کد خبر : 26334 / /
/


جمعی از واردکنندگان برنج در اعتراض به عدم تامین ارز مورد نیاز و شرایط نامناسب موجود در خصوص واردات این کالای مهم و کلیدی در محل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی حضور یافتند.بهنام افشار یکی از وارد کنندگان برنج در این خصوص گفت:ما به دلیل شرایط ماه هاى اخیر به همراه جمعی از همکاران راهی محل وزارت جهاد کشاورزی شدیم و تلاش کردیم با مسئولین در خصوص مشکلات گفت و گو کنیم. تا چند سال پیش شرکت های تجاری هندی و پاکستانی از ما درخواست می کردند که برنج خریداری کنیم و حتی شرایط پرداخت برایشان اهمیتی نداشت اما الان واقعا اعتماد ندارند چرا که برای ثبت سفارش و تامین ارز مدت هاست دچار مشکل هستیم.افشار اضافه کرد:حدود پنج ماه است تخصیص ارز انجام نشده و نمی دانیم باید چه کاری انجام بدهیم؟ شرکت ها تحت فشار هستند و بازار هم ملتهب است. اگر برای واردات اقدام نکنیم چگونه می شود قیمت ها را کنترل کرد؟ چگونه باید نیاز مردم تامین شود؟ حالا هم که مراجعه کردیم می گویند شاید ارز واردات انجام شده در سال قبل را پرداخت کنند اما وضعیت سال جدید مشخص نیست.
قنبر حسامی از دیگر وارد کنندگان با سابقه برنج هم در این خصوص اظهار داشت:خودمان که موفق نشدیم مسئولین را ببینیم اما برخی از دوستان دیدار داشتند و آنطور که متوجه شدیم هنوز نتیجه مثبتی نگرفته ایم. وارد کننده ها ماه ها قبل بار را اورده اند اما هنوز موفق نشده اند ارز را دریافت کنند. وظیفه داشتیم با توجه به حساسیت این مقطع در آستانه ماه مبارک رمضان برنج بازار را تامین کنیم.این کالای مورد استفاده دهک های پایین جامعه است.کالایی است که برای کنترل بازار باید به موقع وارد شود. ما کار خودمان را انجام داده ایم اما ارزی که مورد نیاز بود تخصیص پیدا نکرد. حسامی که مدعی است برخی از شرکت ها ارز مورد نظرشان را دریافت کرده اند در این خصوص گفت:متاسفانه بعضی از شرکت ها هنوز برنجی نیاوردند و خریدی انجام ندادند اما ارز گرفتند.اطمینان داریم که این اتفاق افتاده اما اگر ارز نیست برای همه نباید باشد و اگر هست چرا برای یک عده خاص و برخی شرکت های خاص هست و برای بقیه نیست؟

حسین زاهدی دیگر وارد کننده برنج می گوید:کنترل بازار با این شرایط دیگر ممکن نیست. واردکننده در حال نابود شدن است. دیگر پیش فروشنده خارجی هم اعتبار نداریم. بعضی از واردکنندگان مقروض هستند و مشکل دارند اما توجهی نمی شود. با این وضعیت نمی توانیم دیگر برای واردات اقدام کنیم و اگر واردات انجام نشود 20 روز تا یک ماه دیگر در بازار و روی قیمت ها تاثیر می گذارد.در موضوع ثبت سفارش هم از سال قبل دچار مشکل هستیم.
حسین پورقادری از دیگر واردکنندگان برنج خارجی در این خصوص اظهار داشت:برنج را آورده ایم و در بازار فروختیم اما ارز مورد نیاز را دریافت نکردیم. رهبری یکی از موضوعات مهم سال را حل مسئله تورم دانسته اند اما در همین خصوص موضوع برنج چرا مسئولین توجهی به این مسئله ندارند؟ برنج خارجی وارد نشود اقشار کم درآمد چطور باید این کالای اساسی را تهیه کنند و آیا دچار تورم نخواهد شد؟پورقادری در پایان گفت:بنده و همکارانم اعتبارمان را از دست دادیم. سرمایه وارد کننده در حال از دست رفتن است و دیگر خیلی ها در این زمینه اقدام نمی کنند چون به جز دردسر و مشکلات نتیجه ای ندارد. اگر وزارت جهاد کشاورزی اقدام اجرایی فوری نکند و وارد عمل نشود بازار با بحران جدی مواجه خواهد بود. با این وضعیت امیدواریم برنج هم به سرنوشت چاى دچار نشود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.