کد خبر : 4415 / /
/

عصاره دانه خربزه می تواند سنگ کلیه را از بین ببرد.

 

بررسی‌های یک مطالعه بر روی موش‌های صحرایی نشان داد که عصاره دانه خربزه می‌تواند با افزایش بیان دو پروتئین موثر در حذف سنگ کلیه، در درمان این بیماری موثر باشد.

 

 

بیماری سنگ کلیه که به دلیل فوق اشباع شدن مواد محلول موجود در ادرار و تشکیل کریستال در ادرار ایجاد می‌شود، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری و حتی نارسایی کلیه می‌شود.

با توجه به شیوع این بیماری یافتن روش‌های درمانی موثر و کم‌خطری که بتواند از تشکیل سنگ‌ های کلیوی جلوگیری کند و یا اندازه‌های آن‌ها را کاهش دهد، اهمیت زیادی دارد.

خربزه ادرار آور است

میوه خربزه، خاصیت ادرار آور دارد به همین دلیل مصرف آن در دفع مواد زائد و رسوبات ادراری موثر است. پژوهشگران با انجام یک مطالعه اثر عصاره دانه‌های خربزه را بر بیان ژن‌های کلیوی کد کننده «استئوپونتین» و «لیتواستاتین» در موش‌های صحرایی بررسی کردند.

استئوپونتین و لیتواستاتین؛ پروتئین‌هایی هستند که نقش مهمی در مهار کردن تشکیل کریستال‌های فسفات و کلسیم دارند.

برای انجام این پژوهش از ۳۶ سر موش صحرایی استفاده شد و پژوهشگران آن‌ها را به شش گروه شش‌تایی (گروه کنترل، گروه کنترل بیمار، گروه کنترل مثبت و سه گروه تجربی دریافت کننده عصاره دانه خربزه) تقسیم کردند.

آزمایش سنگ کلیه در موش‌ها

به آب آشامیدنی همه گروه‌ها به جز گروه کنترل، به مدت سه روز کلرید آمونیوم و به مدت ۳۸ روز اتیلن گلیکول اضافه شد تا سنگ کلیه در موش‌ها ایجاد شود.

همچنین موش‌های گروه تجربی به مدت ۳۸ روز دوزهای مختلف از عصاره هیدرواتانولی دانه خربزه (۱۵۰، ۳۰۰ و ۶۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم) را به صورت خوراکی دریافت کردند.

پس از اتمام مدت آزمایش، کلیه موش‌ها جدا شد و برای بررسی بیان ژن‌های استئوپونتین و لیتواستاتین از آن‌ها نمونه‌برداری انجام گرفت.

مصرف عصاره دانه خربزه برای بیماران سنگ کلیه

مشاهدات این تحقیق نشان داد که مصرف عصاره دانه خربزه در دوزهای ۱۵۰، ۳۰۰ و ۶۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن موش به مدت ۳۸ روز، می‌تواند به طور موثری بیان کلیوی ژن‌های کد کننده استئوپونتین و لیتواستاتین را افزایش می‌دهد.

با توجه به عملکرد پروتئین‌های استئوپونتین و لیتواستاتین، پژوهشگران این تحقیق معتقدند که عصاره هیدرواتانولی دانه خربزه می‌تواند تشکیل سنگ کلیه را در سیستم ادراری مهار کند و عصاره دانه خربزه موثرتر از سیترات پتاسیم در درمان این بیماری است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.