کد خبر : 10897 / /
/

واکسن ها از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی کنند اما شدت بیماری و پیشرفت آن را کنترل می نمایند.

 

این روزها با افزایش میزان واکسیناسیون امید به کاهش ابتلا و شیوع بیماری در سطح جهان نیز افزایش یافته است. اما نکته قابل توجه این است که پس از زدن واکسن کرونا هم در معرض ابتلا به کرونا هستیم و باز هم باید پروتکل ها را رعایت کنیم و از ماسک استفاده نماییم.

 واکسن ها از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی کنند اما شدت بیماری و پیشرفت آن را کنترل می نمایند و با آماده سازی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس، باعث می شوند طول درمان بیماری کاهش یابد.عوامل موثر در پیشرفت بیماری کرونا بعد از واکسیناسیون را مورد بررسی قرار دهیم.

*نوع واکسن کرونا که تزریق کرده اید

اولین عاملی که بعد از واکسیناسیون در میزان ابتلا و شدت بیماری موثر است، نوع واکسنی است که تزریق نموده ایم. جدول زیر میزان ایمنی بخشی واکسن های تزریق شده در ایران را نشان می دهد:

واکسن کرونا

هر یک از انواع واکسن با توجه به میزان ایمنی زایی که دارد می تواند تا حدی جلوی پیشرفت بیماری شما را بگیرد و اگر پس از واکسیناسیون مبتلا به کرونا شدید با توجه به واکسنی که دریافت نموده اید پیشرفت بیماری در شما متفاوت است. البته پیشرفت بیماری به عوامل دیگری نیز مرتبط است که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

*مدت زمان بعد از تزریق

طبق اخرین مقالاتی که درباره انواع واکسن کرونا منتشر شده است، بلافاصله پس از تزریق دوز اول و دوز دوم واکسن ها، میزان ایمنی بدن نسبت به ویروس کوید۱۹ افزایش نمی یابد بلکه پس از تزریق دوز اول، میزان ایمنی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و دو هفته بعد از تزریق دوز دوم، ایمنی بدن به سطح مطلوب و مورد انتظار از همان نوع واکسن می رسد.

به عنوان مثال دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم، میزان ایمنی بدن به ۷۹ درصد می رسد. این میزان از ایمنی به هیچ عنوان به معنای این نیست که پس از واکسیناسیون مبتلا به کرونا نمی شویم بلکه به این معناست که تا ۷۹ درصد در برابر نوع شدید بیماری و علائم ریوی شدید ایمن می شویم.

*سویه‌ای که به آن مبتلا شده اید

طبق آخرین اعلام سازمان بهداشت جهانی، واکسن های تزریق شده در سطح جهان همگی در برابر سویه‌های مختلف ویروس، درصدی از مقاومت را ایجاد می نمایند اما میزان ایمنی زایی آنها برای جهش های مختلف، متفاوت است.

طبق این مطالعات واکسن ها در برابر سویه دلتا کمترین میزان اثرگذاری را دارند و با توجه به اینکه نوع دلتای ویروس کرونا میزان شیوع بالاتری نسبت به سایر جهش ها دارد، در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی و فامیلی به شدت گسترش می یابد، از این رو رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار ضروری است.

*سیستم ایمنی بدن، وضعیت سلامتی و سن

شدت و میزان درگیری بدن با ویروس کرونا به صورت مستقیم با قدرت سیستم ایمنی بدن و وضعیت سلامتی بدن قبل از ابتلا به کوید۱۹ در ارتباط مستقیم است.

علاوه بر بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری های ریوی مانند آسم و انواع آلرژی و انواع سرطان ها که می توانند باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به کرونای شدید، شوند میزان عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

سخن آخر

واکسن کرونا تنها راه دفاعی انسان  ها در برابر ویروس کرونا است. واکسن بزنید و مسائل بهداشتی را رعایت کنید تا در دوران کرونایی جهان بتوانید زندگی ایمن و به دور از مشکلی را تجربه نمایید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.