کد خبر : 2988 / /
/

مرگ بر اثر مصرف آلومینیوم فسفید مرگی دردناک است. فرد در ابتدا عطش زیادی دارد و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. در نهایت نیز شاهد فوت فرد مسموم شده خواهیم بود.

 

در ایران مرسوم هست که برای نگه‌داری، جلوگیری از آلودگی و آفت زدایی محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، نخود و عدس در منازل، انبارها و سیلوها، از انواع آفت‌کش‌های تدخینی با منشاء گیاهی (با نام‌های عامیانه و متداولی مانند قرص برنج گیاهی یا قرص سیر، قرص بنان) و یا صناعی مانند فسفید آلومینیوم (با نام‌های عامیانه و متداولی مانند قرص برنج، قرص برنج شیمیایی، قرص عدس، قرص انجیر) استفاده می‌شود.

مشکل اصلی موضوع مسمومیت انسان‌ها با این ماده هست که متأسفانه سالیانه کشته‌های زیادی را شاهد هستیم. فسفید آلومینیوم موجود در قرص برنج، در مجاورت آب و یا رطوبت موجود در محصولات کشاورزی باعث بروز مسمومیت در انسان می‌شود. هنوز پادزهر اختصاصی جهت درمان مسمومیت با این سم، ارائه نشده است.

این قرص بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد و ترکیبی خطرناک از فسفیدها است که به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود. تنها با پرداخت ۲ هزار تومان در عطاری‌ها می‌توانید این قرص ممنوعه را بخرید.

مهم‌ترین نکته درباره خودکشی با قرص برنج بی‌اطلاعی مصرف‌کنندگان از مرگ طولانی، دردناک و غیرقابل‌اجتناب آن باشد. مرگ بر اثر مصرف آلومینیوم فسفید مرگی دردناک است. فرد در ابتدا عطش زیادی دارد و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. نکته دردناک این هست که فرد مسموم تا لحظه مرگ هوشیار است و با توجه به آزاد شدن گاز فسفین در معده فرد مسموم شاهد مرگ تدریجی خود خواهد بود. قرص مرگ‌آور برنج ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و در نهایت منجر به فوت فرد مسموم شده می‌گیرد. این روند روندی غیرقابل برگشت بوده و مسمومیت با قرص مرگ‌آور برنج برابر با مرگ است.

به دلیل خطر جبران‌ناپذیر مسمومیت قرص برنج، خرید فروش آن از سال ۸۵ ممنوع اعلام شد، اما متأسفانه هنوز هستند کسانی که از آن استفاده می‌کنند و موجب مرگ خود و خانواده می‌شوند. استان‌های تهران، گیلان و مازندران بیشترین تعداد مسمومیت در ایران را دارند که به دلیل دسترسی آسان به این قرص هست.

دلایل مصرف قرص برنج

به سه دلیل افراد ممکن است از قرص برنج استفاده کنند. دلیل اول مصرف اشتباه قرص موجود در برنج است. دلیل دوم مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا است که دارای ترکیبات قرص برنج هستند. سومین دلیل مصرف جهت خودکشی سریع است، که کارشناسان معتقدند مرگ صورت گرفته با این قرص سریع و دردآور است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.