کد خبر : 2254 / /
/

جراحی زیبایی در حراجی کروناکرونا که ناگهان از راه رسید، بازار بسیاری از کسب وکار‌ها را کساد کرد و همچنان هم با تغییر رنگ شهر این تعطیلی شامل خیلی‌ها شده، اما بازار عمل‌های زیبایی که کمی تا قسمتی ابری شده بود، دوباره آفتابی شد. انگار کرونا ترسی بود که خیلی زود به آن عادت کردند.

 

 اگر هم تعدادشان کم شده، خیلی زیاد نیست. مثل همیشه عده‌ای مشتریِ درانتظار روی صندلی‌ها نشسته اند و آن‌هایی را که بخشی از صورت و سرشان چسبی، باندی یا نشانه ایی از جراحی دارد، نه زیرچشمی بلکه واضح و از روبه رو نگاه می‌کنند که کیفیت کار دستشان بیاید.

تفاوتش نسبت به قبل، یکی فاصله صندلی هاست و دیگری ماسک روی صورت‌ها که اجازه نمی‌دهد عمل‌های جراحی و محل تزریق‌ها را به راحتی نمایش داد. کرونا که ناگهان از راه رسید، بازار بسیاری از کسب وکار‌ها را کساد کرد و همچنان هم با تغییر رنگ شهر این تعطیلی شامل خیلی‌ها شده، اما بازار عمل‌های زیبایی که کمی تا قسمتی ابری شده بود، دوباره آفتابی شد. انگار کرونا ترسی بود که خیلی زود به آن عادت کردند.

درمانگاه تخصصی پوست و مو، بولوار احمدآباد

مدت هاست که دیگر درمانگاه‌های زیبایی فقط مخصوص زنان نیستند و مردان هم پابه پای آن‌ها هرجور تغییراتی را بخواهند به صورت و بدنشان می‌دهند. توقع این است که این مراکز هم باوجود کرونا تعطیل یا کم مشتری باشند، اما مشاهدات چیز دیگری می‌گوید. ساعت از ۹ گذشته، اما چون ساعت کاری شان ۷ است هم نیرو‌ها مشغول اند هم بیمار دارند. برخی عمل‌های جراحی در اتاق عمل درمانگاه انجام می‌شود و نیاز به آماده سازی دارد مانند کاشت مو. سینا سی و دو ساله است و با دوستش آمده که مو بکارد. وقتی می‌پرسم چرا در ایام شیوع کرونا، می‌گوید: فکر کاشتن مو دوسه سال پیش به ذهنم رسید. می‌خواستم اسفند سال ۹۸ عمل کنم که نزدیک عید باشد و مرخصی اداره ام را به عید وصل کنم که کرونا آمد. پارسال هم امروز و فردا کردم، اما کرونا تمام نشد؛ دیگر تصمیم گرفتم عمل کنم، چون مویی روی سرم باقی نمانده است.

شیما به نظر ۳۰ ساله می‌رسد، اما خودش می‌گوید ۴۱ سال دارد. اسفندماه خط اخم و خنده را بوتاکس کرده و هفته گذشته برای تزریق چربی به لب و گونه هایش آمده است و حالا کمی کبودی روی صورتش و زخم روی لب هایش که به طرز غریبی افزایش حجم داده اند، خودنمایی می‌کند. به گفته خودش حالا که زدن ماسک اجباری است، فرصت خوبی برای انجام عمل‌های زیبایی صورت است تا زخم‌ها و کبودی‌ها بهبود پیدا کند و هیچ کس نمی‌فهمد چه کار کرده است.

با خنده می‌گوید: کرونا که تمام شود، همه یک شکل دیگر هستیم، صورت‌های صاف و جوان و بینی عمل شده. چند نفر از دوستانم هم این مدت کار‌های زیبایی روی صورتشان انجام داده اند و حسابی جوان شده اند.

توصیه می‌کنیم از فرصت دورکاری استفاده کنند

منشی یکی از درمانگاه‌های پوست و موست، مسلط به زبان عربی و انگلیسی و درحال توضیح عمل لیپوساکشن برای چند زن عرب زبان است. مشتری‌ها را راضی می‌کند و می‌سپارد به همکار دیگرش تا برایشان وقت عمل بگذارد. ایزدپناه درباره تعداد مشتریان زیبایی می‌گوید: در ماه‌هایی که شیوع کرونا بیشتر بود، یا قرنطینه بودیم تعداد بیماران به صفر هم رسید، اما بعد دوباره شروع شد. البته درمجموع تعداد بیماران کم شده به خصوص بیماران عرب زبان که رفت و آمدشان دچار محدودیت است.

جراحی‌های زیبایی انواع مختلفی دارند از بوتاکس، پرکردن لب و تزریق ژل، لیفت صورت، جراحی بینی، جراحی چشم، پلاسماتراپی، پلَکسر پلک و صورت، لیپوساکشن و ... که از سنین مختلف متقاضی دارد. ایزدپناه درباره علت اصرار برخی به انجام کار‌های زیبایی در کرونا می‌گوید: تقریبا همه عمل‌های زیبایی محدودیت رفت و آمد و حضور در بیرون از خانه دارند، حالا یکی مانند میکرونیدلینگ یک روز محدودیت دارد و دیگری مثل جراحی بینی یا پلکسر محدودیتش به هفته می‌رسد. ما به بیماران توصیه می‌کنیم از فرصت دورکاری و خانه نشینی برای انجام عمل زیبایی استفاده کنند.

کرونا که قربانی می‌گرفت در جریان دو موج سال گذشته همه کار‌های غیرضروری تعطیل یا محدود شد، مانند جراحی‌های زیبایی که با عنوان جراحی‌های اِلکتیو یا غیرضروری شناخته شدند. اما همان‌ها هم پس از تمام شدن دوره‌های قرنطینه با دستور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، دوباره به راه افتادند. ابلاغیه ۱۷اردیبهشت سال۹۹ وزارت بهداشت به دنبال کاهش شیب ابتلا به کرونا در کشور، اجازه انجام جراحی‌های زیبایی را صادرکرد.

تخفیف‌های وسوسه کننده پزشکان

مریم معلم کلاس اول یکی از مدارس دولتی است و شاید نمونه خوبی برای انجام عمل جراحی در این شرایط باشد. درحالی که به دلیل کرونا خیلی‌ها به خانه مادر و پدرشان هم سر نزدند، او مهرماه سال گذشته با پرواز به تهران رفت و چند روز بعد از عمل پیکرتراشی به خانه برگشت.

حالا که چندماه گذشته، با وجود دردسر‌ها و دوره نقاهت وحشتناک بعد از آن، از ۳۵ میلیون تومانی که پرداخته کرده و عملی که انجام داده راضی است و توضیح می‌د هد: بیشتر از یک سال است که مدرسه و کلاس نداریم و در خانه نشسته ایم و این فرصت خوبی برای منِ معلم است که به محض بازشدن مدارس نمی‌توانم حتی یک روز مرخصی بگیرم. به علاوه در این دوران عمل‌های جراحی تخفیف‌های خوبی دارند که باعث شد تصمیمم را عملی کنم.

پزشکش را از تهران انتخاب کرده، چون به نظر حاذق‌تر بوده و کلاس هایش را هم آنلاین از هرجا بوده برگزار کرده است، بدون اینکه آسیبی به شاگردانش برسد یا حتی متوجه نبود او شوند.

آنچه مریم از تخفیف‌های پزشکان زیبایی می‌گوید درست است؛ زیرا چند نفر دیگری هم که جراحی بینی داشته اند با همین عامل وسوسه شده اند. دستیار یکی از پزشکان زیبایی معروف است که در مطب کار می‌کند. وی درباره اینکه کدام جراحی‌ها هنوز مشتری دارد، می‌گوید: رینوپلاستی یا جراحی بینی و لیپوساکشن شاید بیشتر از قبل هم شده باشد؛ زیرا خیلی‌ها تمایلی ندارند که دیگران متوجه جراحی شوند. البته تزریق ژل، بوتاکس، لیزر مو‌های زائد و لاغری موضعی با دستگاه نیز مشتریان خودش را دارد که از بابت ابتلا به کرونا هم نگرانی ندارد.

از روی عکسی که در پیج اینستاگرامش گذاشته متوجه جراحی بینی اش می‌شوم. آیدا از آن کسانی بود که همیشه از شکل بینی اش ناراضی بود و آرزوی عمل جراحی داشت. وقتی می‌پرسم چرا صبر نکردی کرونا تمام شود، می‌گوید: دکتری که من دوست داشتم بینی ام را عمل کند سال ۹۸ با قیمت ۱۵ میلیون تومان عمل می‌کرد و امسال مبلغش ۲۰ میلیون تومان شده است؛ ترسیدم اگر منتظر بمانم نتوانم پول عمل را بپردازم. پزشک و پرستار هم تأکید کردند که همه نکته‌های بهداشتی رعایت می‌شود. خوشبختانه عمل کردم و کرونا هم نگرفتم.

کاهش بیمار داشتیم، اما نه چندان

دکتر عزت ا... رضایی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی و رئیس هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی شاخه خراسان است. در مدتی که مطب‌ها اجازه فعالیت و جراحی داشتند او نیز به کار خود مشغول بود، اما نمی‌تواند آماری از افزایش یا کاهش تعداد مراجعان ارائه دهد: هیچ آماری در این خصوص وجود ندارد، اما آنچه از روی تعداد مراجعان مطب خودم می‌توانم بگویم این است که اوایل شیوع کرونا که ترس زیادی در مردم و حتی پزشکان وجود داشت، قرنطینه شدیم و محدودیت‌های وزارتخانه اعمال شد، در دوره‌ای به طور کامل تعطیل بودیم، اما به تدریج که مردم به زندگی عادی برگشتند، متقاضیان عمل جراحی هم بیشتر شد. البته میزانی از کاهش عمومی وجوددارد؛ زیرا هنوز خیلی‌ها از ابتلا به کرونا می‌ترسند.

این متخصص درباره شیوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تأکید می‌کند: اصولی را که ازسوی معاونت درمان وزارت بهداشت درباره اجرای پروتکل‌ها ابلاغ شده است، رعایت می‌کنیم و براساس شرح حال بیمار، پزشک تصمیم می‌گیرد که فرد عمل بشود یا خیر. خیلی وقت‌ها بیمار با علائم مشکوکی مراجعه می‌کند که اگرچه نتیجه تست کرونایش هم منفی است، چون جراحی ضروری نیست، صبر می‌کنیم تا علائم برطرف شوند.

به صورت مداوم و از همه مراجعان تست PCR نمی‌گیرند؛ زیرا به گفته او برای سیستم درمانی کشور و خود فرد هزینه بردار است، اما از بیماران مشکوک تست‌های لازم و شرح حال گرفته‌ می‌شود.

این متخصص جراحی پلاستیک این را هم یادآور می‌شود که در دوران قرمزشدن شهر و به دستور وزارت بهداشت، عمل‌های جراحی غیرضروری لغو می‌شود و اگر بیمار هم بخواهد به دلیل پذیرش نکردن بیمارستان‌های دولتی، انجام آن غیرممکن است.

 

اضطراب دیده نشدن از اضطراب کرونا بیشتر است

بخش عمده‌ای از تمایل به عمل‌های زیبایی یا تغییر چهره و اندام ناشی از مسائل درونی و روان شناختی است؛ درباره اینکه چرا در دوران شیوع کرونا عده‌ای هنوز به انجام این عمل‌ها تمایل دارند، علی سلمانی زاده، روان شناس و مشاور خانواده بیش از همه به عزت نفس افراد اشاره می‌کند به حدی که باعث می‌شود کاهش اضطراب درونی از اضطراب کرونا بیشتر باشد. همیشه می‌گویند بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کنیم، ولی در این ماجرا پای انتخاب بدتر درمیان است. درحالی که همه خطرات چنین جراحی‌هایی و احتمال مرگ ومیر را می‌دانیم و امضا می‌کنیم که از عمل رضایت داریم یعنی اضطراب دیده نشدن و بدشکلی آن قدر بالاست که بر اضطراب مرگ هم چیره می‌شود.

وی شرح مشکلات درونی را این گونه بیان می‌کند: هسته اصلی در رشد انسان اعتماد به نفس است و عزت نفس که درباره چنین افرادی یا تخریب شده یا دیده نشده است. این تخریب یا دیده نشدنه از باورنداشتن خودم و دیگرانی می‌آید که مرا نپذیرفته اند.

وی از مقایسه‌هایی سخن می‌گوید که ما را به سوی تغییر ظاهر می‌کشاند: یکی مقایسه کیفیت زندگی و شکست‌ها و موفقیت‌های خودم با دیگران که عامل آن را ظاهرم می‌دانم و دیگری رفتار‌های اطرافیانم مانند همسرم با من است. این رفتار‌ها وسواس ذهنی در فرد ایجاد می‌کند که، چون زیبا نیستم یا چاق هستم دیگران چنین برخوردی با من دارند. عمل می‌کنم تا بعد پشیمان نشوم.

برای مردان ماجرا گزینه‌های دیگری همچون وجود عقده حقارت و خودکم پنداری و ایده آلگرایی هم دارد که فرد می‌خواهد به هرچه وجوددارد دست پیداکند.

این روان شناس با طرح سؤالی مبنی براینکه «برای چنین افرادی اضطراب ابتلا به کرونا بالاتر است یا اضطراب نداشتن بینی زیبا؟» اضافه می‌کند: هرکدام بالاتر باشد من به سوی همان گرایش پیدا می‌کنم. شیوع کرونا می‌تواند برای مدتی مانع شود، اما تأثیر آن چنانی ندارد. اگر از خردسالی روی عزت نفس بچه‌ها کار کنیم در بزرگ سالی هر کمبود و نقص بیرونی در زندگی را ناشی از نقص جسمی خود نمی‌دانند.

خطر شیوع کرونا در کمین است

اگرچه وزارت بهداشت انجام جراحی‌های زیبایی را مجاز اعلام کرد، متخصصان هنوز هم انجام این عمل‌های غیرضروری را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا فرد را درمعرض خطر ابتلا به کرونا قرارمی دهد که ممکن است به قیمت جانش تمام شود. در یک عمل جراحی بین ۱۰ تا ۲۰ نفر از پرسنل بیمارستان، مرکز درمانی، پرستار و پزشک درگیر هستند و ممکن است در این میان کسی ناقل بیماری باشد. از طرف دیگر جراحی‌هایی همچون برداشتن چربی شکم که بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد، مقاومت بدن را کم می‌کند و فرد بیشتر مستعد دریافت ویروس است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.