت آن توجه کرد. ضخامت سیم جوش را می‌توانید بر اساس ضخامت فلز پایه تعیین کنید. سیم جوش‌ها از نظر ضخامت به دسته‌هایی چون نازک، متوسط، ضخیم و خیلی ضخیم تقسیم می‌شوند.

بررسی معروفترین و پرکاربردترین سیم جوش‌ها

33

سیم جوش‌ها همچون الکترودها، انواع مختلفی دارند و جهت جوشکاری فلزات آهنی یا غیرآهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این سیم جوش‌ها خصوصیاتی دارند که با توجه به آنها می‌توانید سیم جوش مناسب جوشکاری را انتخاب نمایید. معروفترین و پرکاربردترین سیم جوش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند.

  • سیم جوش توپودری؛ مناسب موقعیت‌های خارجی

سیم جوش توپودری نوعی سیم جوش است که با نوع معمولی تفاوت دارد. این سیم جوش‌ها به دو دسته گاز محافظ و خود محافظ دسته‌بندی می‌شوند که در نوع گاز محافظ نیاز به یک گاز بیرونی جهات حفاظت است. سیم جوش‌های توپودری از نرخ رسوب بالایی برخوردارند و در فضای باز و شرایط باد به خوبی عمل می‌کنند. برای همین افرادی که در شرایط سخت قصد جوشکاری دارند، معمولا به سراغ سیم جوش توپودری می‌روند. خوب است بدانید از بین سیم جوش‌ها، این سیم جوش برای جوشکاری فلز با سطح کثیف بسیار پرکاربرد است.

  • سیم جوش GMAW؛ با جوش بسیار تمیز و صاف

GMAW یا سیم جوش جامد فلزی با گاز محافظ، از بهترین سیم جوش‌ها برای اتصال ورقات فلزی است. وجود گاز محافظ در این سیم جوش سبب می‌شود تا از بیماری‌های تنفسی در افراد جلوگیری شود. خصوصیتی که سیم جوش GMAW دارد این است که جوش حاصل شده تمیز و صاف بوده و رسوب تولید شده در آنها بسیار کم است. برای همین نیاز به پاکسازی زیادی پس از جوشکاری نمی‌باشد.

  • سیم جوش تیگ؛ با استحکام بالای جوش

جوش حاصل شده توسط سیم جوش تیگ از استحکام بالایی برخوردار است و مقاومت آن نسبت به ضربه بسیار زیاد است. برای همین از سیم جوش تیگ بیشتر برای جوشکاری فولادهای ساختمانی، مخازن تحت فشار و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

  • سیم جوش آلومینیوم

سیم جوش آلومینیوم یکی از پر مصرفترین سیم جوش‌ها است. این سیم جوش در قطرها و اندازه‌های مختلفی تولید شده و در جوشکاری آلومینیوم به کار برده می‌شود. اغلب این سیم جوش‌ها از 95 درصد آلومینیوم و 5 درصد سیلیسیم تشکیل شده‌اند.

  • سیم جوش استیل

سیم جوش استیل به عنوان ماده پر کننده در جوشکاری فولادهای آستنیتی، فولادهای آستنیتی مقاوم به حرارت و فریتی استفاده می‌شود.

  • سیم جوش زیرپودری

سیم جوش زیرپودری نوعی سیم جوش توپر همراه با پودر جوش است. جنس بیشتر این سیم جوش‌ها از استیل یا فولاد ضدزنگ است. خصوصیتی که سیم جوش زیرپودری دارد این است که جوشکاری با آن با سرعت بالایی انجام شده و جوش حاصل شده ظاهر یکدستی دارد.

خرید سیم جوش از پاشاجوش صنعت

پاشاجوش صنعت یکی از شرکت‌های بازرگانی با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه تامین مواد مصرفی جوشکاری است. پاشاجوش صنعت نمایندگی فروش محصولات زیادی را در ایران برعهده دارد و انواع سیم جوش و الکترود را با کیفیت بسیار بالا به مشتریان عرضه می‌نماید. در این فروشگاه می‌توانید انواع سیم جوش نظیر سیم جوش پایه نیکل، سیم جوش آلومینیوم، سیم جوش استیل، سیم جوش مس، سیم جوش زیرپودری، سیم جوش توپودری و ... را با قیمت مناسب خریداری نمایید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.