کد خبر : 8086 / /
/

اخبار / اخبار سلامت / اخبار مرگ و میر کرونایی

وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به کرونا در ایران را تا امروز بیست و چهارم مردادماه اعلام کرد.

آمار کرونا طی 24 ساعت اخیر در کشور اعلام شد. شیوع نوع جهش یافته کرونا به نام دلتا کرونا باعث پیک پنجم کرونا در کشور شده است. از فردا 25 مرداد تا 30 مرداد ماه نیز بنا به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت های کرونایی در سراسر کشور اعمال می شود.

آمار کرونا در ایران « وضعیت سیاه »

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۵ میلیون و ۹۶ هزار و ۱۴۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۸۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۹ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۲۶ دُز رسید. بنابراین در شبانه روز گذشته بیش از ۵۸۵ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

آمار کرونا

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

از دیروز تا امروز ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۷۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۲۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۷ هزار و ۸۲۸ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۷۲۸ هزار و ۹۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۳۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۵۶۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

واقعیت آمار مرگ و میر کرونا در این روزهای سخت

کارشناسان بهداشت و درمان درباره وضعیت همه‌گیری کرونا در پیک پنجم تاکید دارند: در بسیاری از موارد واقعیت شرایط در سراسر شهرستان‌ها از سوی مردم کاملاً ملموس و قابل درک است اما بد نیست برای رسیدن به شرایط موجود نگاهی آماری به آنچه در یک ماه گذشته تجربه شده داشته باشیم.

این گروه معتقدند سوء مدیریت‌های انجام شده در وزارت بهداشت و البته کاهش توجه به پروتکل‌ها از سوی مردم مجموعاً باعث شده تا مشکلات در این دوره تابستانی متفاوت درطول دوران همه‌گیری را امسال تجربه کرده‌باشیم چون ورود ویروس جهش یافته دلتا با قدرت سرایت بسیار بالا و بیماری‌زایی گسترده باعث شده شاهد رشد 10535 نفری تعداد موارد فوتی باشیم.

کارشناسان می‌گویند: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در بیست و دومین روز از تیرماه 1400 تعداد کل موارد فوتی رقمی معادل 86207 نفر ثبت شده است درحالی که تنها یک ماه بعد رقمی معادل 96742 نفر را مشاهده می‌کنیم که واقعیت شرایط را بدون پرده به رخ جامعه کشیده و نشان می‌دهد هنوز آنطور که شایسته بوده با ویروس منحوس مقابله نشده است.

آمار کرونا

اما این پایان کار نیست چون روند گسترش بیماری در دوره مورد نظر به گونه‌ای بوده که شاهد 71.9 درصد رشد موارد ابتلا، جهش 96.2 درصدی موارد بستری روزانه، رشد 85 درصدی بستری مراقبت‌های ویژه و در نهایت جهش 217 درصدی تعداد فوتی‌های روزانه هستیم. آمارهایی که همگی به این نکته تاکید می‌کنند که طولانی شدن دوره مقابله با ویروس منحوس و جهش ناگهانی آن در یک ماه گذشته رفته رفته بدنه خسته کادر درمان کشورمان را نشانه گرفته که می‌تواند منجر شکستن خط مقدم مقابله با کرونا بشود.

آمار مرگ و میر کرونا یک فاجعه است 

شاهد مثال این روند نیز به گفته کارشناسان بهداشت و درمان در آخرین آمار رسمی کاملاً مشخص است به صورتی که در آمارهای بیست و دومین روز از مرداد 1400 متاسفانه هر 2.7 دقیقه یک نفر از هموطنان مشخصاً به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفته و در همین زمان یعنی دقیقه‌ای 27 نفر از هموطنان نیز به این ویروس منحوس آنهم از نوع جهش یافته مبتلا شده‌اند.

به گفته این گروه جهش‌های آماری بخصوص در زمینه افزایش نرخ ابتلا به‌گونه‌ای شده که در برخی از مراکز استان‌ها مثل اصفهان دانشگاه علوم پزشکی در پیام‌های صوتی روزانه از طریق مشترکان تلفن ثابت به ساکنان هشدار می‌دهد ظرفیت پذیرش بیمار در تمامی مراکز درمانی استان تکمیل است و برای کاهش نرخ ابتلا بهترین راهکار ماندن در منزل است.

برهمین اساس کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند اگرچه در مواردی بسیار دیر شده اما برای کاهش هزینه مدیریت شرایط در پیک پنجم کرونا بهترین راهکار رعایت سه نکته یعنی واکسیناسیون گسترده، انجام غربالگری هوشمند (   فهرست جدید آزمایشگاه‌های مورد تایید کرونا   ) و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است تا مانع از شکل‌گیری بحرانی غیرقابل کنترل در دوره پاندمی کرونا شویم.

آمار کرونا

آمار کرونا / گزارش تحلیلی از ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی

در این گزارش تحلیلی، وضعیت فعلی تخت‌های بیمارستانی و تخصیص تخت به بیماران کووید-19 در مراکز وابسته به وزارت بهداشت (دانشگاهی)، 106895 تخت فعال و 8544 تخت ICU، در مراکز درمانی خصوصی، 19148 تخت فعال و 1833 تخت ICU، در سایر سازمان ها ( تامین اجتماعی، مسلح، خیریّه)، 27303 تخت فعال و 1823 تخت ICU و در کل، 153346 تخت فعال و 12200 تخت ICU برای خدمت رسانی به بیماران کووید 19، اعلام شده است.

همچنین، وضعیت اشغال تخت های بیمارستانی با بیماران کووید 19 در شرایط کنونی، به این صورت است که در مراکز وابسته به وزارت بهداشت (دانشگاهی)، تعداد تخت کل اشغال شده با بیماران کووید، 31909 تخت، تعداد تخت ICU اشغال شده با بیماران کووید، 5282 تخت، درصد اشغال تخت کل تخصیص داده شده به کووید، 42.6 درصد و درصد اشغال تخت ویژه تخصیص داده شده به کووید، 88.3 درصد است. این آمار در مورد مراکز خصوصی در مورد میزان کل اشغال تخت ها، 3803 تخت، تخت های ICU، 1066 تخت و درصد اشغال تخت کل تخصیص داده شده به کووید و درصد اشغال تخت ویژه تخصیص داده شده به کووید، به ترتیب، 28.4 و 83 درصد است.

آمار کرونا

این گزارش تحلیلی، همچنین براساس نمودارها، به مقایسه ای بین موج چهارم و پنجم پرداخته است؛ طبق محاسبات در پیک چهارم، 5.1 درصد از بیماران بستری موقت در طی درمان نیاز به بستری پیدا کرده اند. مصرف اکسیژن در بسیاری از بیمارستان های کشور قبل از شروع پاندمی توسط کپسول های 50 لیتری تامین می شد و برآورد مصرف حدود 80000 لیتر بر دقیقه بوده است. در پیک سوم براساس بیماران بستری بیشترین میزان مصرف اکسیژن در بیمارستان ها حدود445620 لیتر بر دقیقه مصرف شد و در پیک چهارم در حداکثر زمان بستری مصرف اکسیژن به 501920 لیتر بر دقیقه رسید.

در موج پنجم، ماکزیمم بیمار بستری موجود در بخش ها، بخش های عادی و ویژه از موج های قبل بالاتر است. در این موج (فاز صعودی تا 15 مرداد)، علاوه بر موارد بستری،  به حدود 74711 بیمار، به صورت بستری موقت خدمات ارائه شد که از این تعداد 1727 نفر در ادامه درمان، بستری شدند. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.