کد خبر : 26436 / /
/

در میزگرد روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد؛

امروز آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که در منطقه غرب آسیا باتوجه‌به قدرت‌گیری نیروهای مقاومت نمی‌توانند نیروهای پایداری را ایجاد کند که منافع خود را تأمین کنند.

 

دکتر روح‌الله قاسمیان، کارشناس علوم سیاسی پیرامون ترمیم روابط بین کشورهای منطقه گفت: حساسیت‌های منطقه غرب آسیا از گذشته موردتوجه قدرت‌های برتر در نظام بین‌الملل بوده است.

وی افزود: آمریکا و دولت‌های اروپایی در دهه‌های گذشته بیشتر بر اساس منافع ملی خودشان در منطقه حضور داشتند که عمده‌ترین محوری که منافع ملی آنها را تأمین می‌کند دریافت منابع انرژی ارزان‌قیمت، ایجاد اختلاف و شکاف در بین کشورهای منطقه برای رسیدن به محور اصلی انرژی ارزان است.

کارشناس علوم سیاسی اظهار کرد: بعد از فروپاشی شوروی و سقوط برج‌های دوقلو، آمریکایی‌ها بنا بر حضور گسترده‌تر نظامی در منطقه داشتند و دو کشور در منطقه مورد حمله قرار گرفت و روابط بین کشورهای منطقه تا آن جایی شکاف پیدا کرد که شاهد خیزش‌های عربی بودیم و گسل‌های ساختگی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه امنیت رژیم صهیونیستی بین کشورهای محور مقاومت با آشفتگی کشوری مانند سوریه به‌راحتی محقق می‌شد افزود: با برنامه‌سازی آمریکا، اسرائیل و اروپا و سرویس‌های امنیتی غرب در زمینه آموزش و پشتیبانی با شکل‌دادن تروریسم تکفیری در منطقه شاهد واگرایی بین کشورها بودیم و این در حالی است که گفتمان جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته بر اساس حسن هم‌جواری بین همسایگان بوده است.

قاسمیان ادامه داد: غرب‌زدگی کشورهای منطقه باعث شده که در منطقه غرب آسیا در قالب سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک و شورای همکاری خلیج‌فارس وحدت‌بخشی در برنامه‌ها نباشد.

وی افزود: دشمن برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بسیار تلاش کرده و امروزه کشورهای منطقه به سمت عادی‌سازی رابطه با گروه‌های مقاومت فعال هستند و در اوج این تحولات عربستان مذاکراتی با نیروهای انصارالله یمن برقرار کرده و دولت قطر مذاکراتی را با بحرین شروع کرده و دولت ایران به‌واسطه حسن‌نیت به سمت عادی‌سازی روابط با عربستان رفته است.

کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: نشان می‌دهد در ادبیات مقاومت آینده‌ای روشن پیشرو داریم که باعث می‌شود تحولات آینده با همین محور رقم بخورد.

وی با بیان اینکه شکافی در جامعه آمریکا بر سر حضور خارجی نیروهای آمریکایی در کشورهای مختلف ایجاد شده است افزود: بعد از حضور نظامی آمریکا و شکل‌دهی تروریسم تکفیری در اواخر ۲۰۱۸ پنتاگون اعلام کرد حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا امنیت‌ساز نیست و هزینه‌های سنگینی را متحمل شدیم درصورتی‌که ثبات در حوزه غرب آسیا دیده نمی‌شود.

قاسمیان خاطرنشان کرد: با هماهنگی آمریکایی‌ها عربستان وارد باتلاق یمن و سوریه شد و امنیت عربستان آسیب‌پذیر گردید و موشک‌های مقاومت در غزه نقاط نفت‌خیز را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که در منطقه غرب آسیا باتوجه‌به قدرت‌گیری نیروهای مقاومت نمی‌توانند نیروهای پایداری را ایجاد کند که منافع خود را تأمین کنند.

کارشناس علوم سیاسی گفت: ۸۱ کشور از تروریسم تکفیری در سوریه حمایت کردند و با بهترین تجهیزات نظامی و آموزش‌ها تروریست‌های قوی تربیت کردند؛ اما خاک سوریه و یمن در اختیار نیروهای نیابتی آمریکایی‌ها نیست و نمی‌توانند قلمرویی ایجاد کنند.

وی محور مقاومت را تعیین‌کننده سرنوشت منطقه دانست و افزود: مهار چین در اولویت اصلی آمریکا است؛ نشان می‌دهد گفتمان جمهوری اسلامی که امنیت و ثبات در منطقه با خروج نیروهای بیگانه اتفاق می‌افتد روزبه‌روز شاهد اجرای این سیاست هستیم.

قاسمیان ضمن اشاره به اینکه چین در حال گسترش نفوذ خود به‌عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور در عرصه‌های مختلف است اظهار کرد: اگر عضویت کشورهای قدرتمند منطقه در پیمان شانگهای اتفاق بیفتد بازیگری مؤثر بلوک شرق محقق می‌شود و می‌توان از این فرصت برای توسعه زیرساخت‌ها و مسائل تجاری استفاده شود.

وی افزود: چین و روسیه در کنار هم در منطقه غرب آسیا در حال همگرایی بین کشورها با همراهی بازیگران منطقه‌ای هستند.

این کارشناس علوم سیاسی بیان کرد: آمریکا در طول سال‌های گذشته نتوانسته حافظ منافع خودش در منطقه غرب آسیا باشد و این باعث نگاه واگرایانه نسبت به آمریکا در منطقه نیز شده است و مدل رفتاری کشورهای منطقه با آمریکا تغییر کرده است و لذا در بحث منطقه‌گرایی شاهد قراردادها و مراوداتی بیشتر بین کشورهای منطقه خواهیم بود.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است . سیاست ایرانی برنامه ای برای علاقه مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها ‌ نیز روزنامه نگاران با سابقه بر عهده دارند.

دکتر سعید آجورلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی ، دکتر حنیف غفاری و دکتر فاطمه نکولعل آزاد که از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بین الملل ، دکتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی اکبر عبدالعلی زاده ، عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم هم هدایت میز جریان شناسی سیاسی فرهنگ را بعیده دارند. مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارند.

مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و گو پخش می شود. شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo. ir نیز دریافت کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.