کد خبر : 19717 / /
/

 

پمپ کفکش و پمپ لجن کش کاربری و مکانیسم عملکرد متفاوتی دارند با این وجود بسیاری افراد و حتی برخی تکنسین‌ها این دو را یکی دانسته و به اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنند. تعداد پروانه و نوع آن در این دو نوع پمپ متفاوت است و با یک بررسی ساده به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. شباهت ظاهری این دو دستگاه در بیشتر مواقع باعث می‌شود که اشتباه گرفته شوند، اگر شما هم برای تشخیص این دو از یکدیگر مشکل دارید و نمی‌توانید تمایز بین آن‌ها را تشخیص دهید این مطلب برای شما نوشته شده است.

 

پمپ کفکش چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ کفکش یک موتور الکتریکی دارد که آب وارد آن شده داخل پمپ را حرکت داده و از انرژی جنبشی مضاعف حاصل از این فرآیند برای تخلیه آن استفاده می‌کند. این پمپ‌ها در بین عموم کاربران به چاهی هم معروف شده و خاصیت ضد آب دارد. این پمپ‌ها در دو نوع اصلی ساخته می‌شوند.

 

  • پمپ کفکش ساده
  • پمپ کفکش فلوتردار

 

پمپ‌های فلووتردار سیستم قطع کن برقی دارند و معمولا از نظر قیمت گران‌تر هستند. بسته به کاربری مورد انتظار دستگاه هر کدام در جای خود می‌توانند کاربردی باشند. پمپ‌های کفکش از نظر توان، نوع برق مصرفی، نحوه قرارگرفتن پروانه، سیستم خنک کننده و جنس متفاوت هستند. پمپ‌های کفکش در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مشهورترین آن‌ها آلومینیوم،استیل، پلاستیکی، تکنوپلیمر،چدن و اسکوبایی هستند. برندهای تولید کننده بسته به نیاز و درخواست متقاضی می‌توانند آن را به جنسی که می‌خواهند تولید کنند. پمپ‌های استیل ضد خوردگی هستند و در محیط‌های سخت و مرطوب هم قابل استفاده هستند.

پمپ‌های کفکش چدنی ارزان‌ترین نوع این دستگاه‌ها هستند که کاربردهای زیادی هم دارند.

 

پمپ لجن کش چیست و به چه کاری می‌آید؟

پمپ‌ لجن کش سانتریفوژی هستند و راه اندازی بسیار ساده‌ای دارند در عین حال خطر خوردگی یا کاویتاسیون آن‌ها کم است. پمپ لجن کش برای پمپاژ و جمع آوری انواع لجن، پساب و فاضلاب طراحی شده و سیستم بسیار قوی‌ای دارد که در مقابل رطوبت، زنگ زدگی و آسیب دیدن مقاومت می‌کند.

پاکسازی کف انواع استخرهایی که موجود زنده در آن زندگی می‌کند به ویژه استخرهای پرورش ماهی، حوض، آکواریم‌های بزرگ  نمایشی و هر کجایی که آب راکد شده، امکان شکل گیری لجن وجود دارد با پمپ لجن کش انجام می‌شود. استخرهای شنا که در آن موجودات زنده وجود ندارد و فضولاتی تولید نمی‌کند برای پاکسازی به پمپ لجن کش نیازی ندارد چراکه با پمپ کفکش قابل پاکسازی و تخلیه هستند.

این پمپ‌ها جهت پاکسازی دستگاه‌ها و مسیرهای انتقال فاضلاب، جمع آوری آب‌های سطحی، مکش آب دریا، جابه‌جایی اسید و محلول‌های شیمیایی، سیالات با دمای بیشتر از ۶۰ درجه و برخی ذرات ساینده مثل ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

مهمترین تفاوت‌های پمپ کفکش و پمپ لجن کش در چیست؟

تفاوت پمپ‌های لجن کش و کف کش را از جنبه‌های مختلفی می‌توان مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در اینجا به مهمترین این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد:

 

نوع پروانه، تعداد و مدل آن

نوع، مدل و تعداد پروانه پمپ لجن کش و کفکش متفاوت است. پمپ‌های کفکش پروانه بسته یا نیمه‌باز دارند درحالی که پروانه پمپ‌های لجن کش باز است برای اینکه سیالات راحت‌تر منتقل شوند. پروانه‌های کانالی هم برای پمپ‌های لجن کش قابل استفاده هستند و برای جابه‌جایی سیالات بسیار سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تعداد پروانه‌ها هم در در پمپ‌های کفکش و لجن کش یکسان نیست، سرعت انتقال و پرتاب به بالا در این امر بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پمپ‌های کفکش می‌توانند تک پروانه و دو پروانه باشند، پمپ‌های لجن کش عمدتا تک پروانه هستند تا سیال داخل پمپ لجن کش گیر نکند.

 

پمپاژ نوع سیالات

نوع سیالی که این دو پمپ منتقل می‌کنند یکسان نیست، پمپ‌های لجن کش توانایی جابه‌جا کردن لجن کف استخر، فضولات استخرهای پرورش ماهی، ذرات درشت و فاضلاب عمق چاه‌ها را دارند. درحالی که پمپ‌های کفکش نمی‌توانند ذرات درشت را جابه‌جا کنند و بیشتر برای انتقال آب‌های آلوده و تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ‌های لجن کش یک صافی اضافی با نام استرینر روی دریچه خودشان دارند که به پاکسازی بهتر دستگاه کمک کرده و توانایی انتقال ذرات درشت‌تر را به آن می‌دهد.

 

توان موتور

پمپ‌های لجن کش توان موتور بیشتری دارند تا آن‌ها را برای انتقال ذرات درشت موجود در آب آماده کند، قطعات لجن موجود در آب در این پمپ‌ها به راحتی منتقل شده و توان بالای موتور باعث می‌شود دستگاه موقع کار آسیب نبیند. توان موتور پمپ‌های کفکش کمتر است چراکه انتظار می‌رود تنها باید آب تمیز و آلوده را منتقل کند که ذرات درشت در آن وجود ندارد.

توان هر موتور روی پلاک دستگاه درج شده و با واحد اسب بخار مشخص می‌‌شود. توان موتور با علامت‌های مختلفی روی دستگاه درج شده که برای درک بهتر آن می‌توانید مفاهیم را در اینترنت جستجو کنید.

 

نوع کاربری

اگر نوع کاربری پمپ کفکش و لجن کش را نشناسید و آن‌ها را برای منظور اشتباه خریداری کنید خیلی زود خراب شده و عملکرد مطلوبی هم نخواهد داشت. پمپ‌های کفکش برای مصارف خانگی طراحی و ساخته شده و در اغلب موارد در مجتمع‌های مسکونی، آپارتمان‌ها، انتقال آب مخازن وکشیدن آب از چاه برای مصارف کشاورزی و باغبانی استفاده می‌شود.

پمپ‌های لجن کش بیشتر کاربرد صنعتی داشته در تصفیه خانه‌ آب شهری، تصفیه فاضلاب، مایعات و فاضلاب بیمارستان و لجن‌های موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نوع موتور

موتور استفاده شده در پمپ کفکش و لجن کش هم یکسان نیست، این پمپ‌ها باید بتوانند در آب غوطه‌ور شوند در غیراینصورت عملکرد مطلوبی نخواهند داشت. موتور کفکش‌ها مستغرق است اما لجن کش‌ها از آنجا که کاربری متفاوت و بیشتری دارند دارای دو نوع موتور خشک و شناور هستند که هرکدام برای کاربری خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما با توجه به نیاز خود و جایی که قرار است پمپ در آن نصب شود می‌توانید نوع موتور را انتخاب کرده و پس از آن اقدام به خرید کنید.

 

از آنجا که پمپ‌های لجن کش سه فاز و تک فاز هستند حتی موقع خرید باید دقت کنید پمپی را خریداری کنید که با نوع برقی که در دسترس دارید مطابقت داشته باشد. حال که به تفاوت پمپ کفکش و پمپ لجن کش پرداختیم باید بدانید هیچکدام بردیگری برتری ندارند، تنها برای اینکه بتوان در مصارف گوناگون آن‌ها را بکار گرفت به شکل متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.