کد خبر : 19781 / /
/

 

 

در عصر حاضر کشتی های باربری بزرگ نقش مهمی در رونق تجارت و حمل و نقل دریایی دارند. سالانه حجم زیادی از کالاها به وسیله کشتی های مختلف از روی دریاها، دریاچه ها، کانال ها رودخانه ها و اقیانوس های بزرگ به مقصد های مختلف ارسال می شود. در واقع کشتی های باربری بزرگ به عنوان یک وسیله مهم در حمل و نقل دریایی درصد بالایی از حجم تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده است. انواع کشتی های باربری در جهان با ظرفیت ها و ویژگی های مختلف ساخته شده اند. با ما در این مقاله همراه شوید تا بزرگترین کشتی های باربری در جهان را به شما معرفی کنیم. در ابتدا درباره حمل ونقل آبی اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهیم. پس با ما همراه شوید.

 حمل ونقل آبی چیست؟

در یک عبارت کلی به جابجایی محموله‌ها، انواع کالا، افراد و غیره به وسیله شناور های مختلف، کشتی ها، قایق و غیره از مسیرهای آبی مانند دریاها، رودخانه ها، اقیانوس ها و غیره حمل و نقل آبی می گویند. معمولاً برای جابجایی کالاهایی که وزن زیادی دارند از روش حمل و نقل آبی استفاده می شود. تعداد زیادی بندر در گوشه و کنار دنیا به تجهیزات تخصصی مجهز شده اند تا عملیات تخلیه و بارگیری محموله های مختلف را با سرعت و دقت هر چه بیشتر انجام دهند.

حمل و نقل آبی به دلیل مقرون به صرفه تر بودن جایگاه ویژه ای در نزد تجار، بازرگانان، صاحبین کالاها و شرکت های تجاری مختلف دارد. یکی دیگر از مزایای حمل و نقل دریایی امکان حمل کالا با تعداد و حجم بسیار بالا است که به راحتی با استفاده از کشتی های باربری بزرگ از یک بندر به بندر دیگر منتقل می شود. 

 بزرگترین کشتی های باربری در جهان

در حال حاضر انواع کشتی های باربری در جهان نقش مهمی در توسعه روش های مختلف حمل و نقل آبی دارند. این کشتی ها روز به روز با تجهیزات مدرن تری ساخته می شوند. 

کشتی های باربری انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام دارای ظرفیت، تجهیزات و امکانات مختلفی می باشد. بنابراین می‌توان گفت کاربرد کشتی های باربری نیز با یکدیگر متفاوت است. جالب است بدانید که تعداد زیادی از بزرگترین کشتی های باربری در جهان در سطح اقیانوس ها در حال رفت و آمد هستند و روزانه میلیون ها تن بار را جابجا می کنند.

کشتی های باربری عمومی، کشتی های کانتینری، کشتی های فله بر، تانکرهای نفتی، کشتی های حمل گاز، کشتی های ریفری یا یخچال دار، کشتی های رول دار، کشتی های چند منظوره و غیره از انواع مختلف کشتی های باربری بزرگ در جهان به شمار می رود. با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا چند مدل از بزرگترین کشتی های باربری در جهان را به شما معرفی کنیم.

کشتی باربری Ever Ace

 

کشتی Ever Ace بزرگترین کشتی حمل بار در سطح جهان می باشد. طول این کشتی به ۴۰۰ متر می رسد و دارای ۲۴ ردیف کانتینر است که در کنار یکدیگر قرار دارند. وسعت این کشتی 61.53 متر می باشد که عددی بسیار عظیم و غول آسا در سطح وسایل حمل و نقل دریایی به شمار می رود. کشتی باربری Ever Ace ساخت صنایع سامسونگ در کره جنوبی می باشد. موتور اصلی این کشتی قدرتی معادل 70950 کیلو وات دارد که از 11 سیلندر پیشرفته تشکیل شده است. سرعت کشتی باربری Ever Ace در سطح آب های جهان به ۲۲.۶ گره دریایی می رسد.

 

14

کشتی کانتینری HMM Algeciras

بزرگترین کشتی باربری جهان که در رتبه دوم قرار دارد کشتی کانتینری HMM Algeciras می باشد. سقوط این کشتی به جایگاه دوم در جولای ۲۰۲۱ بود که کشتی باربری Ever Ace جایگاه اول بزرگترین کشتی های باربری جهان را تصاحب کرد. تعداد کانتینر های این کشتی ۲۸ عدد و ظرفیت آن 23964 TEU می باشد. این کشتی از لحاظ سازگاری با محیط زیست دارای استاندارد های لازم است.

 کشتی کانتینری HMM Algeciras ساخت شرکت بزرگ کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو می باشد. طول کشتی 399.9 متر و عمق آن 33.2 متر است. در حال حاضر کشتی HMM Algeciras به عنوان پیشرفته ترین کشتی های کانتینری در جهان شناخته شده است.

کشتی باربری HMM Oslo 

بزرگترین کشتی باربری در جهان که در رده سوم قرار دارد HMM Oslo است. این کشتی توسط صنایع سنگین کمپانی سامسونگ ساخته شده است. اولین سفر این کشی در سال ۲۰۲۰ انجام شد. کشتی باربری HMM Oslo با پرچم پاناما دارای ۴۰۰ متر طول و 61.50  متر عرض می باشد. ظرفیت حمل این کشتی 23792 TEU  تن است. 

کشتی باربری MSC Gulsun

 

 MSC Gulsun چهارمین کشتی باربری در جهان است که توسط شرکت کشتیرانی مدیترانه اداره می شود. کشتی باربری MSC Gulsun دارای ظرفیت 23756 TEU و طول آن به 399.9  متر می رسد. در واقع این کشتی جزو اولین کشتی ها در طول تاریخ بود که به دلیل عرض غول آسای ۶۲ متری امکان حمل ۲۴ ردیف کانتینر را در کنار یکدیگر فراهم کرد.

 

 کشتی Knock Nevis

 کشتی Knock Nevis نوعی نفتکش عظیم است که در سال ۲۰۰۹ از رده خارج شد. جالب است بدانید که این نفتکش بزرگترین شیء متحرک در جهان بوده است که تا به امروز توسط دست بشر ساخته شده است. کشتی Knock Nevis دارای وزن 260.941 تن و طولی به اندازه  458.45 متر می باشد. این نفتکش ساخت یک کمپانی ژاپنی به نام Sumitomo Heavy Industries  در سال ۱۹۷۹ میلادی است. کشتی Knock Nevis در سال ۱۹۸۸ در زمان جنگ ایران و عراق در تنگه هرمز دچار آسیب شد. از آن پس نام این کشتی به Happy Giant تغییر یافت. یک شرکت نروژی این کشتی نفتکش را در سال ۱۹۹۱ خرید و نام آن را به Jahre Viking تغییر داد.

کشتی Knock Nevis در طول ۱۳ سال با مسئولیت کمپانی نروژی در دریاها رفت و آمد می کرد. آخرین شرکتی که این نفتکش را خرید کمپانی Olsen Tankers بود که نام آن را به Knock Nevis تغییر داد. تعداد خدمه های این کشتی ۳۵ نفر و سرعت آن به ۳۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

 

15

سوپرنفتکش های کلاس TI 

سوپرنفتکش های کلاس TI یکی از بزرگترین کشتی های باربری در جهان است که تا به امروز در حال رفت و آمد در اقیانوس و دریاها می باشد. انواع سوپرنفتکش های کلاس TI ناوگانی از نفتکش های مختلف هستند و به چهار فروند TI آسیا، TI اقیانوسیه، TI آفریقا و TI اروپا اختصاص یافته است. کمپانی کره ای Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering در سال ۲۰۰۳ این نفتکش غول پیکر را ساخت. طول این کشتی به ۳۸۰ متر می باشد که حدود ۷۸ متر از کشتی نفتکش Knock Nevis کوتاهتر است. جالب است بدانید که این نفتکش با سرعت حداکثر 30.5 کیلومتر در حالی که مخزن های آن پر از نفت می باشد در آب ها قدرت مانور و حرکت دارد. وزن خالص این نفتکش حدود 234.006 تن می باشد.

در حال حاضر دو فروند از سوپر نفتکش های کلاس TI در حال ارائه خدمات در سطح آب های جهانند و دو فروند دیگر آن نیز به محلی برای ذخیره نفت تبدیل شده است.

 کشتی های Q-max

 

عظیم ترین پروژه های حمل گاز طبیعی مایع در سطح جهان مربوط به کشتی های Q-max می باشد. ظرفیت این کشتی‌ها معادل 266.000 متر مکعب گاز است. این کشتی ها با وزنی بالغ بر 162.400  تن می توانند با سرعتی حدود 36.114 کیلومتر در آب حرکت کنند. کشتی های Q-max دارای14 فروند است که هرکدام نام اختصاصی خود را دارا می باشد. این کشتی های عظیم محصول مشترک شرکت های نام آور هیوندای، دوو و سامسونگ است.

 اولین فروند کشتی های Q-max در سال ۲۰۰۷ در کره جنوبی با نام Mozah ساخته و به مرحله بهره برداری رسید. در واقع کشتی های Q-max متعلق به یک شرکت حمل و نقل گاز در قطر به نام نخیلات می باشد.

کشتی کانتینربر CSCL Globe

 بزرگترین کشتی کانتینربر در جهان که در نوامبر سال 2014 نامگذاری شد کشتی کانتینربر CSCL Globe است. در واقع می توان گفت کشتی کانتینربر CSCL Globe یکی از پنج فروند کشتی های بزرگ ۱۹ هزار تنی بود که توسط خطوط حمل و نقل کانتینری چین در سال ۲۰۱۳ ساخته شد. قدرت این کشتی از موتوری با توان 77.200 اسب بخار تامین می شود.

 

 پایان

 استفاده از کشتی های باربری بزرگ سابقه ای بسیار طولانی در تاریخ تجارت جهانی در سطح آب های بین المللی دارد. امروزه با گسترش و انقلاب صنعتی در دنیای تجارت روز به روز بر تجهیزات کشتی های باربری غول آسا افزوده می شود. بنابراین رونق تجارت دریایی و کاهش هزینه های حمل و نقل آبی بیشتر از گذشته انتظار می رود. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.