کد خبر : 7941 / /
/

اخبار / اخبار سلامت / اخبار موج پنجم کرونا در کشور

​رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور با تاکید بر این که به‌زودی پیک ششم به پیک پنجم کرونا متصل خواهد شد، تصریح کرد: اگر در روزهای آینده جلوی برگزاری مراسم های مختلف بدون فاصله گذاری اجتماعی گرفته نشود، قطعا خطر بروز پیک ششم کرونا در ایران وجود دارد و اگر اقدامات کنترلی در سطح کشور را تشدید نکنیم، شروع پیک ششم دقیقا با پایان پیک پنجم همزمان خواهد شد.

بیش از یک ماه است که موج پنجم کرونا در ایران آغاز شده و اکنون 336 شهر در موج پنجم کرونا در شرایط قرمز قرار دارند. در این میان وقتی هنوز موج پنجم کرونا در ایران تمام نشده، کارشناسان بهداشتی نسبت به بروز پیک ششم هشدار می دهند و تاکید دارند تجمعاتی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، می تواند منجر به وصل شدن موج پنجم کرونا به پیک ششم شود. این در حالی است که همین حالا هم بسیاری از بیمارستان های کشور در موج پنجم کرونا مملو از بیماران کرونایی هستند و فشار زیادی بر کادر درمان وارد است.

موج پنجم کرونا / وضعیت سیاه کرونایی

پیک ششم کرونا چه زمانی شروع می شود؟

بیش از یک ماه از شروع پیک پنجم کرونا در ایران گذشته است و در روزهای اخیر شاهد رسیدن آمار مرگ و میر روزانه کرونا در ایران به بالای 500 نفر در روز بوده ایم و حتی روز دوشنبه تعداد فوتی های روزانه ناشی از کرونا در کشورمان شکسته شد و آمار تلخ جان باختن 588 نفر از هموطنان در این روز به ثبت رسید.

موج پنجم کرونا

این در حالی است که دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هشدار داده است که تا یک ماه آینده روند ابتلا به کرونا در کشورمان صعودی خواهد بود و تا یک ماه و نیم دیگر نیز شاهد رشد آمار جان باختگان روزانه ناشی از کرونا خواهیم بود. در این میان سوال مهم این است که با توجه به طولانی شدن روند پیک پنجم کرونا و با توجه به رشد آمار مبتلایان کرونایی در یک ماه آینده، چه زمانی پیک ششم کرونا در کشورمان شروع خواهد شد؟

این سوال را با دکتر علیرضا ناجی، رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور در میان گذاشتیم و او نیز در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که اگر در روزهای آینده جلوی برگزاری مراسم های مختلف بدون فاصله گذاری اجتماعی گرفته نشود، قطعا خطر بروز پیک ششم کرونا در ایران وجود دارد، گرچه که هنوز از پیک پنجم کرونا عبور نکرده ایم و آمار مبتلایان به کرونا روزبه‌روز بالاتر می رود.

این متخصص ویروس شناسی در توضیح بیشتر گفت: اکنون با وجود این که در اوج چرخش ویروس در سطح کشور هستیم، اما شاهد آن هستیم که پروتکل های مربوط به برگزاری مراسم عزاداری در سال جاری سهل‌گیرانه‌تر شده است و حتی به برگزاری مراسم در زیر سقف نیز مجوز داده اند و این مسائل می تواند منجر به شیوع بیشتر کرونا در سطح کشور شود.

ناجی با تاکید بر این که ایران هنوز از پیک پنجم کرونا عبور نکرده است، اظهار داشت: همان طور که پیک پنجم کرونا در فاصله کوتاهی از پیک چهارم از راه رسید، اکنون هم با تجمعات روزهای آینده احتمال دارد که شروع پیک ششم دقیقا با پایان پیک پنجم همزمان شود.

احتمال وصل شدن پیک ششم به پیک پنجم کرونا

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور تاکید کرد: اگر ما بتوانیم اقدامات کنترلی را به صورت سختگیرانه اجرایی کنیم، پیک کرونا ممکن است تا یک ماه دیگر فروکش کند. اما اگر اقدامات کنترلی را در سطح کشور تشدید نکنیم، قطعا پیک پنجم کرونا به پیک ششم وصل خواهد شد و در چند ماه آینده به شدت درگیر این ویروس خواهیم بود.

موج پنجم کرونا

ناجی درباره نحوه شروع پیک پنجم کرونا در کشور توضیح داد: برگزاری تجمعات مختلف در زمان انتخاب، انجام سفرهای پرتعداد در تعطیلات خردادماه و بی توجهی به قرنطینه شهرهایی که مبدا شیوع کرونای دلتا در کشورمان بودند، منجر به شروع پیک پنجم کرونا در کشورمان شد، اکنون هم تجمعاتی که در روزهای آینده برگزار می شود، می تواند به دمیدن در آتش پیک پنجم منجر شود.

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: تجمعاتی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، می تواند منجر به آن شود که فاصله میان پیک پنجم و ششم کرونا از بین برود و این دو پیک به یکدیگر متصل شوند. در شرایط کنونی نیز به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم.

تجمعات روزهای آینده در موج پنجم کرونا 

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور راهکار اصلی برای جلوگیری از بروز پیک ششم و فروکش کردن پیک پنجم کرونا را عدم برگزاری تجمعات روزهای آینده دانست و گفت: ماه محرم برای همه ما ارزشمند است، اما همه می دانیم که نوع برگزاری مراسم عزاداری به گونه ای است که نمی توان هیچ گونه پروتکل بهداشتی در آن رعایت کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایط کنونی بهتر است ما شعار «هر خانه، یک حسینیه» را اجرایی کنیم و از برگزاری تجمع برای عزاداری بپرهیزیم، زیرا قطعا برگزاری این تجمعات می تواند به شیوع بیشتر کرونا در کشورمان منجر شود که از نظر مذهبی هم حق الناس محسوب می شود.

موج پنجم کرونا یک فاجعه بزرگ در ایران است / شهرهای ایران قطعا باید قرنطینه شوند

این صحبت های ناجی البته در شرایطی مطرح می شود که روز گذشته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که نباید فقط از برگزاری مراسم مذهبی بترسیم، عنوان کرد که «چرا وقتی قرار است مراسم عزاداری برگزار شود، همه درباره کرونا احساس خطر می کنند، ولی زمانی که 500 هزار خودرو از تهران به شمال کشور می رود یا تمام رستوران ها و پاساژها باز است، کسی احساس خطر نمی کند؟»

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور اما در پاسخ به اظهاراتی از این دست گفت: قطعا جلوگیری از ترددهای بین شهری، بستن رستوران ها و تالارها و مدیریت حضور افراد در محل کارشان می تواند به کاهش شیوع کرونا منجر شود، اما متاسفانه ما بارها درباره این مسائل هشدار داده ایم و هیچ گاه هشدارهایمان اجرایی نشده است، اکنون هم که در ماه محرم قرار داریم، طبیعی است که درباره تجمعات مربوط به این ماه هشدار بدهیم.

وی با تاکید بر این که اکنون کشورمان در بدترین شرایط شیوع کرونا قرار دارد، عنوان کرد: در حال حاضر آمارهای مربوط به کرونا به حدی بالا رفته است که قطعا نیاز به قرنطینه تمام شهرها و اجرای پروتکل های بسیارسختگیرانه وجود دارد و عدم انجام این قرنطینه ها منجر به بروز بحران کنونی شده است و نباید در میان همین بحران، اقدام به برگزاری تجمعاتی کنیم که می تواند بحران کرونا را در کشورمان تشدید کند.

اعضای ستاد ملی درباره آمار مرگ و میر دغدغه ندارند

البته با وجود هشدارهای کارشناسانی مانند ناجی درباره لزوم اعمال محدودیت های سختگیرانه و قرنطینه شهرها در روزهای آینده، اما همین دیروز پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر لزوم اعمال تعطیلی دو هفته ای در سراسر کشور در ستاد ملی مقابله با کرونا با اجماع آرای مخالف رد شد و هنوز هم قرار نیست که تعطیلی و قرنطینه سختگیرانه ای در کشور اجرایی شود.

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور با انتقاد از این مساله تاکید کرد: رد شدن پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای نشان می دهد که هنوز اعضای ستاد ملی کرونا متوجه نشده اند که این ویروس چه ویژگی هایی دارد. این در حالی است که تنها پیام رشد شدید آمار مرگ ناشی از کرونا این است که ما باید تعطیلی ها و محدودیت های سختگیرانه ای را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

ناجی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه به نظر می رسد آمار کنونی مرگ ناشی از کرونا در ایران برای اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا چیزی جد یک عدد نیست  و اصلا در این زمینه دغدغه ای ندارند. همچنین به نظر می رسد این افراد دغدغه ای درباره فشار شدیدی که این روزها به کادر درمان وارد می شود و سرگردانی بیماران کرونایی در میان بیمارستان های مختلف، ندارند.

راه اندازی بیمارستان های صحرایی جزو واجبات است

در این میان باید توجه داشت که براساس تصاویر منتشرشده در فضای مجازی و همچنین طبق صحبت های مسئولان بهداشتی شهرهای مختلف، در شهرهایی مانند تهران، مشهد، قزوین و ... نه تنها بیمارستان های دولتی مملو از بیماران مبتلا به کروناست، بلکه حتی بیشتر بیمارستان های خصوصی نیز از بیماران کرونایی پر شده اند و بسیاری از شهرهای ایران به شدت با مشکل کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد برای جبران کمبود تخت های بیمارستانی موجود در کشور، باید با به‌کارگیری توان نیروهای نظامی، تعداد بیمارستان های صحرایی موجود در کشور افزایش یابد تا ظرفیت بیشتری برای بستری بیماران کرونایی در سراسر کشور ایجاد شود و دیگر شاهد آن نباشیم که تصاویر مربوط به بستری افراد مبتلا به کرونا روی زمین در برخی اورژانس های کشور منتشر شود.

ناجی ضمن تاکید روی این مساله گفت: در شرایط کنونی افزایش ظرفیت بستری بیماران کرونایی با راه اندازی بیمارستان های صحرایی جزو واجباتی است که هرچه زودتر باید انجام شود، ولی نکته اصلی این است که ما هیچ گاه نمی توانیم ظرفیت بیمارستان ها را به اندازه تمام جمعیت کشور افزایش دهیم و تا زمانی که کرونا همین طور در چرخش است، ما هیچ گاه نخواهیم توانست ظرفیت بستری کرونا را به حد کافی برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: در چنین شرایطی ما برای کنترل کرونا نمی توانیم راهکار دیگری جز اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام دهیم تا پیک کرونا را بشکنیم و از چرخش بیشتر ویروس جلوگیری کنیم. هر تصمیمی هم که جز اجرای محدودیت های سختگیرانه اجرایی شود، نشان می دهد که تصمیم گیران عرصه سلامت کشور هیچ آشنایی خاصی با مولفه های یک همه گیری خطرناک ندارند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.