کد خبر : 8080 / /
/

اخبار / اخبار سلامت / اخبار واکسن کرونا / اخبار واکسن کرونا فایزر

همزمان با شایع شدن مبحث فروش واکسن های سهمیه کوواکس ایران در بازار آزاد و پیچیدن شایعه فروش با قیمت های نجومی ۶ میلیونی برای واکسن آسترازنکا و ۲۴ میلیون تومانی برای واکسن فایزر، باعث شد تا خبرنگار اقتصاد اجتماعی گسترش نیوز برای بررسی میدانی وضعیت توزیع و فروش احتمالی واکسن های آمریکایی و اروپایی کرونا، به خیابان ناصرخسرو برود و اقدام به ارزیابی شرایط در گفت‌وگو با سوداگران دارو در بازار ناصرخسرو داشته باشد. مشروح این گزارش را در ادامه از نظر می گذرانید.

نادر توکلی ، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران در پاسخ به این سوال که چرا باید واکسن اهدایی کشور‌های دیگر به ایران حتی به قاچاق خرید‌ و فروش شوند گفت: واکسن‌ های آسترازنکا و فایزر هیچگونه خرید و فروشی در بازار آزاد ندارد. حتی اگر چنین قضیه‌ای هم باشد به شکل قاچاق باشد، زنجیره سرما آن مورد تایید نیست.

روزهای دشوار کرونایی مردم را بر آن داشته است که واکسن را به هرطریق دریافت کنند و خرید و فروش واکسن در بازار آزاد نیز این روز‌ها وجود دارد هرچند که نهاد های مسئول این امر را تکذیب کرده‌اند.و این امر را شایعات و ادعاهای بدون مبنا و سند دانسته‌اند. اما دیده‌ها و شنیده‌ها در بازار ناصرخسرو حاکی از آن است که  خرید و فروش انواع واکسن به مردم وجود دارد.

واکسن کرونا در دست دلالان

در خیابان ناصر‌خسرو تهران و جویا شدن از چند فروشنده دارو‌های قاچاق، نشان می‌دهد واکسن کرونا در بازار سیاه وجود ندارد. یکی از این فروشندگان گفت: ( اگر باشد هم تقلبی است. اینجا به دنبال واکسن نباش!). به طور کلی فروشندگان و واسطه‌گران دارو در خیابان همیشه شلوغ و پر آشوب ناصرخسرو، خریدوفروش انواع واکسن را انکار کردند. اما کسبه ناصرخسرو بر این باورند که به مردم عادی نمی‌ فروشند و به کسبه اصلی  و به اصطلاح ابرتجار دارو‌های قاچاق در کوچه و پس‌ کوچه‌ های شهر  پیشنهاد می‌ دهند و به آن‌ ها به قیمت‌ های گزاف هر دز ۶ الی ۱۲ میلیون تومان می‌ فروشند. حال اینکه واقعیت این موضوع چیست در هاله‌ای از ابهام وجود دارد.

واکسن کرونا

پشت پرده فروش واکسن کرونا

شنیده‌ها در فضای مجازی و در سطح شهر حاکی از آن است که هر دز واکسن واکسن آسترازنکا ۵/۵ تا ۶ میلیون تومان و هر دز  واکسن فایزر بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون تومان در بازار ناصر خسرو به فروش می‌ رسد. عدم وجود نهاد نظارتی و بحرانی شدن شرایط کرونا در کشور و همچنین بالا رفتن فاجعه‌ بار آمار مرگ‌ومیر در کشور می‌تواند از عوامل قاچاق و فروش واکسن در بازار سیاه باشد. در این رابطه  با نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران به گفتگو پرداختیم و صحت و سقم ماجرا را جویا شدیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

مستندات ارائه کنید تا پیگیری کنیم!

توکلی در ابتدا وجود اینطور خرید و فروش‌ها را تکذیب کرد و گفت: مستندی درباره این قضیه وجود ندارد. این واکسن‌ ها تقلبی است و مورد تایید وزارت بهداشت نیست. هر واکسنی به‌ جز مجرای رسمی معاونت بهداشتی دانشگاه‌ ها مورد تایید نیست. همه این واکسن‌ ها خارج از زنجیره رسمی کشور است و هیچکدام از آنها در زمینه زنجیره سرما و اصالت واکسن مورد تایید نیست.

وی گفت: مردم اگر شواهد و یا مستنداتی مبنی بر ارائه این واکسن‌ های تقلبی دارند ارائه کنند تا ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری‌ های لازم را انجام دهد تا هر چه سریع‌ تر از بازار جمع‌ آوری شوند.

توکلی ادامه داد: ممکن است یکسری سودجو وجود داشته باشند که می‌خواهند مردم را گمراه کنند و در این شرایط بد کرونایی از مردم سواستفاده کنند.

واکسن کرونا

اصالت و کیفیت این کالاها هیچ تضمینی ندارد!

توکلی در پاسخ به این سوال که چرا باید واکسن اهدایی کشور‌های دیگر به ایران حتی به قاچاق خرید‌ و فروش شوند گفت: واکسن‌های آسترازنکا و فایزر هیچ گونه خرید و فروشی در بازار آزاد ندارد. حتی اگر چنین قضیه‌ ای هم باشد به شکل قاچاق باشد، زنجیره سرما آن مورد تایید نیست. واکسن باید در یک شرایطی سرما و فریز‌ شده تزریق شود که اگر این زنجیره سرما رعایت نشود و واکسن در مرحله انتقالش گرم می‌شود و اثری ندارد و مانند آب مقطر عمل می‌کند. بنابراین زمانی که نسبت به زنجیره سرما تاییدیه‌ ای نداشته باشیم .هیچ برند و موردی و محصولی و ماخذی بجز مبنای رسمی کشور و معاونت های بهداشتی دانشگاه‌ ها و در مراکز واکسیناسیون مورد پذیرش نیست.

توکلی در پایان اظهار داشت: این واکسن‌ ها اگر به اسم واکسن به فروش می‌رسند اصالتشان مورد تایید نیست و حتی به فرض محال اگر این واکسن‌ ها خرید‌ و فروش داشته باشند زنجیره سرما و سلامت آن‌ ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست و چون مورد تایید نیست، اثرگذاری این واکسن‌ ها هم مورد تردید است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.