کد خبر : 8963 / /
/

اخبار / اخبار سلامت / اخبار واکسیناسیون کودکان

​دانشمندان دانشگاه جیمز کوک استرالیا مدل جدیدی برای ردیابی همه‌گیری ویروس کرونا ابداع کرده‌اند که به آنان می‌گوید استرالیا اکنون باید واکسن پی‌فایزر را برای افراد ۱۲ تا ۴۰ سال را در اولویت قرار دهد.

واکسیناسیون کودکان می تواند نقش مهمی در ایمنی جمعی داشته باشد. تا کنون بیشتر کشورها واکسیناسیون کودکان علیه کرونا را آغاز نکرده اند، اما دانشمندان استرالیایی معتقدند که برای رسیدن به ایمنی جمعی باید واکسیناسیون کودکان را انجام داد. واکسیناسیون کودکان باید از کودکان 12 سال به بالا آغاز شود. به گفته دانشمندان استرالیایی، در صورت تکمیل واکسیناسیون کودکان و سایر افراد بین 12 تا 40 سال، کشورها می توانند به ایمنی جمعی دست یابند

واکسیناسیون کودکان

پروفسور اما مک براید، همه‌گیری‌شناس و دکتر مایکل میهان، ریاضیدان از موسسه استرالیایی بهداشت و پزشکی گرمسیری، این مدل را تولید کردند.

پروفسور مک براید اظهار کرد: مدل جدید شامل ترکیب خاص سن، سرایت، حساسیت و شدت برای ارزیابی تاثیر همه‌گیری تحت سناریوهای مختلف مداخله سلامت عمومی است.

واکسیناسیون کودکان

پروفسور مک براید می‌گوید: ما یک ابزار آنلاین ساده و انعطاف‌پذیر ایجاد کرده‌ایم که اکنون در سراسر جهان برای توسعه راهبردهای اجرای واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را به‌ طور کامل منبع باز قرار دادیم تا با بیشترین شفافیت بررسی روش‌های ما را امکان‌پذیر کند.

وی ادامه داد: دانشمندان ۲ راهبرد جایگزین برای توزیع واکسن را مورد بررسی قرار دادند؛ اولین مورد بر واکسیناسیون افراد آسیب‌پذیر(افراد ۵۵ سال به بالا) متمرکز بود و دومی واکسیناسیون افراد ناقل(افراد زیر ۵۵ سال) را در اولویت قرار داد.

پروفسور مک براید بیان کرد: ما فقط برای واکسن آسترازنکا و پی‌فایزر و برنامه ترکیبی فعلی واکسیناسیون زیر ۶۰ سال با پی‌فایزر و ۶۰ سال و بزرگتر با آسترانکا نتیجه گرفتیم.

مدل‌سازی نشان می‌دهد راهبرد فعلی واکسیناسیون گروه‌های سنی آسیب‌پذیر در ابتدا راهبرد بهینه برای کاهش بستری شدن‌ها، مرگ‌ومیرها و سال‌های از دست رفته است. البته پیش‌بینی‌ها از نتایج اطمینان‌بخش نیست که علت آن هم دشواری تعیین تعداد تولید مثل موثر سویه دلتا(تعداد افرادی که یک فرد عفونی ویروس را به آنان منتقل می‌کند) است. در واقع برآوردها(تعداد تولید مثل ویروس و انتقال از یک فرد عفونی به دیگران) بین سه تا هفت نفر را نشان می‌دهد. میانگین اکثر برآوردها تعداد تولید مثل(انتقال ویروس به افراد توسط یک نفر) پنج نفر است. به همین جهت حداقل ۸۵ درصد جمعیت از جمله کودکان برای دستیابی به ایمنی گروهی باید واکسینه شوند.

پروفسور مک براید تصریح کرد: بنابراین برنامه فعلی واکسیناسیون ۸۰ درصد از جمعیت بالغ یعنی واکسیناسیون حدود ۶۵ درصد از کل جمعیت از ایمنی گروهی بسیار کمتر است.

وی افزود: اگر تعداد تولید مثل ویروس و انتقال آن سه نفر باشد، برنامه فعلی می‌تواند بدون واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۵ سال با ۶۰ تا ۷۰ درصد پوشش به ایمنی گروهی برسد اما تعداد تولید مثل موثر در هفت نفر به این معنی است که دستیابی به ایمنی گروهی با واکسن‌های موجود غیرممکن خواهد بود.

پروفسور مک براید می‌گوید: بعید به‌ نظر می‌رسد ایمن‌سازی گروهی در محتمل‌ترین تعداد میزان تولید مثل ویروس را به پنج نفر کاهش دهد، مگر این‌که واکسیناسیون به سنین پایین‌تر تعمیم داده شود یا با اقدامات دیگر ترکیب شود. اکنون استرالیا باید تزریق واکسن پی‌فایزر را برای افراد ۱۲ تا ۴۰ سال در اولویت قرار دهد. خبر خوب این است که واکسیناسیون تحت هر سناریویی یک گزینه بسیار ترجیحی است.

پروفسور مک براید عنوان کرد: واکسیناسیون هنوز از بیش از ۸۵ درصد مرگ‌و میرها جلوگیری می‌کند.

نتایج این تحقیق در مقاله جدیدی در مجله پزشکی استرالیا منتشر شده است

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.