کد خبر : 8931 / /
/

اخبار واکسیناسیون| واکسیناسیون کرونا| واکسیناسیو عمومی در ایران

در شرایطی وزیر بهداشت وعده‌های جدیدی را در مورد واکسیناسیون اعلام کرده است که تا کنون کمتر از ۱۰ میلیون نفر در کشور هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند و همچنان هم خبری از دز دوم اسپوتنیک نیست.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در کشور موفق به دریافت دو دز واکسن کرونا شده‌اند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۱۹ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۵۹۶ نفر در کشور دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

بر همین اساس، ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۸۴۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۹ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۴۴ دوز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتماً در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند (مهر).

چه خبر از واکسن اسپوتنیک؟

در این میان همچنان از شهرستان‌های خبر می‌رسد که دز دوم واکسن اسپوتنیک در کشور توزیع نشده است. این واکسن تنها واکسن ضد کرونای موجود در دنیا است که دو دز آن با یکدیگر تفاوت دارد.

امراله مردانی، دبیر شورای سلامت اهواز در این مورد گفت: در حال حاضر واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و برکت را برای نوبت دوم در دست داریم اما همچنان واکسن اسپوتنیک برای تزریق دز دوم به دست‌مان نرسیده است (ایسنا).

مسعود ضیایی، رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند نیز گفت: اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده یک سری واکسن‌ها را می‌توان به صورت جایگزین به جای دُز دوم واکسن روسی تزریق کرد که البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و به محض ابلاغ و مشخص شدن نوع واکسن جایگزین، تزریق به افراد واجد شرایط انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اگر فاصله بین دو دُز واکسن به شش ماه برسد هیچ اثر مطلوبی در بدن نخواهد داشت، افزود: در مورد واکسیناسیون باید بگوییم اکنون شتاب بیشتری گرفته و تصمیم‌گیری‌ برای واردات واکسن و یا زمان تخصیص به استان‌ها و یا مقدار آن بر عهده معاونت بهداشت و ستاد ملی کرونا است.

این متخصص عفونی بیان کرد: به طور مثال دز واکسن اسپوتنیک روسی به هزار نفر در خراسان جنوبی تزریق شد، اما به دلیل بسته بودن امکان واردات این واکسن دیگر وارد نشده و دز دوم موجود نیست.

ضیایی افزود: اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده یک سری واکسن‌ها را می‌توان به صورت جایگزین به جای دُز دوم واکسن روسی تزریق کرد که البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و به محض ابلاغ و مشخص شدن نوع واکسن جایگزین، تزریق به افراد واجد شرایط انجام خواهد گرفت (ایسنا).

وعده‌های جدید در مورد واکسیناسیون

با وجود همه این چالش‌ها، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت وعده داده که: تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر و بروز موجهای بعدی بیماری پیشگیری شود.

وی امروز در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: روند واکسیناسیون عمومی در کشور شتاب می گیرد و تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر مردم، پیشگیری شود و با تسریع واکسیناسیون می توان از موج های بعدی بیماری کرونا در کشور جلوگیری کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ان شاءالله تا یکی دو ماهی که تا شروع موج بعدی مانده است، بتوانیم تعداد زیادی از افراد را واکسینه کنیم و برای این امر از مردم عزیز و همه ارگان هایی که همیشه در صحنه بوده اند، کمک می خواهیم تا به ما یاری برسانند.

محدودیت‌ها به تدریج لغو می‌شود

عین‌اللهی در ادامه وعده‌های جدید در مورد واکسیناسیون بیان کرد: ان شاءالله برنامه داریم محدودیت‌هایی که برای کرونا در کشور ایجاد شد را لغو کنیم و افرادی که واکسن تزریق کرده باشند بتوانند تردد کنند.

وی به اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اولویت نخست دولت واکسیناسیون است، خوشبختانه اعتبارات لازم در نظر گرفته شده که سبب شده واکسن به میزان کافی وارد شود.

وزیر بهداشت به واکسیناسیون هوشمند اشاره و مطرح کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته با وزارت گردشگری داشتیم، مقرر شد واکسیناسون همه افرادی که در هتل‌ها و در قسمت‌های گردشگری مشغول هستند، انجام شود. همچنین واکسیناسیون همه والدین دانش‌آموزان بدون در نظر گرفتن رده سنی در اولویت قرار دارد، البته به دنبال تامین واکسن گروه های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هم هستیم که اعلام خواهیم کرد (ایسنا).

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.