کد خبر : 7887 / /
/

تعطیلی کشور| اخبار کرونا| موج پنجم کرونا| اخبار موج پنجم کرونا| نعطیلی کشور در موج پنجم کرونا

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد شدید از بی توجهی عمومی به رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور تصریح کرد: وضعیت رعایت پروتکل ها به گونه ای است که انگار نه انگار که پیک پنجم کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است. در همین راستا آیت الله رئیسی باید سریعا تیم اصلی ستاد ملی کرونا را عوض کند و افراد جدیدی را بر سر کار بیاورد تا بتواند تغییری در نحوه مدیریت کرونا در کشور ایجاد کند.

شیوع موج پنجم کرونا در کشور وضعیت 336 شهر را در شرایط قرمز قرار داده و متاسفانه روزانه شاهد جابه‌جا شدن آمار مرگ ناشی از این ویروس در موج پنجم کرونا هستیم. در این میان بیمارستان های دولتی بسیاری از کلانشهرها نیز در موج پنجم کرونا جایی برای پذیرش بیماران جدید ندارند و بسیاری از متخصصان بهداشتی هم تاکید دارند که در موج پنجم کرونا چاره ای جز اعمال تعطیلی سختگیرانه نیست. البته به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، قرار است نتیجه بررسی پیشنهاد ارائه شده از سوی وزیر بهداشت در خصوص تعطیلی دو هفته ای در موج پنجم کرونا در جلسه آخر این هفته ستاد ملی کرونا بررسی شود.آمار مرگ و میر در موج پنجم کرونا فاجعه است

آمار مرگ و میر در موج پنجم کرونا رکورد زد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دو روز پیاپی مرگ و میر کرونا در ایران رکورد زد و در روزهای یکشنبه و دوشنبه به ترتیب شاهد فوت 542 و 588 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا بودیم. پیک پنجم کرونا در ایران نیز که بر اثر شیوع کرونای دلتا در کشورمان آغاز شده، حدود یک ماه است که ادامه دارد و این در حالی است که برخی متخصصان بهداشتی از جمله آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا هشدار داده اند که احتمالا در آینده نزدیک سویه های خطرناک تری از سویه دلتا در سطح جهان شیوع پیدا خواهد کرد.

در این میان افزایش آمار فوتی های ناشی از کرونا تمام آحاد جامعه ایران را نگران کرده است، اما دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که مهمترین مساله برای کنترل شیوع کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی توسط خود مردم است.

موج پنجم کرونا

نماینده مردم زاهدان در مجلس در همین زمینه به خبرنگار رکنا گفت: متاسفانه ما در زمینه رعایت پروتکل ها مشکلاتی جدی پیدا کردیم، این در حالی است که با توجه به بروز سویه های جدید کرونا، حتی اگر بخش زیادی از مردم نیز واکسن دریافت کنند، بازهم همه افراد مردم باید پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

وی با تاکید بر احتمال شیوع یک سویه جدید کرونا در ایران اظهار داشت: اکنون سویه دلتا تمام ایران را درگیر کرده است و ما نگران آن هستیم که جهش جدیدی در دنیا به وجود آید و در آینده ای نزدیک مجددا ما را درگیر کند. مهمترین راهکار برای پیشگیری از این مساله نیز رعایت جدی پروتکل ها از سوی مردم است، اما متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که با وجود اوج گیری پیک پنجم کرونا در کشور هنوز هم رستوران ها باز است، بازارها شلوغ است و متاسفانه انگار نه انگار که پیک پنجم کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است.

موج پنجم کرونا / پروتکل های بهداشتی ستاد ملی ضمانت اجرایی ندارد

این صحبت های شهریاری البته در شرایطی مطرح می شود که مسئولیت اصلی نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی با مدیران وزارت بهداشت است و مهمترین نقد در عدم رعایت پروتکل ها نیز اولا به این وزارتخانه و ثانیا به سیستم مدیریتی دولت قبلی بازمی‌گردد که نتوانست برنامه ریزی مناسبی را برای حمایت از مردم و کسب و کارها در طول دوره کرونا انجام دهد تا این چنین شاهد بی توجهی عمومی به رعایت پروتکل ها در سطح جامعه نباشیم.

این نکته ای است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز آن را تایید کرد و گفت: متاسفانه در ستاد ملی کرونا در دولت قبل پروتکل هایی نوشته شد که هیچ ضمانت اجرایی نداشت. به همین دلیل هم آیت الله رئیسی در جلسه روز شنبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به رؤسای دانشگاه ها و استانداران اعلام کرد که تا یک هفته دیگر باید طرح تحولی خود را برای تغییر ضوابط مربوط به پروتکل های بهداشتی ارائه دهند.

وی با انتقاد از تیم فعلی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: به نظر می رسد اگر طرح تحولی از سوی همین تیم به آیت الله رئیسی ارائه شود، به نتیجه نخواهد رسید؛ زیرا اکنون در ستاد ملی مبارزه با کرونا فقط شخص رئیس جمهور تغییر کرده است و بقیه افراد همان کسانی هستند که اگر می توانستند مشکل کرونا را حل کنند، باید تا کنون این کار را انجام می دادند. بنابراین دور از ذهن است که همین افراد بتوانند یک طرح تحولی مؤثر برای شرایط بحرانی موجود ارائه کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس بر همین اساس تاکید کرد: آیت الله رئیسی باید سریعا تیم اصلی ستاد ملی کرونا را عوض کند و افراد جدیدی را بر سر کار بیاورد تا بتواند تغییری در نحوه مدیریت کرونا در کشور ایجاد کند، زیرا اعضای کمیته ها همین افرادی هستند که در زمان رئیس جمهور قبلی نیز فعالیت داشتند و به بروز مشکلات کنونی در کشور دامن زدند.

هزینه تعطیلی دو هفته ای، کمتر از خسارت موج پنجم کرونا است

شهریاری با بیان این که اعضای تیم کنونی ستاد ملی مبارزه با کرونا توان نگارش پروتکل هایی را نداشتند که ضمانت اجرایی داشته باشد، گفت: وزارت کشور، استانداری ها، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی باید بر رعایت پروتکل ها نظارت می کردند، اما متاسفانه چون پروتکل هایی که در 18 ماه گذشته نوشته شده، ضمانت اجرایی نداشت، اکنون شاهد بروز پیک پنجم کرونا در ایران هستیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: متاسفانه اکنون پیک پنجم کرونا مشکلات بسیار زیادی را در کشورمان پدید آورده و روزانه حدود 40 هزار بیمار جدید به چرخه درمان کرونا در کشور اضافه می شوند که تعداد قابل توجهی از آنها نیاز به بستری در بخش یا ICU دارند و هزینه های بسیار زیادی از این طریق به نظام سلامت کشور وارد می شود.

موج پنجم کرونا

وی با تاکید بر این که باید در دولت قبلی یک تعطیلی کرونایی جدی اعمال می شد، عنوان کرد: اگر دولت قبلی می توانست یک تعطیلی جدی را اجرا کند، قطعا از بروز مشکلات کنونی ناشی از کرونا در کشورمان جلوگیری می شد. یعنی اگر ما می توانستیم در کوتاه مدت مدیریت سخنگیرانه ای را بر رعایت پروتکل ها اعمال کنیم، حتی اگر کشور در بازه زمانی کوتاهی دچار مشکلات اقتصادی می شد، بازهم در بلندمدت شاهد بروز این حجم از مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا برای دولت و ملت نبودیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در همین راستا تصریح کرد: دولت قبلی باید حداقل دو هفته به صورت جدی محدودیت کرونایی را اجرا می کرد و در آن مدت نیز از صاحبان کسب و کارهای کوچک و کارگران روزمزد حمایت می کرد، تا اکنون شاهد بروز پیک پنجم کرونا در ایران نباشیم. اگر دولت قبلی این کار را انجام می داد، قطعا هزینه این اتفاق بسیار کمتر از خسارت هایی بود که اکنون شیوع پیک پنجم بر کشورمان تحمیل کرده است و اکنون هم هزینه تعطیلی دو هفته ای قطعا کمتر از خسارت تدام این موج است.

پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای در موج پنجم کرونا در دست بررسی است

همچنین باید توجه داشت که هفته گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری درخواست کرد که برای جلوگیری از شیوع کرونا، تعطیلی دو هفته ای در سراسر کشور اجرایی شود و رهبر معظم انقلاب نیز دو روز بعد با ارسال این نامه به ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کردند که این موضوع باید در ستاد ملی بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره آخرین وضعیت بررسی نامه رهبر انقلاب در ستاد ملی مبارزه با کرونا توضیح داد: روز شنبه این نامه در جلسه ستاد بررسی شد، اما بررسی نهایی به انتهای همین هفته موکول شد تا همه اعضا نقطه نظرات خود را مطرح کنند و ممکن است تعطیلی دو هفته ای سراسر کشور اعمال شود، اما هیچ چیز مشخص نیست.

نباید فقط از برگزاری مراسم مذهبی احساس خطر کنیم

نکته مهم دیگری که در این میان باید به آن توجه داشت این است که در شرایطی که کشورمان در اوج موج پنجم کرونا قرار دارد و روز به روز آمار مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش می یابد، ماه محرم نیز از امروز فرا می رسد و به زودی شاهد برگزاری تجمعات و مراسم عزاداری مربوط به این ماه در سطح کشور خواهیم بود؛ مراسمی که البته رعایت پروتکل های بهداشتی در آن بسیار دشوار است.

این در حالی است که بسیاری از متخصصان بهداشتی هشدار داده اند که اگر مراسم محرم در هیات های گوناگون بدون رعایت بسیارسختگیرانه پروتکل های بهداشتی اجرایی شود، احتمالا شاهد تشدید آمارهای خطرناک کرونایی در کشور خواهیم بود و در این شرایط حتی برخی مراجع و ائمه جمعه نیز تاکید کرده اند که اگر برگزاری مراسم محرم منجر به به خطر افتادن جان افراد شود، برگزاری این مراسم جایز نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اما در این باره گفت: سوال مهم این است که چرا وقتی قرار است مراسم عزاداری برگزار شود، همه درباره کرونا احساس خطر می کنند، ولی زمانی که 500 هزار خودرو از تهران به شمال کشور می رود یا تمام رستوران ها و پاساژها باز است، کسی احساس خطر نمی کند؟ مگر فقط مراسم مذهبی جای احساس خطر دارد؟ اتفاقا اگر به مومنان توصیه شود، پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: قطعا برگزاری هر نوع تجمعی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند منجر به شیوع کرونا شود، اما نباید فقط از برگزاری مراسم مذهبی احساس خطر کنیم، بخصوص که ما در ماه های گذشته می توانستیم بسیاری از مکان های دیگر را تعطیل کنیم تا امروز شاهد بروز پیک پنجم کرونا در کشورمان نباشیم.

جابه‌جایی در بدنه وزارت بهداشت با برنامه ریزی انجام شود

شهریاری در ادامه با تاکید مجدد بر لزوم تغییر مسئولان ارشد ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: در ماه های اخیر شاهد آن بودیم که وزارت بهداشت پروتکل های لازم برای مبارزه با کرونا را تعریف می کرد، اما این رئیس جمهور قبلی و سایر مسئولان ستاد ملی کرونا بودند که پروتکل ها را به درستی رعایت نمی کردند، بنابراین حتما باید بخش زیادی از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا هرچه زودتر تغییر کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با تاکید بر این که تیم های کارشناسی ستاد ملی کرونا نیز باید هرچه زودتر تغییر کنند، اظهار داشت: باید افرادی در تیم های کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا عضو شوند که بتوانند پروتکل هایی را تدوین کنند که ضمانت اجرایی واقعی داشته باشد تا شاهد بهبود شرایط کرونایی کشور باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس البته نظر خود درباره تغییر تیم مدیریتی وزارت بهداشت را نیز به این صورت تشریح کرد: اگر قرار باشد افرادی که در دانشگاه های علوم پزشکی یا ستاد وزارت بهداشت و درمان 18 ماه است که در حوزه مدیریت کرونا تلاش کرده و کسب تجربه کرده اند، یک شبه تغییر کنند، جای نگرانی وجود دارد و قطعا باید این جابه‌جایی‌ها با برنامه ریزی انجام شود.

وی در پایان تصریح کرد: به جز مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، بهتر است سایر مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا هرچه زودتر تغییر کنند، زیرا در ستاد ملی با مدیریت قبلی، شاهد آن بودیم که بسیاری از پروتکل های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت روی زمین می ماند و متاسفانه رئیس جمهور قبلی توجهی به هشدارهایی که از سوی خبرگان جامعه ارائه می شد، نداشت.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.