کد خبر : 27225 / /
/

مسئله اصلی سرمایه اجتماعی و اعتماد است و تا ایجاد نشود درون چرخه‌ای می‌افتیم که بازگشت به عقب رخ می‌دهد و نقطه تمایز مدل‌های گذشته توسعه است که به دلیل عدم همراهی سیاست و جامعه محقق نشده و حتی به شکست برخی دولت‌ها منجر شده است.

سعید آجورلو، کارشناس مسائل سیاسی پیرامون جامعه‌شناسیی سیاسی توسعه گفت: تا کنون ذیل ادبیات جامعه‌شناسیی سیاسی توسعه و یا توسعه اقتصادی در مورد مفهوم توسعه و پیشرفت صحبت می‌شده ولی نیاز به جامعه‌شناسی سیاسی توسعه داریم.

وی افزود: اینکه در مورد کدام جامعه بحث می‌شود در ادامه مهم است و نوع نگاه به جامعه تمایز بحث را ایجاد می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: مفروض اصول ثابت توسعه این است که جوامع دارای اخلاق و فرهنگ یکسانی هستند؛ لذا برخی اساتید به همین واسطه برخی از توسعه نخبگانی بحث می‌شود و جامعه را حذف می‌کند که در کره جنوبی، سنگاپور و برخی کشورهای عربی دیده می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان از موضوع توسعه مسئله جامعه را حذف کرد؛ چراکه در ایران نهاد انتخابات داریم و این خودش را در سیاست ورود داده که متغیر مهمی است.

آجورلو ادامه داد: در زمانه جدید و وجود شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان صدای شهروندان طبیعتاً نمی‌توان جامعه را حذف کرد؛ لذا باید به این اندیشید چگونه برایند نیروهای اجتماعی سیاسی قرارگرفتن در ریل پیشرفت خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دوران کارگزاران به سطوح نخبگانی توجه می‌شد و جامعه از موضوعات حذف شد و بحران‌های اجتماعی در دهه ۷۰ رقم خورد افزود: جامعه، سیاست و اقتصاد به‌عنوان اضلاع جامعه‌شناسی سیاسی توسعه قابل حذف و تقلیل نقش نیستند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مبنای تحلیل جامعه کوتاه‌مدت که از نوع نگاه به جامعه ایرانی بیرون می‌آید نوعی نگاه به فلسفه تاریخ است که غایت تاریخ کجا است که امثال آقای کاتوزیان به این رسیدند که ایران درون چرخه‌ای در حال حرکت است و تکرار می‌شود؛ لذا جامعه ایرانی جلو نمی‌رود و کوتاه‌مدت است.

وی افزود: در جامعه وقتی صحبت از توسعه می‌شود طبقه متوسط برجسته می‌شود، سبک زندگی طبقه متوسط درایران وجود دارد که منش مسلط است و به سایر طبقات تسری داده شده است.

آجرلو با بیان اینکه اخلاق بورژوازی در طبقه متوسط و اخلاق طبقه متوسط خودش را در طبقه پایین‌تر نشان می‌دهد خاطرنشان کرد: مسئله در جامعه‌شناسی سیاسی توسعه تفاهم و ثبات است؛ یعنی جامعه‌شناسی تضاد نیست.

وی افزود: جامعه‌شناسی تضاد که انقلابی و رادیکال نگاه می‌کنند قصد دارند ساختار وضع موجود را دگرگون کنند در حالیه در جامعه‌شناسی سیاسی توسعه قرار است عملکرد ساختارها بهبود پیدا کنند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: فرض اصلی این است که قرار نیست نظام اجتماعی، اقتصادی و ایدئولوژیک کاملاً انقلاب در آنها شود و با حفظ وضع موجود قرار است بهبود عملکرد صورت بگیرد.

وی افزود: با طبقه متوسط به‌عنوان طبقه آگاه و رشدیافته که عمیق‌تر است باید به قرارداد و تفاهم اجتماعی برسیم که قرار است در مسیر توسعه قرار بگیریم و در این تفاهم، آینده به طبقه متوسط ارائه می‌شود و از سویی باید اعتماد در فرایند توسعه صورت بگیرد.

آجورلو اظهار کرد: ضلع اصلی جامعه‌شناسی سیاسی توسعه سیاست و دولت باشد که می‌تواند طیف‌های مختلف را در فرایند توسعه و پیشرفت قرار دهد.

وی افزود: مسئله این است که بین سیاست و جامعه باید نوعی هم افقی صورت بگیرد تا سیاست و جامعه صدای همدیگر را بشنوند و در مورد روش طی مسیر به توافق برسیم.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مسئله اصلی سرمایه اجتماعی و اعتماد است و تا ایجاد نشود درون چرخه‌ای می‌افتیم که بازگشت به عقب رخ می‌دهد و نقطه تمایز مدل‌های گذشته توسعه است که به دلیل عدم همراهی سیاست و جامعه محقق نشده و حتی به شکست برخی دولت‌ها منجر شده است.

وی افزود: وقتی قرار است بلندمدت نگاه کنیم باید کوتاه‌مدت را فدای این دگرگونی کنیم و در دوران دولت روحانی اینها در سیاست خارجی و اقتصاد و جامعه دیده می‌شود.

آجورلو با بیان اینکه اساساً انتخابات ۱۴۰۰ در جهت پاسخ به مسئله توسعه ایران نبود تصریح کرد: شکست دولت روحانی و خروج ترامپ از برجام و ناآرامی‌های ۹۶ و ۹۸ و رشد اقتصادی پایین، تفکرات را چپ به عرصه دولت بازگرداند و در جریان اصول‌گرا گرایش‌های کم پیشرفت ‌خواهانه به گوشه‌ای رانده شدند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی جامعه‌شناسی پیشرفت همان عدالت واقعی است افزود: باتوجه‌به فضای هژمون در سیاست کشور در دهه ۹۰ و امروز رهبر معظم انقلاب مسئله رشد اقتصادی را مطرح می‌کنند و مخاطب مستقیم اینها دولت است و حاکمیت این مسئله رشد را دریافت کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: دولت فعلی بتواند الگوی جدیدی پیاده‌سازی کند این در سطح ایده و پروژه و کارگزار خودش را نشان می‌دهد و تمام اینها باید در کنار هم محقق شود و یکی از خلأهای دولت فعلی جهت رسیدن به سامان سیاسی همین موارد است.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo. ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.