کد خبر : 2535 / /
/

حس بویایی حسی است که به طور مثال؛ به شما می گوید شامتان آماده است و در نتیجه می تواند یک حس لذت بخش را هدیه کند. همچنین نقش مهمی در هشدار دهندگی، تحریک حافظه و تعامل با دیگر قسمت های بدن دارد.

بویایی یکی از مهم ترین حواس پنجگانه انسان است که نقش مهمی در زندگی دارد. به دلیل اهمیت حس بویایی روز 24 آوریل به عنوان روز جهانی حس بویایی نامگذاری شده است.

بویایی یکی از حواس پنجگانه انسان است که امکان تشخیص بوهای مختلف را فراهم می کند. حس بویایی نقش بسیار مهمی در زندگی دارد و یک علامت هشدار محسوب می شود زیرا به شما کمک می کند که غذاهای فاسد و خراب را نخورید.

به دلیل اهمیت این حس روزی به عنوان روز جهانی حس بویایی نامگذاری شده است. در این بخش از نمناک شما را با روز جهانی حس بویایی و حقایق جالب درباره حس بویایی آشنا خواهیم نمود.

روز جهانی حس بویایی، در آخرین شنبه و یکشنبه ماه آوریل برگزار می شود که امسال برابر شده با 24 آوریل در این روز علاوه بر حس بویایی، همه حواس پنجگانه را نیز جشن می گیرند.

اهمیت حس بویایی 

حس بویایی حسی است که به طور مثال؛ به شما می گوید شامتان آماده است و در نتیجه می تواند یک حس لذت بخش را هدیه کند. همچنین نقش مهمی در هشدار دهندگی، تحریک حافظه و تعامل با دیگر قسمت های بدن دارد.

حس بویایی

آیا می دانستید که سلول های بویایی بین هر 30 یا 60 روز، دوباره نو می شوند و تنها سلول های عصبی حسی هستند که می توانند از نو تولید شوند؟! سلول های بویایی باعث می شوند که ما بتوانیم بوی دوران کودکی را احساس کنیم، خاطراتمان در خانه مادربزرگ را دوباره بیاد بیاوریم و از این حس زیبا لذت ببریم. همچنین تنها حسی است که مستقیماً به مغز اتصال پیدا کرده و جایی که حافظه در آن ذخیره می شود.

آیا نداشتن حس بویایی مشکل بزرگی است؟

شاید با خودتان فکر نکرده باشید که حس بویایی چقدر اهمیت دارد. حس بویایی نقش بسیار مهمی در زندگی دارد و یک علامت هشدار محسوب می شود. بدون حس بویایی، شما متوجه بسیاری از اتفاقات خطرناک نخواهید شد.

حس بویایی

دلایل نداشتن حس بویایی

همچنین از دست دادن حس بویایی می تواند به دلیل موارد زیر هم اتفاق بیافتد و علامت مشکلات زیر باشد:

چاقی

دیابت

فشار خون بالا

سوءتغذیه

ام اس

پارکینسون

آلزایمر

آلزایمر

حقایق جالب درباره حس بویایی

• عصب بویایی یک سگ 20 مرتبه بیشتر از عصب بویایی انسان است.

• مغز شما دارای 40 میلیون نورون گیرنده ی بویایی و دارای رنگدانه است . رایحه ی a سبب فعال نمودن نورون های 3، 427 و 988 شده و رایحه ی b نورون های گیرنده ی 8، 76، و 2.496.678 را تحت تاثیر قرار می دهد.

• نورون های بویایی هر چهار تا هشت هفته در بدن جایگزین می شوند و همیشه برای عمل کردن حاضرند.

• عصاب بویایی از بینی ارتباط مستقیمی با هیپوکامپ ( بخشی از مغز مسئول شکل گیری حافظه) دارند. به همین خاطر است که چندین نوع رایحه می توانند خاطرات را به عقب برگردانند.

• از مسیری به نام سیستم بویایی پیام های عصبی به طرف مقصدشان در مغز حرکت می کنند و در آمیگدال، تالاموس و نئوکورتکس به مدت کوتاهی توقف می کنند.

• حس بویایی با پردازش صدا و بینایی متفاوت است. سیگنال های بینایی و صدا ابتدا به مرکز کنترل مغز فرستاده می شود و پس از آن بیرون از مغز هدایت می شوند.حس بویایی، یک مسیر مستقیم را تا قسمت های مختلفی از مغز طی می کند و سبب می شود شما یک عکس العمل از خود نشان دهید.

اهمیت حس بویایی

• زمانی که از دئودورانت یا عطر و ادکلن استفاده می کنیم، این بو با بو های دیگر ترکیب می شود و ما می توانیم در مراحل تبدیل یک بو به بویی دیگر، همه حالات را احساس کنیم.

• حس بویایی زنان قوی تر از حس بویایی مردان است. یک خانم خانه دار را در نظر بگیرید، احتمالاً این خانم نسبت به بو هایی مثل دود سیگار، بوی دستشویی یا بوی عرق بیشتر از آقایان واکنش نشان می دهد زیرا خانم ها طبیعتا حس بویایی قوی تری نسبت به مردان دارند.

• کودکان نیز از همان نوزادی بوی مادرشان را می فهمند، همسران نیز بوی یکدیگر را تشخیص می دهند.

• از طرفی کاهش حس بویایی با بالا رفتن سن نیز اتفاق می افتد اما گاهی اوقات علامت وجود یک بیماری است. اختلالات نورولوژیکی مانند بیماری پارکینسون یا حتی آلزایمر می تواند باعث از بین رفتن حس بویایی شود.

• به ناتوانی بویایی کر بویی می گویند. برخی از این افراد به طور کلی بویی احساس نمی کنند اما برخی افراد مبتلا به کر بویی آلیسین بوی سیر را احساس نمی کنند و افراد مبتلا به کربویی آژنول بوی میخک را احساس نمی کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.