کد خبر : 26379 / /
/

عده ای از کارشناسان معتقدند که پس از تعطیلات عید فطر در هفته نخست اردیبهشت ماه احتمال وقوع نوسانات جدید در نرخ ارز وجود دارد.

 

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، بر اساس آخرین قیمت انواع طلا و ارز در پایان معاملات روز گذشته شاهد روند نزولی در بازار بودیم و قیمت ها کاهشی شد؛ تا جایی که دیروز قیمت دلار ۱۱ تومان و سکه ۲۵۰۰ تومان کاهش یافت. با توجه به کاهش‌های پیاپی قیمت طلا و ارز در بازار، هم‌اکنون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۹۰۴ هزار تومان، دلار ۳۲۶۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار ۹۱ هزار و ۸۳۸ تومان قیمت دارد.

در این خصوص محمود جامساز، کارشناس اقتصادی در رابطه با دلایل کاهش قیمت طلا و ارز در بازار می گوید: «تحولات نرخ ارز، طلا و سکه در کشور ما بیش از آنکه تابع تغییر و تحولات اقتصادی باشد، ناشی از عوامل سیاسی و انتظارات است. در واقع هنوز اتفاق قابل ملاحظه‌ای نیفتاده تا نرخ دلار، طلا، سکه کاهش یابد.»

وی می‌گوید: «آنچه که در مورد این‌گونه تغییرات قیمتی قابل توجه است، آن است که این تحولات تحت‌تاثیر بازارهای جهانی در حالی که اقتصاد کشور در انزوا قرار گرفته، نیست. برای مثال، تولید نفت آمریکا از لایه‌های شنی به ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است و مقام اول در دنیا را دارد. از سوی دیگر، بر میزان اشتغال ماهانه افزوده شده و رشد اقتصادی آمریکا نیز رو به افزایش است و در واقع منجر به تقویت دلار آمریکا در مقابل سایر اسعار معتبر دنیا شده است.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: «دورنمای افزایش قیمت دلار نیز بر روند مثبت آن حکایت دارد، زیرا طبق گزارش‌های خبرگزاری‌های مهم بین‌المللی که بهای بین‌المللی نفت را زیر ذره‌بین دارند و رصد می‌کنند، گفته شده چنانچه توافق جامع ایران حاصل شود، عربستان که حرف اول را در اوپک می‌زند، به شدت قیمت نفت را کاهش می‌دهد تا ایران را از دسترسی به منابع درآمدی نفتی بالا و قابل توجه محروم سازد و ایران قادر نباشد از منابع نفتی خود بهره چندانی ببرد.»

ارز

جامساز با بیان این‌که پشتوانه اقتدار ایران در منطقه خاورمیانه همین درآمدهای نفتی است، عنوان می‌کند: «قاعدتا اگر برمبنای تقویت ارزش بین‌المللی دلار در مورد تحولات ریال قضاوت کنیم، ارزش دلار باید افزایش یابد. در حالی که در این چند روزه اخیر دلار یک روند کاهشی بسیار بطیء داشته است.»

وی ادامه می‌دهد: «این در شرایطی است که کشور ما از تورم و بیکاری دو رقمی رنج می‌برد و اقتصاد با وجود اعلام مسوولان اقتصادی، هنوز از رکود خارج نشده و دولت در تنگنای مالی شدید قرار گرفته است، بنابراین قاعدتا ارزش پول ملی باید رو به کاهش باشد. یعنی قیمت دلار افزایش یابد، ولی در بازار غیرمتشکل ارز عکس این فرآیند اتفاق افتاده است، زیرا بازار تحت عامل انتظارات احساسی قرار می‌گیرد و قیمت‌ها در دامنه محدودی بالا و پایین می‌شود که چندان تاثیری در تراز ارزی نمی‌گذارد.»

بر اساس این گزارش، در اقتصاد ایران به دلیل وابستگی دولت به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت به ویژه در چند دهه اخیر نرخ ارز به شدت تحت تاثیر تصمیم های دولت از طریق بانک مرکزی بوده است. همچنین درآمدهای این بخش تابعی از قیمتهای جهانی نفت است که با وجود تکان های مثبت و منفی در قیمت نفت،درآمدهای ارزی نفتی با نااطمینانی گسترده ای مواجه است.از این رو نقش درآمدهای نفتی و نااطمینانی ان در تعیین نرخ ارز از اهمین به سزایی ببرخوردار است.

بر همین اساس، عده دیگری از کارشناسان بر این باورند که افت شدت نوسان نرخ شاخص‌های ارزی به‌واسطه روز‌های ماه رمضان بوده و کاهش حجم معاملات در این ماه سبب شده تا رخ ارز نیز کریدور‌سازی کند.

همچنین این افراد بر این باورند که پس از تعطیلات عید فطر در هفته نخست اردیبهشت ماه احتمال وقوع نوسانات جدید در نرخ ارز وجود دارد.

به عقیده عده‌ دیگری از تحلیلگران ارزی بازگشت دو طرف عرضه و تقاضا به بازار را می‌توان از جمله دلایل جبران روند افزایشی نوروزی دلار دانست. با به پایان رسیدن نوسانات ابتدای سال، کم‌کم سیگنال‌هایی از کریدور‌سازی بازار دلار آزاد در بازار ارز مخابره شد.

بررسی‌های به‌عمل آمده از نمودار قیمت دلار حاکی از آن است که کریدور مذکور، سطوح قیمتی ۲ کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی است که از ۱۵ فروردین تا کنون اسکناس آمریکایی تنها یک بار از آن خارج شده و در کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شده است.

برخی از کارشناسان ارزی علت تشکیل کریدور مذکور را عدم انتشار اخبار سیاسی جریان‌ساز جدید خوانده و برخی دیگر نیز بر اساس مشاهده‌های پیشین از افت تحرک نرخ ارز در ماه رمضان سخن می‌گویند.

دیروز شنبه ۲۶ فروردین نیز ارز مذکور از محدوده امن خود خارج نشد و بدون تغییر نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۵۱ هزار تومان به فعالیت خود پایان بخشید.

حال باید دید با اتمام ماه رمضان و شروع بازار در روز‌های ابتدایی اردیبهشت آیا نرخ ارز مجددا شروع به نوسانات قیمتی خواهد کرد یا کریدور حال حاضر تا زمان انتشار سیگنال‌های سیاسی- اقتصادی جدید، محل استراحت نرخ دلار آزاد خواهد بود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.