کد خبر : 2734 / /
/

ویدئویی از ازدحام عجیب کادر درمان برای تزریق واکسن در شیراز را ببینید.

واکسن کرونا می تواند منجر به جلوگیری از اپیدمی کرونا شود. کشورهای دیگر نیز تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده اند. واکسن کرونا در حال حاضر از روسیه به ایران وارد می شود. واکسن کرونا در ایران هم ساخته شد و در حال حاضر در مرحله تست است. واکسن کرونا برای تزریق توسط مراقبان سلامت ملاحظاتی دارد که این موارد توسط تزریق کنندگان واکسن در نظر گرفته شده است. 

ویدئویی از ازدحام عجیب کادر درمان برای تزریق واکسن در شیراز را ببینید.

چهار واکسن موجود در ایران کدام هستند؟

تاکنون چهار واکسن کرونا شامل «اسپوتنیک وی» روسی، بهارات هندی، واکسن چینی و آسترازنکا کره جنوبی وارد ایران شده و در مجموع دو نوبت اول و دوم، ۷۸۴ هزار و ۱۷ دوز واکسن تا روز پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ تزریق شده است.

واکسن‌های کرونا برای تزریق توسط مراقبان سلامت ملاحظاتی دارند که این موارد توسط تزریق کنندگان واکسن در نظر گرفته شده و به افراد بر اساس اولویت بندی‌های سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ تزریق می‌شود.

واکسن کرونا

ملاحظات واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» روسی

یکی از واکسن‌های کرونا که پیش از همه وارد کشور شد، واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت کشور روسیه بود. این واکسن باید در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و فاصله بین دو نوبت تزریق آن، ۲۸ روز است.

سن مجاز برای تزریق واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» بالای ۱۸ سال بوده و تزریق آن برای مادر باردار، مادر شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افرادی که سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید داشتند، ممنوع است. این واکسن به صورت عضلانی تزریق شده و مقدار دوز واکسن برای تزریق به هر نفر، ۰.۵ است.

مدت زمان نگهداری واکسن «اسپوتنیک وی» روسی در کلد باکس حداکثر دو ساعت است. این واکسن شامل دو دوز بوده که نوبت اول آن آبی رنگ و نوبت دوم قرمز رنگ است. هر ویال این واکسن، تک دوز بوده و ویال واکسن قبل از تزریق باید به ملایمت تکان داده شود.

ملاحظات واکسن بهارات هندی

واکسن بهارات یکی دیگر از واکسن‌های وارداتی کرونا به کشور بوده که ساخت هند است. فاصله بین دو نوبت تزریق این واکسن نیز ۲۸ روز است. این واکسن به افراد ۱۸ تا ۵۵ سال تزریق می‌شود. در مورد این واکسن نیز، تزریق به مادر باردار، مادر شیرده، افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افراد با سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید، ممنوع است.

واکسن کرونا

واکسن بهارات هندی نیز به صورت عضلانی تزریق شده و مقدار دوز واکسن برای تزریق به هر نفر، ۰.۵ است. مدت زمان نگهداری این واکسن در دمای اتاق و داخل کلد باکس کمتر از ۶ ساعت است.

هر دو نوبت این واکسن یک شکل است و تعداد دوز واکسن در هر ویال، ۱۰ دوز است. ویال این واکسن نیز قبل از تزریق باید تکان داده شود.

ملاحظات واکسن  چینی

یکی دیگر از واکسن‌هایی که به کشور وارد شده، واکسن چینی است. فاصله بین دو نوبت تزریق این واکسن هم ۲۸ روز بوده و تزریق آن برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال مجاز است. تزریق این واکسن نیز برای مادر باردار، مادر شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افراد با سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید ممنوع است.

واکسن چینی هم به صورت عضلانی تزریق شده و مقدار دوز واکسن برای تزریق به هر نفر، ۰.۵ دوز است. بعد از باز شدن ویال این واکسن، بلافاصله باید تزریق شود و دو نوبت آن نیز به یک شکل است. در هر ویال واکسن، یک دوز واکسن وجود دارد و ویال آن قبل از تزریق باید ۲ تا ۳ مرتبه تکان داده شود.

ملاحظات واکسن آسترازنکا کره جنوبی

واکسن آسترازنکا ساخت کشور کره جنوبی از سبد کوواکس وارد کشور شده است. فاصله بین دو نوبت تزریق واکسن آسترازنکا، ۴ تا ۱۲ هفته است. این واکسن به افراد بالای ۱۸ سال تزریق می‌شود و تزریق آن برای افراد کمتر از ۱۸ سال و افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افراد با سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید ممنوع است.

واکسن آسترازنکا نیز به صورت عضلانی تزریق شده و مقدار دوز واکسن برای هر تزریق، ۰.۵ است. مدت زمان نگهداری این واکسن در دمای اتاق داخل کلد باکس پس از باز شدن ویال، حداکثر ۶ ساعت است.

دو نوبت واکسن آسترازنکا یک شکل بوده و تعداد دوز واکسن در هر ویال، ۱۰ دوز است. ویال این واکسن قبل از تزریق باید به ملایمت تکان داده شود.

در مورد واکسن آسترازنکا برای خانم‌های باردار اعلام شده که این افراد اگر در ریسک بالای ابتلا به ویروس کرونا هستند، مانند کارکنان بهداشتی و درمانی و همچنین خانم‌های بارداری که عوارض ابتلا به بیماری را دارند، مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، واکسن دریافت کنند. قبل از واکسیناسیون نیازی به تست بررسی بارداری نیست و همچنین تاخیر در بارداری به دلیل واکسیناسیون با این واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه نشده است.

همچنین در مورد این واکسن و تزریق آن به خانم‌های شیرده توصیه شده که آن دسته از زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، اگر در ریسک بالای ابتلا به ویروس کرونا هستند، مانند کارکنان بهداشتی و درمانی و خانم‌های شیرده که در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، واکسینه شده و نیازی به قطع شیردهی پس از واکسیناسیون نیست.

واکسن کرونا

واکسیناسیون کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شده است. روند واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ پیگیری می‌شود.

بر اساس اعلام علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، فاز دوم واکسیناسیون کرونا از امروز(سه شنبه) با تزریق به افراد بالای ۸۰ سال در کشور آغاز می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.