کد خبر : 10230 / /
/

واکسن سینوفارم تا کنون به میزان 55 میلیون دُز وارد کشور شده است.

واکسن سینوفارم از کشور چین وارد می شود. واکسن سینوفارم به میزان زیادی در ایران تزریق شده است. واکسن سینوفارم در پیشگیری از ابتلای به کرونا تأثیر زیادی ندارد. واکسن سینوفارم در بسیاری کشورها معتبر نیست.  وزیر اسبق بهداشت گفت: میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت (ابتلا به کرونا) 5 درصد، تاثیر آن در جلوگیری از بستری 55/8 و تاثیر سینوفارم در جلوگیری از مرگ 65 درصد است.  

واکسن سینوفارم چند درصد پیشگیری دارد؟

واکسن سینوفارم تا کنون به میزان 55 میلیون دُز وارد کشور شده است. اقشار زیادی از مردم از واکسن سینوفارم جهت واکسینه شدن استفاده کرده اند. وزیر اسبق بهداشت در تحقیقی به این نتیجه رسیده است که واکسن سینوفارم فقط 5 درصد قابلیت پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد.

واکسن سینوفارم

کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخصوص نامه منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت اظهار داشت: این پژوهش از سوی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت بر روی ۳۸۸ هزار نفر در استان فارس برای مقایسه بین دریافت کنندگان دو دز واکسن کرونا و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند انجام شده است.

وی ادامه داد: همزمانی ورودی‌های این تحقیق یکسان نبوده است به طور مثال تحقیق روی واکسن اسپوتنیک زمانی صورت گرفت که هنوز واریانت دلتا وارد کشور نشده بوده است و مطالعه واکسن سینوفارم برای زمانی است که واریانت دلتا وارد کشور شده است. به همین دلیل از این نظر در شرایط یکسانی نبوده‌اند.

لنکرانی در پاسخ به سوالی درباره چرایی نبود واکسن برکت در این مطالعه اظهار داشت: در آن زمان تعداد دریافت کنندگان واکسن برکت اندک بوده و قابلیت تحقیق بر روی آن وجود نداشته است. چیزی که در این مطالعه مهم است هر سه نوع واکسن شانس مرگ و میر و بستری شدن را به حد قابل قبولی کاهش می‌دهند و نکته ارزشمند این مطالعه همین موضوع است.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: در این مطالعه مشخص شد حتی در شرایط شیوع واریانت دلتا که در ماه‌های اخیر بوده واکسن سینوفارم شانس مرگ و میر و شانس بستری شدن را تا حد قابل قبولی کاهش داده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: آنچه در بیماری‌های عفونی اهمیت دارد صرفا ابتلا نیست بلکه بستری شدن و مرگ و میر ناشی از بیماری است که واکسن سینوفارم در کاهش این موارد موثر است.

لنکرانی با بیان اینکه هنوز مطالعات درباره تزریق دز سوم سینوفارم محدود است افزود: در اغلب کشور‌ها تزریق دز سوم برای گروه‌های پرخطر توصیه شده است و تزریق آن را شش ماه بعد از تزریق دز دوم قرار داده‌اند.

وی گفت: واکسن پاستور سه دزه طراحی شده است و باید سه دز دریافت شود، نتایج تزریق سه دز این واکسن چشمگیر بوده است و برای سایر واکسن‌ها توصیه مستندی برای دریافت دز سوم به صورت عمومی وجود ندارد، بلکه بعد از شش ماه از گذشت دز دوم افراد در معرض خطر مثل بیماران سرطانی و کادر درمان دز سوم را دریافت می‌کنند که در کشور ما نیز همین روند آغاز شده است.

نتایج مطالعه‌ای که اخیرا بر روی ۳۸۸ هزار نفر از ساکنین استان فارس در مقایسه بین دریافت کنندگان دو دز واکسن کرونا و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند به شرح زیر است:

واکسن آسترازانکا:

جلوگیری از ابتلا: ۳۷.۹ درصد

▫️تاثیر در جلوگیری از بستری: ۵۷.۳ درصد

تاثیر در جلوگیری از مرگ: ۷۰.۸ درصد

واکسن سینوفارم:

جلوگیری از ابتلا: ۵ درصد

تاثیر در جلوگیری از بستری: ۵۵.۸ درصد

تاثیر در جلوگیری از مرگ: ۶۵ درصد

عوارض واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم، واکسن ارائه شده توسط کشور چین برای مقابله با همه‌گیری کرونا است. اکنون نزدیک به دو سال است که جهان درگیر ویروس کرونا شده است. از این رو همه کشورهای جهان در تلاش برای پیدا کردن راهی برای کنترل این اپیدمی هستند.

با توجه به تجربه تاریخی به دست آمده از همه‌گیری‌های جهانی گذشته، این گونه به نظر می‌رسد که تنها راه مقابله با این اپیدمی نیز واکسیناسیون خواهد بود. بنابراین پزشکان و دانشمندان سرتاسر جهان در تلاش برای یافتن بهترین و ایمن‌ترین راه مقابله با این ویروس مهلک هستند.

اما مسئله اینجاست که هر واکسنی در کنار ویژگی‌های مثبت خود، ممکن است عوارض احتمالی نیز از خود به جای بگذارد. آشنایی با این عوارض، می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز آن‌ها بتوانید بهترین راهکار ممکن را پیش بگیرید.

تمامی این عوامل ما را بر آن داشته است که در این مطلب از درمانکده، شما را با عوارض احتمالی پس از تزریق واکسن سینوفارم آشنا کنیم. با توجه به این‌که بیشترین میزان تزریق واکسن در ایران، واکسن چینی سینوفارم بوده است، بنابراین آگاهی از این نکات برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

تکنولوژی ساخت واکسن سینوفارم به چه شکلی است؟

در ساخت واکسن سینوفارم از ویروس‌های غیرفعال این بیماری، که توانایی تکثیر ندارند، استفاده شده است. اما پروتئین Spike موجود در آن‌ها کاملاً سالم و دست نخورده باقی مانده است. این رو پس از تزریق واکسن سینوفارم به بدن، ویروس‌ها توسط سلول‌های شناساگر آنتی‌ژن بلعیده می‌شوند.

واکسن سینوفارم

پس از آن نیز سلول‌های T کمکی با شناسایی ویروس‌ها و اتصال به آن‌ها، سعی در از بین بردن آن‌ها می کنند. در این مرحله نوبت به سلول‌های B می‌رسد که با ویروس غیرفعال مواجه شوند. طی این مواجهه نیز به پروتئین‌های سطحی ویروس متصل می‌شوند.

پس از متصل شدن سلول‌های B به ویروس ضعیف شده، ویروس به داخل آن بلعیده می‌شود و در سطح این سلول‌ها نمایان می شود. به این ترتیب سلول‌های T کمکی هم، به این قطعات متصل می‌شوند و سلولB  فعالیت خود را آغاز می‌کند. به این ترتیب آنتی‌بادی‌های مربوط به ویروس کرونا در بدن تکثیر می‌شوند.

تنها راه مقابله با شیوع ویروس کرونا واکسیناسیون خواهد بود.

عوارض احتمالی پس از تزریق واکسن سینوفارم به چه شکلی بروز می‌کند؟

طبق بررسی‌های انجام شده، عوارض احتمالی ناشی از تزریق واکسن سینوفارم در مقایسه با سایر واکسن‌ها به مراتب کمتر است. تا جاییکه بسیاری از افراد پس از تزریق آن تقریبا هیچ عوارض محسوسی را تجربه نکرده‌اند.

برخی از رایج‌ترین علائمی که ممکن است بعد از دریافت واکسن سینوفارم تجربه کنید، شامل موارد زیر است:

احساس درد در محل دریافت واکسن

تب خفیف

سردرد

خستگی

دردهای عضلانی

دردهای مفصلی

اسهال

احساس لرزش بدن

متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل

در صورتیکه هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است استراحت کنید و مایعات کافی مصرف کنید. اما توجه داشته باشید که علائم واکسن معمولا طی چند روز از بین می‌رود. بنابراین اگر مدت زمان بروز علائم طولانی شد، بهتر است برای اطمینان بیش‌تر، حال خود را با پزشکتان در میان بگذارید. چراکه عوارض واکسن معمولاً طی سه الی پنج روز از بین می‌رود. از این رو طولانی شدن مدت زمان مواجهه با این علائم به احتمال زیاد نشان از ابتلای شما به کرونا یا سایر بیماری‌های عفونی است.

همچنین توجه داشته باشید که داشتن علائمی مانند گلو درد، آبریزش بینی و یا سرفه جزو عوارض جانبی هیچ یک از واکسن‌های کرونا اعم از فایزر، مدرنا، سینوفارم، آسترازنکا و برکت نیستند.

نکته بسیار مهمی که پس از دریافت واکسن کرونا باید به آن توجه شود این است که شما چندین روز پس از دریافت هر دو دوز واکسن، واکسینه محسوب می‌شوید. بنابراین بلافاصله پس از دریافت واکسن رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش نکنید.

در صورت بروز عوارض پس از تزریق واکسن سینوفارم چه باید کرد؟

اولین و مهم‌ترین کاری که در صورت بروز عوارض پس از تزریق واکسن سینوفارم باید آن را انجام دهید، مشورت با یک پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های ضروری در صورت صلاح دید پزشک است.

بدون شک استراحت کافی، تغذیه مناسب و نوشیدن مایعات فراوان نیز در بهبود علائم شما بی‌تاثیر نخواهد بود.

واکسن سینوفارم

دریافت دوز دوم واکسن سینوفارم می‌تواند میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را تا ۹۴ درصد کاهش دهد.

واکسن سینوفارم تا چه حد در بدن ایجاد ایمنی می‌کند؟

طبق آزمایش‌های صورت گرفته، واکسن سینوفارم می‌تواند تا حدود ۷۹ درصد در بدن فرد دریافت کننده واکسن ایجاد ایمنی کند.

به همین دلیل است که محققان کشور پرو با آزمایش این واکسن بر روی نمونه آماری از کادر درمان به این نتیجه دست یافتند که بهتر است دوز سوم یادآوری نیز از این واکسن برای افراد تزریق شود.

البته لازم به ذکر است که طبق نتایج به دست آمده، دریافت دوز دوم این واکسن می‌تواند میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را تا ۹۴ درصد کاهش دهد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد واکسن سینوفارم برای مقابله با ویروس کرونا اثربخش بوده است. مهار این ویروس در کشور پرجمعیتی مثل چین نیز به درستی گویای این ماجراست.

آیا بلافاصله بعد از تزریق واکسن سینوفارم در برابر ویروس کرونا مقاوم می‌شویم؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بلافاصله پس از تزریق واکسن، بدن آن ها ایمنی لازم در برابر بیماری‌ها را کسب می‌کند. اما این تفکر کاملا اشتباه است.

در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن بدن فرد دو هفته پس از دریافت دوز دوم این واکسن، ایمنی لازم برای مقابله با ویروس کرونا را به دست می‌آورد.

البته این موضوع به معنی عدم نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست. چرا که سویه دلتای ویروس کرونا همه افراد اعم از افراد واکسینه شده و واکسینه نشده را درگیر خود می‌کند. بنابراین حتی پس از دریافت هر دو دوز واکسن نیز لازم است که پروتکل‌های بهداشتی چون استفاده از ماسک و عدم حضور در مکان‌های پرجمعیت باید رعایت شود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب نکاتی را در مورد واکسن سینوفارم و عوارض احتمالی که پس از تزریق این واکسن ممکن است با آن مواجه شوید را مورد بررسی قرار دادیم. آگاهی از این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا مراقبت‌های لازم را پس از تزریق واکسن انجام دهید.

توجه داشته باشید که عوارض احتمالی واکسن‌ها معمولا طی چند روز از بین می‌رود. در صورتیکه یک هفته پس از تزریق واکسن هنوز هم با علائم آن دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک خود در خصوص علائم نمایان شده در بدنتان مشورت نمایید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.