کد خبر : 8880 / /
/

در حالی که کرونای دلتا در کشور روزانه جان بیش از ۵۰۰ نفر را در کشور می‌گیرد، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از شناسایی اولین مورد بیماری ناگ (شبه وبا) در کاشان خبر داده. اما بیماری ناگ چیست و چه علائمی دارد؟

در حالی که کرونای دلتا در کشور روزانه جان بیش از ۵۰۰ نفر را در کشور می‌گیرد، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از شناسایی اولین مورد بیماری ناگ (شبه وبا) در کاشان خبر داده. اما بیماری ناگ چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وضعیت کرونای دلتا در کشور بحرانی است. در همین حال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از شناسایی اولین مورد بیماری ناگ (شبه وبا) در کاشان خبر داده است.

بیماری ناگ چیست؟

بیماری ناگ انسانی یا VPH یکی از بیماری‌های روده‌ای است که در مناطق معتدله و آب‌های ساحلی یافت می‌شود. بیشترین گزارش ناگ مربوط به ژاپن در شرق قاره آسیا است، آنهم به دلیل مصرف غذاهای دریایی خام. در ایران هم این بیماری بیشتر در خوزستان گزارش شده است.

علائم و عوامل انتقال ناگ

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفته: «به کلیه شهروندان توصیه می‌شود در صورت داشتن بیماری اسهال و استفراغ به پزشک مراجعه کنند و جهت جلوگیری از انتشار بیماری نکات بهداشتی را رعایت کنند.»

همچنین آنطور که متخصصان می‌گویند پنج فاکتور در انتقال این بیماری نقش عمده دارند، آب، غذا، سبزیجات، میوه، دست‌های آلوده باعث انتقال بیماری می‌گردند.

او همچنین گفته: «اگر نکته‌های بهداشتی رعایت نشود شیوع بیماری هایی همچون خود وبا نیز وجود دارد. افراد جامعه نگران نباشند و اگر سراغ درمان نروند با جایگزین کردن آب و مایعات، خود به خود خوب می‌شود.»

در حالی خبر از شناسایی بیماری ناگ در کاشان داده شده، که اخیرا نیز برخی از بیمارستان‌ها از شناسایی بیماری قارچ سیاه خبر دادند. قارچ سیاه هم بیشتر در بیماران دیابتی دیده می‌شود.

پیش‌تر زهرا ابطحیان، متخصص بیماری‌های درباره شناسایی قارچ سیاه در کشور به تجارت‌نیوز گفته بود: «در بیماران مبتلا به کووید، برای آنها که بدحال هستند مجبور می‌شویم از کورتون با دز بالا استفاده کنیم. کورتون با دز بالا باعث می‌شود که قند بیماران بالا رود. یعنی در فردی که قبلا دیابت نداشته ممکن است دیابت ایجاد کند یا قند کنترل‌شده فرد از کنترل خارج شود. مصرف بالای کورتون در کنار دیابت کنترل نشده و قند بالا زمینه را برای عفونت قارچی متهاجم زیاد می‌کند.»

این در حالی است که در حال حاضر کرونای دلتا در کشور روزانه جان بیش از ۵۰۰ نفر را می‌گیرد. از سوی دیگر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان می‌گوید: «بیماری‌های منتقله از آب و غذا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی واگیردار هستند که در صورت غافل شدن از آنها می‌تواند جوامع بشری را با چالش مواجه سازد.»

بنابراین اگر این از این بیماری غافل شود، می‌تواند در کنار وضعیت کنونی کرونا وضعیت نابسامانی را ایجاد کند.

در حال حاضر ۲۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند. همچنین بنا بر اعلام وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به بیش از ۵ میلیون نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۰ هزار و ۶۴ نفر رسیده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.