کد خبر : 3032 / /
/

دکتر سید مسعود داودى متخصص پوست و مو عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکى بقیه الله در برنامه طبیب توضیح می دهد.

سرطان پوست، رشد غیرطبیعی سلول های پوستی است که اغلب در پوست هایی که در معرض آفتاب هستند، ایجاد می شود. اما این فرم رایج سرطان می تواند در مناطقی از پوست شما که معمولاً در معرض نور آفتاب نیست نیز رخ دهد. بررسی پوست برای تغییرات مشکوک می تواند به تشخیص سرطان پوست در اولین مراحل آن کمک کند. تشخیص به موقع سرطان پوست بیشترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز سرطان پوست به شما می دهد. اگر مبتلا به سرطان پوست هستید، مهم است که بدانید کدام نوع را دارید، زیرا بر گزینه های درمانی و چشم انداز (پیش آگهی) شما تأثیر می گذارد.

با محدود کردن یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) می توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید.

دو دسته اصلی سرطان های پوست توسط سلول های درگیر تعریف می شوند:

سرطان کراتینوسیت

دسته اول سرطان پوست پایه و سنگفرشی است که رایج ترین نوع سرطان پوست می باشد. به احتمال زیاد در مناطقی از بدن شما که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارد، مانند سر و گردن، ایجاد می شود. آنها کمتر از سایر انواع سرطان پوست گسترش یافته و تهدید کننده زندگی می شوند. اما در صورت عدم درمان، می توانند بزرگتر شده و به سایر قسمت های بدن شما سرایت کنند.

سرطان کراتینوسیت پوست

ملانوم

دسته دوم سرطان های پوست، ملانوم است. این نوع سرطان از سلول هایی ایجاد می شود که به پوست شما رنگ می دهند. این سلول ها به عنوان ملانوسیت شناخته می شوند. خال های خوش خیم تشکیل شده توسط ملانوسیت ها می توانند سرطانی شوند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند. در مردان، این خال ها بیشتر در قفسه سینه و پشت ایجاد می شوند. در خانم ها این خال ها بیشتر روی پاها ایجاد می شوند.

در صورت شناسایی و درمان زود هنگام، بسیاری از ملانوماها قابل درمان هستند. در صورت عدم درمان، آنها می توانند به سایر قسمت های بدن شما سرایت کرده و درمان آن دشوارتر شود. ملانوماها بیشتر از سرطان های پوست پایه و سلول های سنگفرشی گسترش می یابند.

علاوه بر این دو نوع اصلی سرطان پوست، برخی از ضایعات پوستی هستند که اگر چه سرطان پوست محسوب نمی شوند، اما می توانند سرطانی شوند.

کراتوز اکتینیک: این لکه های قرمز یا صورتی پوست سرطانی نیستند، اما نوعی پیش سرطان محسوب می شوند. در صورت عدم درمان، این توده های پوستی ممکن است به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شوند.

کارسینوم سلول بازال: شایع ترین شکل سرطان پوست، کارسینوم سلول بازال است که 90 درصد موارد سرطان پوست را تشکیل می دهد. آنها توده هایی با رشد آهسته هستند که اغلب در سر یا گردن خودنمایی می کنند.

سرطان سلول سنگفرشی: این نوع سرطان پوست در لایه های بیرونی پوست شما ایجاد می شود و به طور معمول از سرطان سلول پایه نیز تهاجمی تر است. ممکن است به صورت ضایعات قرمز و پوسته پوستی روی پوست ظاهر شود.

ملانوما: این نوع سرطان پوست کمتر شایع است، اما خطرناک ترین نوع سرطان پوست است. در حقیقت، ملانوم فقط یک درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهد، اما هر ساله باعث اکثر مرگ های ناشی از سرطان پوست می شود. ملانوم در ملانوسیت ها، سلول های پوستی که رنگدانه ایجاد می کنند، تشکیل می شود.

ملانوما

علت سرطان پوست چیست

هر دو نوع سرطان پوست زمانی اتفاق می افتد که جهش در DNA سلول های پوستی شما ایجاد شود. این جهش ها باعث رشد غیرقابل کنترل سلول های پوستی و تشکیل توده ای از سلول های سرطانی می شود. سرطان پوست سلول پایه توسط اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید یا تخت های برنزه ایجاد می شود. اشعه ماورا بنفش می تواند به DNA داخل سلول های پوست شما آسیب برساند و باعث رشد غیرمعمول سلول شود. سرطان پوست سلول سنگفرشی نیز در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش ایجاد می شود.

سرطان پوست سلول سنگفرشی همچنین می تواند پس از مواجهه طولانی مدت با مواد شیمیایی مولد سرطان ایجاد شود. این می تواند در اثر اسکار سوختگی یا زخم ایجاد شود و همچنین ممکن است توسط برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شود.

علت ملانوم مشخص نیست. بیشتر خال ها به ملانوم تبدیل نمی شوند و محققان مطمئن نیستند که چرا بعضی از آنها ایجاد می شوند. مانند سرطان های پوست پایه و سنگفرشی، ملانوم می تواند توسط اشعه UV ایجاد شود. اما ملانوماها می توانند در قسمت هایی از بدن شما که به طور معمول در معرض نور خورشید قرار ندارند، ایجاد شوند.

علائم و نشانه های سرطان پوست

سرطان های پوست همه یکسان نیستند و ممکن است علائم زیادی ایجاد نکنند. تغییرات غیرمعمول در پوست شما می تواند زنگ خطری برای انواع مختلف سرطان باشد. آگاهی در مورد تغییرات پوست ممکن است به شما کمک کند زودتر این سرطان را تشخیص دهید.

مراقب علائم باشید، از جمله:

ضایعات پوستی: یک خال جدید، رشد غیرمعمول، برآمدگی، لکه زخم، پوسته پوسته یا لکه تیره که ایجاد شده و از بین نمی رود.

عدم تقارن: دو نیمه ضایعه یا خال یکسان نیستند.

حاشیه: ضایعات دارای لبه های ناهموار هستند.

رنگ: لکه پوستی با رنگ غیرمعمولی مانند سفید، صورتی، سیاه، آبی یا قرمز.

قطر: لکه بزرگتر از یک چهارم اینچ

تغییرات پیوسته: می توانید تشخیص دهید که خال در حال تغییر اندازه، رنگ یا شکل است.

علائم سرطان پوست

عوامل خطر سرطان پوست

برخی عوامل، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند. به عنوان مثال ، احتمال ابتلا به سرطان پوست بالا می رود، اگر:

سابقه خانوادگی سرطان پوست دارید.

در معرض مواد خاصی مانند ترکیبات آرسنیک، رادیوم یا کئروزوت قرار می گیرید.

در معرض تابش قرار می گیرید، به عنوان مثال در طی درمان های خاص آکنه یا اگزما.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید، لامپ های برنزه، اطاقک های برنزه کردن ، یا منابع دیگر.

در آب و هوای آفتابی، گرم یا در ارتفاع زیاد زندگی می کنید.

مرتباً در فضای باز کار می کنید.

سابقه آفتاب سوختگی شدید.

خال های متعدد، بزرگ یا نامنظم دارید.

پوستی کم رنگ یا کک و مک دارید.

پوستی دارید که به راحتی آفتاب سوختگی می شود یا برنزه نمی شود.

موهای بور یا قرمز طبیعی داشته باشند.

چشمان آبی یا سبز دارید.

دارای رشد پوستی پیش سرطانی هستید.

دارای سیستم ایمنی ضعیف، به عنوان مثال HIV هستید.

پیوند اعضا انجام داده اید و از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنید.

عوامل خطر سرطان پوست

چگونه سرطان پوست تشخیص داده می شود

اگر لکه ها یا رویش های مشکوکی در پوست خود مشاهده نمودید، یا متوجه تغییراتی در لکه های موجود یا رشد آنها شدید، با پزشک خود قرار بگذارید. پزشک پوست شما را معاینه می کند یا شما را برای تشخیص به متخصص ارجاع می دهد. پزشک یا متخصص شما به احتمال زیاد شکل، اندازه، رنگ و بافت ناحیه مشکوک روی پوست شما را بررسی می کند. آنها همچنین از نظر پوسته پوسته شدن، خونریزی یا تکه های خشک بررسی خواهند کرد. اگر پزشک شما احتمال بدهد که این موارد سرطانی هستند، ممکن است نمونه برداری کند.

در طی این روش ایمن و ساده، آنها ناحیه مشکوک یا بخشی از آن را برداشته و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا در صورت ابتلا به سرطان پوست، آن را تشخیص دهند. اگر مبتلا به سرطان پوست هستید، ممکن است به آزمایشات اضافی نیاز داشته باشید تا بدانید که پیشرفت آن چقدر است. برنامه درمانی پیشنهادی شما به نوع و مرحله سرطان پوست و همچنین سایر عوامل بستگی دارد.

مراحل سرطان پوست

برای تعیین مرحله یا شدت سرطان پوست، پزشک اندازه تومور، گسترش آن به غدد لنفاوی و یا سایر قسمت های بدن را تعیین می کند. سرطان های پوست به منظور مرحله بندی، به دو گروه تقسیم می شوند: سرطان پوست غیرملانوم و ملانوم. سرطان های پوستی غیر ملانوم شامل سرطان سلول پایه و سلول سنگفرشی هستند.

مرحله 0: سلول های غیرطبیعی فراتر از لایه بیرونی پوست (اپیدرم) گسترش پیدا نکرده اند.

مرحله I: سرطان ممکن است به لایه بعدی پوست (درم) گسترش یافته باشد، اما بیش از دو سانتی متر نیست.

مرحله II: تومور بزرگتر از دو سانتی متر است، اما به مناطق مجاور یا غدد لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله III: سرطان از تومور اولیه به بافت یا استخوان مجاور گسترش یافته و بزرگتر از سه سانتی متر است.

مرحله IV: سرطان فراتر از محل تومور اولیه به غدد لنفاوی و استخوان یا بافت گسترش یافته است. تومور نیز بزرگتر از سه سانتی متر است.

مرحله بندی سرطان پوست

مراحل ملانوما شامل موارد زیر است:

مرحله 0: این نوع سرطان پوست غیر تهاجمی به زیر اپیدرم نفوذ نکرده است.

مرحله I: سرطان ممکن است به لایه دوم پوست (درم) درم گسترش یافته باشد، اما همچنان کوچک است.

مرحله II: سرطان فراتر از محل اصلی تومور گسترش نیافته است، اما بزرگتر و ضخیم تر است و ممکن است علائم یا نشانه های دیگری داشته باشد. این موارد شامل پوسته پوسته شدن، خونریزی یا پوسته پوسته شدن است.

مرحله III: سرطان به غدد لنفاوی یا پوست یا بافت مجاور گسترش یافته یا متاستاز می کند.

مرحله IV: پیشرفته ترین مرحله ملانوم. مرحله IV است که سرطان فراتر از تومور اولیه گسترش یافته و در غدد لنفاوی، اندام ها یا بافت های دور از محل اصلی خود را نشان می دهد.

سرطان پوست

هنگامی که سرطان پس از درمان باز می گردد، آن را سرطان عودکننده پوست می نامند. هر کسی که به سرطان پوست مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفته باشد، در معرض خطر عود مجدد سرطان است. این امر نشان می دهد که مراقبت های بعدی و خودآزمایی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند.

درمان سرطان پوست

برنامه درمانی پیشنهادی شما به عوامل مختلفی از جمله اندازه، محل، نوع و مرحله سرطان پوست بستگی دارد. پس از در نظر گرفتن این عوامل، تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک یا چند روش درمانی زیر را توصیه کند:

سرما درمانی: رشد با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می شود و با ذوب شدن بافت از بین می رود.

جراحی برش: رشد و برخی از پوست سالم اطراف آن بریده شده است.

جراحی موس: رشد لایه به لایه برداشته می شود و هر لایه زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا زمانی که هیچ سلول غیرطبیعی دیده نشود.

کورتاژ و الکترودسیکیشن: یک تیغه بلند به شکل قاشق برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود و سلول های سرطانی باقیمانده با استفاده از سوزن برقی سوزانده می شوند.

شیمی درمانی: داروها به صورت خوراکی مصرف می شوند، به صورت موضعی استفاده می شوند یا با سوزن یا IV تزریق می شوند تا سلول های سرطانی را از بین ببرند.

فوتودینامیک تراپی: از نور لیزر و داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

تابش: از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

درمان بیولوژیکی: درمان های بیولوژیکی برای تحریک سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می شود.

ایمونوتراپی: برای تحریک سیستم ایمنی بدن و از بین بردن سلول های سرطانی، کرم به پوست شما زده می شود.

سرطان پوست

راهکارهای پیشگیری از سرطان پوست

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، از قرار دادن پوست در معرض نور خورشید و سایر منابع اشعه ماورا بنفش برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. مثلا:

از تخت های برنزه و چراغ های خورشیدی خودداری کنید.

از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب، از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر، خودداری کنید.

حداقل 30 دقیقه قبل از رفتن به خارج از منزل ضد آفتاب و بالم لب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بالاتر استفاده کنید و مرتب آن را تکرار کنید.

در ساعات روز که بیرون هستید، از کلاه لبه دار استفاده نمایید.

از عینک آفتابی استفاده کنید که 100 درصد از UVB و UVA محافظت می کند.

همچنین مهم است که به طور منظم پوست خود را برای تغییراتی مانند رشد یا لکه های جدید بررسی کنید. در صورت مشاهده موارد مشکوک به پزشک خود اطلاع دهید. اگر به سرطان پوست مبتلا هستید، شناسایی و درمان به موقع آن می تواند به بهبود چشم انداز طولانی مدت شما کمک کند.

جمع بندی

همانطور که مشاهده نمودید، سرطان پوست ممکن است با علائم اولیه ای خود را نشان دهد که از نظر شما جدی گرفته نشود. چرا که لکه های پوستی یا خال ها معمولاً اتفاق می افتند و ممکن است آنها را نشانه ای از سرطان ندانیم. با این حال، تنها راه نجات و درمان سرطان پوست، جدی گرفتن همین نشانه های اولیه است تا با تشخیص به موقع سرطان، برنامه های درمانی با توجه به مرحله و میزان پیشرفت سرطان تعیین شوند. در صورت مشاهده هر گونه علامت و نشانه ای، با مراجعه به انستیتو کانسر پردیس شیراز، از تجهیزات پیشرفته و دانش به روز پزشکان این مرکز درمان سرطان بهره مند شده و اقدامات لازم را جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری پیگیری نمایید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.