کد خبر : 2675 / /
/

رضا تویسرکان‌منش با اشاره به شربت گیاهی «آلرگارد» برای درمان بیماری کرونا و میزان تریاکی که در ترکیبات این دارو مورد استفاده قرار گرفته افزود: به ادعای سازمان غذا و دارو غلظت تریاکی که داخل این شربت وجود دارد در حدی نیست که شربت تریاک تلقی شود .

 

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص شربت گیاهی ضد کرونا که توسط صدا و سیما تبلیغ شده و همچنین اظهاراتی درخصوص استفاده از اپیوم در ترکیبات این داروی گیاهی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بررسی‌ها از میزان تریاک داخل این شربت نشان می‌دهد که با مجوز سازمان غذا و دارو مقدار ۲ در ۱۰۰۰ معادل دو دهم درصد تریاک به این دارو اضافه شده است، و از نظر دارویی نظیر ترکیبات کدئین، قرص دیفینوکسییلات و شربت دکسترومتورفان و اکسپکتورات (که داخل‌شان مخدر است)، در حدی مجاز و با نسخه پزشک قابل ارائه است.

رضا تویسرکان‌منش با اشاره به شربت گیاهی «آلرگارد» برای درمان بیماری کرونا و میزان تریاکی که در ترکیبات این دارو مورد استفاده قرار گرفته افزود: به ادعای سازمان غذا و دارو غلظت تریاکی که داخل این شربت وجود دارد در حدی نیست که شربت تریاک تلقی شود و بسیار رقیق شده است و می‌تواند برخی از علائم کرونا مانند سرفه و درد را مدیریت کند و این با مجوز سازمان غذا و دارو است.

تویسرکان‌منش اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که جای نگرانی نیست و میزان اپیومی که داخل آن استفاده شده کمتر از محدوده مجاز است و موجب اعتیاد نمی‌شود. گرچه لزوم افزودن ترکیبات مخدر نظیر کدئین و تریاک به داروهای متعددی که برای تسکین علائم ساده نظیر درد خفیف و سرفه استفاده می شوند جای سئوال و تعجب است. توصیه می شود مراجع علمی و مسئول نظیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه ندهند که شرکتهای داروسازی با هر بهانه ای از ترکیبات تحت کنترل و مخدر در داروهای معمول استفاده کنند.

وی همچنین این را هم گفت که ترکیبات اصلی استفاده شده در دارو شامل گیاهانی مثل سیر، مرزه، آویشن، رازیانه، گلپر و میخک است که ظاهراً برای تسکین علائم بیماری کووید-۱۹ به کار می رود در مورد اثربخش بودن دارو و موارد مصرف و پروتکل استفاده از آن می بایست وزارت بهداشت پاسخگو باشد ولی از نظر ما افزودن ترکیبات مخدر به آن ولو در مقیاس ناچیز سودبخش نیست.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.