کد خبر : 7709 / /
/

تزریق عمومی واکسن کرونا

​در این مطلب به بررسی آخرین وضعیت واردات، تولید و توزیع واکسن کرونا در ایران تا روز پانزدهم مرداد 1400 پرداخته ایم.

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است، اما با توجه به تاخیر در تولید انواع واکسن کرونا ایرانی، همچنان نیاز به واردات واکسن کرونا در کشورمان احساس می شود. همچنین باید توجه داشت که کند پیش رفتن روند تزریق عمومی واکسن کرونا در ماه های گذشته منجر به بروز موج پنجم کرونا در کشورمان شده است.

واکسن کرونا در ایران 

تا امروز در مجموع 19 میلیون و 904 هزار و 610 دُز واکسن کرونا وارد ایران شده است که از این مقدار 300 هزار دُز توسط بخش خصوصی، 12 میلیون و 630 هزار دُز توسط هلال احمر و مابقی توسط وزارت بهداشت وارد کشورمان شده است.

13 میلیون و 380 هزار دُز از واکسن های وارداتی مربوط به واکسن سینوفارم چین، یک میلیون و 20 هزار دُز مربوط به واکسن اسپوتنیک وی روسیه، 125 هزار دُز مربوط به واکسن بهارات هند و 5 میلیون و 379 هزار و 610 دُز نیز مربوط به واکسن آسترازنکاست که از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و روسیه وارد ایران شده است.

واکسن کرونا

در بین واکسن های ایرانی تا کنون فقط دو واکسن برکت و پاستور مجوز اضطراری مصرف عمومی خود را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند که از این بین، تا امروز حدود یک میلیون و 850 هزار دُز واکسن برکت و حدود 120 هزار دُز واکسن پاستور تحویل وزارت بهداشت داده شده است. همچنین تا کنون بیش از 861 هزار دُز واکسن برکت تزریق شده، اما آمار دقیقی از میزان تزریق واکسن پاستور اعلام نشده است.

تا ساعت 14 روز گذشته، 11 میلیون و 504 هزار و 995 نفر معادل 13.9 درصد جمعیت کشور حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و همچنین 2 میلیون و 933 هزار و 866 نفر فقط معادل 3.5 درصد جمعیت کشور هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند.

در 24 ساعت منتهی به ساعت 14 دیروز، 414 هزار و 826 دُز جدید واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شد و آمار کامل واکسیناسیون به 14 میلیون و 438 هزار و 861 دُز رسیده است.

میانگین سرعت روزانه تزریق واکسن کرونا در 14 روز ابتدایی مرداد 340 هزار و 339 دُز در روز بوده است و البته در این مدت در روزهای غیرتعطیل عمدتا میزان تزریق واکسن بالای 400 هزار دُز در روز بوده، اما پایین بودن سرعت واکسیناسیون در روزهای تعطیل، موجب کاهش میانگین سرعت واکسیناسیون در ماه مرداد شده است.

طبق وعده علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مهرماه باید ماهانه 10 تا 11 میلیون دُز واکسن در چرخه واکسیناسیون عمومی مصرف شود که از این مقدار 7 میلیون دُز واکسن برکت، یک میلیون دُز واکسن پاستور، یک میلیون دُز واکسن اسپوتنیک ایرانی و یک تا 2 میلیون دُز واکسن وارداتی از کشورهای مختلف خواهد بود.

گفتنی است؛ هم اکنون واکسن های ایرانی «نورا»، «فخرا»، «رازی» و «اسپایکوژن» (تولید مشترک ایران و استرالیا) در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.