کد خبر : 5096 / /
/

کبد چرب یک بیماری خاموش است و حدود 30 درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند. بیشتر مبتلایان بعد از دیدن نتایج آزمایش خون متوجه بالا بودن سطح آنزیم‌های کبدی می‌شوند و برای درمان کبد چرب به متخصص داخلی مراجعه می‌کنند.

کبد چرب بیماری ای است که بیشتر در افراد چاق دیده شده است. بیماری کبد چرب مختص افراد چاق نیست، بلکه کبد چرب در افراد لاغر هم دیده می‌شود. به خصوص افرادی که چربی افراد شکم و کمر دارند. بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) ممکن است در صورت ایجاد بیش از حد چربی در کبد رخ دهد. بسیاری از مردم دارای کبد چرب بدون علائم هستند و ممکن است به وضعیت خطرناکی برسد. علت کبد چرب ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد چاقی یک عامل خطر باشد.

کبد چرب

کبد چرب چیست و چطور در خانه درمانش کنیم؟ بیشتر افرادی که می‌خواهند کبد چرب را درمان کنند باید مقداری وزن کم کنند، تحرک بیشتری داشته باشند و غذاهای مناسبی بخورند. اما باید بدانید که درمان کبد چرب فقط به خودتان بستگی دارد و دارویی ندارد. همانطور که گفتیم برای از بین بردن چربی کبد و ریکاوری آن باید رژیم‌غذایی اصلاح شود و از سبزیجات بیشتر استفاده کنید. در کنار تغییر برنامه‌غذایی باید ورزش کنید تا با تحرک بیشتر بتوانید وزن کم کنید.

رژیم سالم و متعادل که کم قند و قندهای ترانس است، ممکن است از چرب شدن کبد جلوگیری کند.

افراد مبتلا به هر نوع بیماری کبدی، نباید الکل مصرف کنند.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب همانطور که از نام آن پیداست به این معنی است که چربی بیش از حد در کبد تجمع کرده است. در بدن فرد سالم، کبد به حذف سموم کمک می‌کند و پروتئین گوارشی صفرا را تولید می‌کند. اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می‌شود. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در ابتلا ندارد.

بیماری کبد چرب؛ همراه با التهاب است که این التهاب با از بین رفتن سلول‌های کبدی همراه است و اگر درمان کبد چرب را پیگیری نکنید سبب سیروز کبدی می‌شود.

انواع کبد چرب

مراحل کبد سالم تا سیروز کبدی

کبد چرب دو نوع الکلی یا غیرالکلی دارد و با توجه به نوع سبک زندگی، کبد چرب غیرالکلی در بین افراد بسیار شایع است. کبد چرب گرید 3 و 4 باید تحت نظر پزشک درمان شود اما کبد چرب گرید 1 و 2 با کمی کنترل در خانه درمان می‌شود. در ادامه درباره‌ی کبد چرب، انواع کبد چرب و روش‌های خانگی درمان کبد چرب توضیح دادیم.

کبد چرب

چرا کبد چرب باید درمان شود؟

کبد چرب شاید یک بیماری بی‌سروصدا باشد، اما در عین حال آرام آرام پیشرفت می‌کند. ممکن است در ابتدا فقط مقداری رسوب ساده در کبد داشته باشید و التهابی نداشته باشد. اما به مرور زمان التهاب در کبد ایجاد می‌شود و همین التهاب می‌تواند بافت کبد را تخریب کند تا فیبروز در کبد جایگزین شود، سلول‌های کبدی از بین بروند و در نهایت به نارسایی کبد یا همان سیروز کبدی ختم شود.

اهمیت درمان کبد چرب

نارسایی کبدی بیماری بسیار خطرناکی است که اگر به مرحله پیشرفته برسد، کبد غیرقابل بازگشت خواهد بود و امکان بازسازی کبد وجود ندارد. همچنین بیماران مبتلا به کبد چرب، در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند. زیرا عواملی که در ایجاد کبد چرب نقش دارند، در بیماری‌های قلبی عروقی مانند افزایش چربی خون، دیابت، افزایش فشار خون، چاقی و... نیز مشابه هستند.

برای درمان کبد چرب اگر به پزشک مراجعه کنید قطعاً اولین توصیه‌ها به شما، اصلاح سبک زندگی و داشتن تحرکت خواهد بود. دقیقاً مواردی که با عدم رعایت آن‌ها، کبد چرب ایجاد شده است! شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلایل اصلی بروز کبد چرب همچنان مشخص نیست اما می‌توان آن را به چاقی، رژیم غذایی سرشار از قند‌های فرآوری شده، تری‌گلیسیرید بالا، مصرف الکل، مصرف زیاد غذاهای چرب، فعالیت کم بدنی، کاهش وزن ناگهانی، عوارض مصرف بعضی از دارو‌ها و عوامل ژنتیکی ربط داد.

تجربه درمان کبد چرب

در این بخش می‌خواهم درباره تجربه‌ای که در درمان کبد چرب همسرم داشتم را با شما در میان بگذارم. همسرم بعد از آزمایش خون متوجه افزایش آنزیم‌های کبد (ALT و AST) شد و در اولین فرصت به متخصص داخلی مراجعه کرد. البته باید بگویم که دیدن بالا بودن آنزیم‌های کبدی بسیار عجیب بود.

کبد چرب

به نظر شما دلیل افزایش آنزیم‌های کبد چه بود؟

یکی از شایع‌ترین دلایلی که افراد به کبد چرب مبتلا می‌شود افزایش وزن است و همین علت برای همسرم وجود دارد. بدن در طول 4 سال به افزایش وزن واکنش نشان داد و متوجه شدیم که باید برای کاهش وزن کاری کنیم.

برای پایین آوردن آنزیم‌های کبد و برگشتن به وزن ایده‌آل، تغییرات اساسی در برنامه‌غذایی داده شد و با تغییر نوع ورزش، آن هم به صورت مداوم ادامه پیدا کرد و بعد از 3 ماه، آنزیم‌ها به شدت کاهش پیدا کرد و به سطح نرمال رسید.

برای کاهش وزن اصولی و بدون عوارض به رژیم‌درمانگر مراجعه کردیم و با توجه به متابولیسم بدن، همسرم در طول 3 ماه حدود 11 کیلو وزن کم کرد.

این تجربه را نوشتم تا بگویم که کبد چرب درمان می‌شود اما بستگی به خودتان دارد، هرچه جستجو کنید معجون خاصی برای از بین بردن چربی کبد پیدا نخواهید کرد!

درمان کبد چرب در خانه

همانطور که گفتیم بهترین روش برای درمان کبد چرب و حفظ سلامت کبد، داشتن سبک زندگی سالم است. در ادامه نکاتی را بیان کرده‌ایم که با رعایت آنها می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید و در مدت کوتاه بتوانید کبد چرب را درمان کنید. اگر کبدچرب غیرالکلی دارید،‌ به خاطر داشته باشید که همه رژیم‌‌ها و مکمل‌‌ها برای کبد خوب نیستند. قبل از امتحان کردن هر روش درمانی، با پزشک صحبت کنید.

1. خوردن مواد غذایی مناسب

مصرف بعضی از مواد غذایی طبیعی، فعالیت کبد را در حد مطلوب حفظ می‌کند. داشتن یک کبد سالم باعث می‌شود انرژی بیشتر و حال بهتری داشته باشیم. ولی کبدی که بیمار است و به درستی کار نمی‌کند، باعث احساس خستگی، سردرد، اشکال در تنفس، حساسیت و عدم تحمل بعضی مواد غذایی، مشکلات پوستی و افزایش وزن می‌شود.

برخی از انواع چربی‌‌ها می‌توانند برای سلامتی مفید باشند. اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌‌های اشباع نشده غیر اشباع هستند که درغذاهایی مانند ماهی روغنی و برخی آجیل‌‌ها و دانه‌‌ها یافت می‌شوند. به نظر می‌رسد که فوایدی برای سلامت قلب دارند و برای افرادی که دچار کبد چرب هستند توصیه می‌شود. بررسی مطالعات سال 2016 نشان می‌دهد که مصرف یک مکمل امگا 3 می‌تواند چربی کبد را کاهش داده و سطح کلسترول را بهبود بخشد. در این بررسی،‌ دوزهای روزانه امگا 3 از 830 تا 9000 میلی گرم در نظر گرفته شده است. با پزشک خود در مورد میزان مصرف خود صحبت کنید.

کبد چرب

برای حفظ سلامت بدن و درمان کبد چرب، مصرف مواد غذایی زیر توصیه می‌شود:

تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید ولی با حجم کم. یعنی سه وعده اصلی و سه میان وعده. زیرا حجم بالایی خوراکی در کبد به چربی خون تبدیل می‌شود.

کاهش چربی و کربوهیدراته.

استفاده ازامگا 3 موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و تن.

استفاده از امگا 3 موجود در منابع گیاهی شامل گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون، آجیل‌ها.

مصرف روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی.

محدود کردن چربی‌ها و خودداری از چربی‌های اشباع شده.

بهترین پروتیین غذاهای دریایی ومرغ و  گوشت بدون چربی است. البته در نظر داشته باشید که پروتیین گیاهی بهتر از حیوانی است.

رژیم غنی از میوه و سبزیجات باشد. مصرف سبزیجات به علت داشتن فیبر زیاد و ویتامین توصیه می شود. میوه‌ها هم فیبر خوبی دارند ولی چون قند ساده دارد باید حداکثر 3 واحد در روز مصرف شود.

مصرف فیبر را با استفاده از غلات کامل، برنج قهوه‌ای افزایش دهید.

از مصرف شیرینی جات آماده خودداری کنید.

از خوردن نوشیدنی‌های قندی خودداری شود.

برای پخت و پز از روغن‌های مایع کانولا و زیتون استفاده کنید.

مواد غذایی که بیماری کبد چرب را حادتر می‌کنند

افراد مبتلا به کبد چرب مواد غذایی زیر را مصرف نکنند:

گوشت چرب و غذاهای سرخ شده؛

نوشیدنی های شیرین؛

الکل؛

غذاهای فرآوری شده؛

قند اضافه و ایجاد کبد چرب

2. از غذاهایی که قند اضافه شده دارند مصرف نکنید

قندهای غذایی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد کبدچرب ارتباط دارند. تحقیقات سال 2017 ارتباط این قندها وایجاد چربی در کبد را شرح می‌دهد. مقصراصلی غذاهای خریداری شده و فرآوری شده تجاری،‌ مانند:

کلوچه،‌ دونات،‌ شیرینی و کیک؛

آب نبات؛

بستنی؛

غلات شیرین؛

نوشیدنی‌‌های ورزشی؛

نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا؛

محصولات لبنی شیرین شده،‌ مانند ماست‌‌های طعم‌دار؛

برای تشخیص اینکه آیا یک بسته‌بندی غذایی حاوی شکر اضافه شده است،‌ از جمله ساکاروز،‌ فروکتوزومالتوز،‌ قندها هستند. قندهای دیگری که معمولاً به محصولات غذایی اضافه می‌شوند عبارتند از:

نیشکر؛

شربت ذرت با فروکتوز بالا؛

شیرین کننده ذرت؛

کنسانتره آبمیوه؛

عسل؛

ملاس؛

روش دیگر برای تشخیص مقدار قند موجود در یک ماده غذایی،‌ خواندن برچسب مواد موجود تغذیه‌ای و بررسی حداقل شکر موجود در آن است.

برای درمان کبد چرب، وزن کم کنید!

درمان کبد چرب با کاهش وزن

3. کاهش وزن

انجمن بیماری‌‌های کبدی در امریکا (AASLD)،‌ کاهش وزن را به عنوان یک اصل مهم در بهبود پیشرفت و علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌شناسد. این انجمن توصیه می‌کند که افراد دارای کبد چرب غیرالکلی هستند، برای درمان آن بین 3 تا 5 درصد از وزن خود رابرای کاهش چربی در کبد، کاهش دهند. همچنین بیان شده است که از دست دادن بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن می‌تواند علائم دیگر کبد چرب غیرالکلی مانند التهاب،‌ فیبروز و جای زخم را کاهش دهد.

کبد چرب

بیشتر افرادی که دچار کبد چرب هستند! شاخص توده بدنی آنها از حد نرمال خارج شده. البته به ندرت افرادی را ممکن است ببینید که وزن پایین دارند اما دچار کبد چرب هستند! اولین مرحله برای درمان چربی کبد، پایین آوردن وزن است. همانطور که درباره تجربه درمان کبد چرب، توضیح داده شد، استفاده از رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن،‌ آرام حرکت کردن در طول زمان است. رژیم‌‌های ناشتا و شدید اغلب بی‌فایده است و کار را برای کبد سخت می‌کنند.

اگر متوجه شدید آنزیم‌های کبد بالایی دارید و یا جدیداً به کبدچرب دچار شدید، با تغییر و اصلاح رژیم غذایی می‌توانید در 2 هفته شرایط کبد بهتر کنید. قبل از شروع برنامه کاهش وزن و برای انتخاب بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب حتماً با یک رژیم درمانگر یا متخصص تغذیه و متخصص داخلی مشورت کنید. یک متخصص تغذیه می‌تواند یک برنامه غذایی مناسب را برای رسیدن به اهداف کاهش وزن و انتخاب مواد مغذی پیشنهاد دهد.

درمان کبد چرب با رژیم غذایی مناسب

درمان کبد چرب با رژیم مدیترانه ای

4. رژیم مدیترانه‌ای را امتحان کنید

تحقیقات سال 2017 نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه ای ممکن است به کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن کمک کند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنین به درمان عوارضی که با NAFLD همراه است مانند کلسترول بالا،‌ فشار خون بالا و دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این برنامه غذایی بر انواع غذاهای گیاهی از جمله میوه و سبزیجات تازه و حبوبات به همراه چربی‌‌های سالم تمرکز دارد. در اینجا بعضی از این مواد آورده شده است:

میوه‌‌ها و سبزیجات: انواع توت‌‌ها،‌ سیب،‌ پرتقال،‌ موز،‌ خرما،‌ انجیر،‌ خربزه،‌ سبزیجات برگ،‌ بروکلی،‌ فلفل،‌ سیب زمینی شیرین،‌ هویج،‌ کدو حلوایی،‌ خیار،‌ بادمجان و گوجه فرنگی را امتحان کنید.

حبوبات: سعی کنید لوبیا،‌ نخود فرنگی،‌ عدس و نخود را در رژیم خود بگنجانید.

چربی‌‌های سالم: از روغن‌‌های سالم مانند روغن زیتون خوب با کره استفاده کنید. آجیل،‌ دانه‌‌های مغذی،‌ آووکادو و زیتون که حاوی غلظت بالایی از چربی‌‌های سالم هستند.

ماهی و گوشت بدون چربی: هفته‌ای دو بار از ماهی استفاده کنید. تخم مرغ و مرغ‌‌های بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست چربی متعادل دارند.

غلات غنی: غلات و غلات فرآوری نشده مانند نان سبوس دار،‌ برنج قهوه‌ای،‌ جو دوسر،‌ کوسکوس،‌ ماکارونی گندم سبوس دار یا کوینوا را مصرف کنید.

مصرف قهوه برای کبد مفید است!

قهوه و درمان کبد چرب

5. قهوه بنوشید

براساس تحقیقات سال 2016،‌ قهوه به نوعی محافظ کبد است. به طور خاص،‌ تولید آنزیم‌‌های کبدی که با التهاب مبارزه می‌کند را تحریک می‌کند. همان تحقیقات گزارش داده است که در بین مبتلایان به NAFLD،‌ مصرف منظم قهوه باعث کاهش کلیت کبد می‌شود. به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد،‌ روزانه دو تا سه فنجان قهوه بنوشید. قهوه سیاه بهترین گزینه است،‌ زیرا حاوی هیچ چربی و قندی اضافه نشده است.

بدون ورزش و افزایش تحرک، کبد چرب درمان نمی‌شود!

ورزش برای درمان کبد چرب

6. به طور منظم ورزش کنید

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017،‌ بیماری کبد چرب با بی‌تحرکی همراه است. علاوه بر این،‌ عدم تحرک به تشدید عوارض مرتبط با کبدچرب از جمله بیماری‌‌های قلبی،‌ دیابت نوع 2 و چاقی کمک می‌کند.

بهترین روش درمان کبد چرب از بین بردن عوامل ایجادکننده آن است. یکی از بهترین کارهایی که برای درمان کبد چرب می‌توان انجام داد، به طور منظم تحرکت داشتن است. ورزش خاصی برای برای درمان این بیماری وجود ندارد اما فعالیت مستمر (دست کم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته) بسیار مفید است. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به کبد چرب باید هر روز 20 دقیقه ورزش کنند یا یک روز درمیان یک ساعت به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

برای تاثیرگذاری بیشتر آن، ورزش باید جزو برنامه روتین زندگی باشد. در ضمن لازم نیست این 20 دقیقه یا یک ساعت، به طور مداوم انجام شود، بیمار می‌تواند 2 تا 10 دقیقه یا 4 تا 15 دقیقه ورزش کند. این توصیه به‌ ویژه برای افرادی مفید است که به دلیل مشکلات اسکلتی‌-عضلانی قادر به ورزش طولانی نیستند. برای کاهش وزن و درمان این بیماری به طور همزمان، فرد باید سریع راه برود یا از سربالایی بالا برود و… تا به بدن فشار بیاید و عرق کند.

برای شروع ورزش،‌ سعی کنید فعالیت بدنی متوسط را در کارهای روزمره خود ادغام کنید. با بچه‌‌ها بازی کنید یا به جای آسانسور از پله‌‌ها بروید. همچنین توصیه می‌شود مقدار زمانی که در طول روز برای نشستن صرف می‌کنید را کاهش دهید.

7. کلسترول بالا را هدف قراردهید

مطابق تحقیقات سال 2012،‌ کبد چرب مدیریت کلسترول را سخت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی را افزایش دهد. برای کمک به کنترل کلسترول و درمان چربی کبد،‌ سعی کنید مصرف برخی از چربی‌‌ها را محدود کنید. چربی‌‌های زیر مورد نظر است:

چربی‌‌های اشباع شده: که در گوشت و محصولات لبنی پر چرب یافت می‌شوند.

چربی‌‌های‌ترانس: چربی‌‌های‌ترانس اغلب درکالاهای پخته شده فرآوری شده،‌ کراکر و مواد غذایی سرخ شده یافت می‌شوند.

بسیاری از تغییرات سبک زندگی ذکر شده در بالا از جمله کاهش وزن،‌ فعال ماندن و اتخاذ یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای، همچنین می‌توانند در مدیریت کلسترول کمک کنند. برای کنترل کلسترول خون حتماً به پزشک مراجعه کنید تا داروی کلسترول بالا را برای شما تجویز کند.

با استرس، کبد چرب درمان نمی‌شود!

استرس و کبد چرب

8. کنترل استرس و فشارهای عصبی

یکی دیگر از عوامل مهم برای درمان کبد چرب، کنترل استرس و فشارهای عصبی ای است که در طول زندگی بر شما وارد می‌آید. همه ما روزانه تحت فشارهای مختلفی کاری، خانوادگی، مالی و درسی قرار می‌گیریم و در صورتی که نتوانیم این شرایط را کنترل کرده و در اختیار خود بگیریم، درمان این بیماری به تعویق خواهد افتاد.

کبد چرب

این شرایط شامل اضطراب و همین طور افسردگی هم می‌شود. پس شما باید تمام سعی خود را بکنید تا بر استرس خود فائق آمده و فشارهای عصبی روزمره را تحت کنترل خود درآورید. این هم یکی از اصول تغییر سبک زندگی برای درمان چربی کبد شما می‌باشد.

9. محدود کردن و کنترل مصرف داروهای شیمیایی

در بسیاری از موارد هم یکی از دلایل ابتلا شخص به کبد چرب مصرف داروهایی شیمیایی می‌باشد. به همین دلیل یکی از راه‌هایی که به درمان این بیماری کمک شایانی خواهد کرد، محدود کردن مصرف داروهایی شیمیایی یا قطع آن هاست. البته این کار نباید بصورت خودسرانه و توسط خود شما انجام گردد و حتما باید با مشورت پزشک خود این کار را انجام دهید.

توجه: از مصرف دارو در زمان بیماری‌های خود به صورت خودسرانه به شدت پرهیز کنید. برای استفاده از هر نوع دارو شیمیایی یا گیاهی حتما باید با پزشک مربوطه مشورت نمایید. این یکی از مهم‌ترین اصول برای پیشگیری و همین طور درمان کبد چرب است.

10. ترک و قطع مصرف الکل و سیگار و انواع مخدرها

الکل یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا شما به کبد چرب می‌باشد. طبق تحقیقات سال 2013،‌ بهتر است درصورت داشتن کبد چرب ازمصرف الکل به طور کامل اجتناب کنید. اگرچه مصرف متوسط الکل ممکن است فواید زیادی دربین افراد سالم داشته باشد،‌ اما مشخص نیست که آیا این مزایا برای افراد دارای کبد چرب نیز اعمال می‌شود.

ترک و قطع مصرف الکل می‌توانید مکمل درمان شما در زمینه کبد چرب باشد و همین طور با مصرف نکردن الکل شما از ابتلا به این بیماری پیشگیری خواهید کرد. علاوه بر این سیگار نیز یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری است. البته ناگفته نماند که سیگار منشا بسیاری از بیماری‌ها در بدن شماست پس از همین حالا به فکر کم کردن مصرف آن و در نهایت قطع مصرف آن باشید.

یکی دیگر از علل دچار شدن افراد به کبد چرب و همین طور بیماری‌های کبدی، مصرف مخدرها چه بصورت صنعتی و چه به صورت سنتی و همین طور استفاده مکرر از داروهای مخدر می‌باشد. تا زمانی که دچار مصرف انواع مخدرها هستید، بیماری کبد چرب شما بهبود نخواهد کرد. علاوه بر این،‌ قبل ازمصرف هرگونه داروی بدون نسخه،‌ ویتامین‌‌ها یا مکمل‌‌ها با پزشک صحبت کنید،‌ زیرا این موارد می‌تواند بر کبد تأثیر بگذارد.

10. در مورد مکمل‌‌های ویتامین E از پزشک خود سؤال کنید

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از کبد چرب را کاهش دهد. براساس بررسی‌‌های انجام شده در سال 2018،‌ تحقیقات بیشتری لازم است تا درک شود که چه کسی می‌تواند از این روش درمانی بهره ببرد. انجمن بیماری‌‌های کبدی در امریکا در سال 2017،‌ دوز روزانه 800 واحد بین المللی ویتامین E در روز را برای مبتلایان کبد چرب که مبتلا به دیابت نیستند و استئاتوپاتیت غیرالکلی (NASH) را تأیید کرده است،‌ توصیه می‌کند.

توجه: مصرف این مکلمل ممکن است خطرناک باشد و باید توسط پزشک تجویز شود. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید که آیا ویتامین E برای شما مناسب است یا خیر و آیا می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند یا خیر.

درمان چربی کبد

نکات دیگری که برای درمان کبد چرب باید رعایت کنید

رعایت این نکات برای درمان کبدچرب بسیار مهم است:

نوشیدن دو لیتر یا 8 لیوان آب در روز؛

استفاده از محصولات سویا مانند: شیر و بنیر سویا برای جبران کلسیم شیر؛

اجتناب از غذاهای سرخ شده و آماده؛

افزایش مصرف سبزی‌ها و میوه‌های خام و فیبر‌ها

مصرف محدود مواد نشاسته‌ای، کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها از جمله قند ساده، نان، ماکارونی، کیک‌ها، بیسکویت و دسرها؛

استفاده از آب سبزیجات؛

اجتناب از لبنیات چرب شامل: شیر، پنیر، خامه، بستنی، و ماست؛

اجتناب از مصرف نوشابه‌ها؛

استفاده از منابع غنی ویتامین C و سلنیوم (مقدار کم سلنیوم، مورد نیاز افراد سالم، در غذاهای دریایی، مانند میگو و ماهی وجود دارد.)؛

بهترین روش درمان کبد چرب

فایل صوتی درمان کبد چرب

در این فایل صوتی، خانم دکتر زرین آذر درباره موضوعات زیر توضیح داده‌اند:

کبد چطور چرب می‌شود؟

برای درمان کبد چرب به روش طبیعی و اصولی چه کارهایی لازم است؟

آیا رژیم گیاهخواری برای درمان کبد چرب مناسب است؟

کدام غذاها برای درمان کبد چرب مفید هستند؟

آیا دارویی برای درمان کبد چرب وجود دارد؟

رژیم غذایی در ایجاد و درمان کبد چرب چه نقشی دارد؟

سوالات مرتبط با درمان کبد چرب

در ادامه برخی از مهم‌ترین سوالاتی که درباره کبدچرب و روش‌های درمان کبد چرب وجود دارد را بررسی کرده‌ایم.

آیا درمان پزشکی برای کبد چرب وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان پزشکی تایید شده‌ای برای کبد چرب وجود ندارد،‌ اگرچه برخی از آنها درحال پیشرفت هستند. یکی از این نوع درمان‌ها پیوگلیتازون است،‌ دارویی که معمولاً برای دیابت نوع 2 تجویز می‌شود. توضیحات انجمن بیماری‌های کبدی امریکا در سال 2017 نشان می‌دهد که پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به کبد چرب و بدون دیابت نوع 2 کمک کند. برای درک ایمنی طولانی مدت و اثربخشی این درمان،‌ باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در نتیجه،‌ این دارو فقط برای افرادی که دارای بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند توصیه می‌شود.

آیا داروهای شیمیایی در درمان کبد چرب تاثیرگذار است؟

همان طور که گفته شد، تاکنون هیچ دارویی برای درمان کبد چرب یافت نشده است اما برای مشکلات مرتبط با این بیماری، از داروهای مناسب استفاده می شود. برای مثال، پزشک شما احتمالا داروهایی را برای مقابله با فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو و چاقی به شما تجویز می کند.

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی امکان‌پذیر است؟

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین‌ها، گیاهان و سایر مکمل‌ها ممکن است به کاهش چربی کبد و کاهش خطر پیشرفت بیماری کبد کمک کنند. در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان و عصاره‌گیری از آنها می‌توان ترکیباتی بدست آورد که بوسیله آنها براحتی و با موفقیت کامل کبد چرب درمان می‌شود.

پیشنهاد به شما:

درمان گیاهی کبد چرب با 15 گیاه داروییدرمان گیاهی کبد چرب با 15 گیاه دارویی

درمان کبد چرب با طب سوزنی امکانپذیر است؟

درمان کبد چرب با طب سوزنی یکی از روش‌هایی است که برای مشکل چربی کبد استفاده می‌شود. در این روش شخص متخصص طی چند جلسه با سوزن‌های طبی و دانشی که دارد بیماری کبد چرب را بهبود می‌بخشد.

تجربه یکی خانم 31 ساله درباره درمان چاقی و کبد چرب با طب سوزنی: به علت چاقی و افزایش وزن مراجعه کردم علاوه بر آن از سوزش نفخ و ورم معده ناراحت بودم. دچار سردردهای شدید می‌شدم و مشکل خواب و بدخوابی داشتم. کمرم درد می‌کرد، انرژی‌ام بسیار کم بود و در آزمایش و سونوگرافی مشکل میوم و فیبروم رحمی و کبد چرب نیز مشاهده شده بود، علاوه بر آن به یبوست شدید که سالها به آن دچار بودم دچار هموروئید شده بودم و هموروئیدم تبدیل به شقاق شده بود. اما پس از شروع درمان مشکلاتم به تدریج کم شد، به طوری که بعد از 2 دوره درمانی 12 کیلوگرم وزن کم کردم اکنون که ۴ ماه از شروع درمان گذشته است مشکلاتم به مقدار زیادی بهبود یافته است و از طب سوزنی راضی هستم.

آیا درمان کبد چرب با زالو درمانی امکان‌پذیر است؟

از آن جایی که این روش بدون زمینه‌ی علمی توسط برخی از افراد در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است، محققان درصدد  بر آمدند تا تاثیر این روش را در درمان کبد چرب بررسی کنند. تحقیقات زیادی در زمینه‌ی درمان کبد چرب با زالو درمانی در یک دهه‌ی اخیر انجام شده است، اما در تمام آن‌ها ثابت شده است که زالودرمانی هیچ اثری در درمان کبد چرب ندارد.

استفاده از زالو تنها باعث پاکسازی خون می‌شود که این اتفاق اندکی از عوارض و علائم کبد چرب را کاهش می‌دهد و افراد تصور می‌کنند که این روش موثر بوده است اما بعد از مدت کوتاهی دوباره علائم کبد چرب بروز می‌کند!

آیا کبد چرب گرید 2 قابل درمان است؟

بله، کبد چرب گرید 2 درمان می‌شود، اما باید توجه داشته باشید که درمان کبد چرب گرید 2 دربرگیرنده اقداماتی است که روند پیشرفت بیماری را کند کرده و از رسیدن آسیب‌های بیشتر به کبد جلوگیری می‌کنند! همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مدت زمان درمان کبد چرب غیرقابل پیش‌بینی است و بسته به اقدامات شما در طول این مدت دارد.

آیا کبد چرب گرید 3 (فیبروز کبدی) قابل درمان است؟

بله، گرید 3 کبد چرب نیز قابل درمان است و به محض اینکه پزشک، علت ایجاد کننده فیبروز کبد را تشخیص بدهد، درمان کبد چرب گرید 3 را با توجه به علت یافت شده، پیشنهاد می‌کند.

متداول‌ترین روش‌های درمانی کبدچرب گرید 3:

متوقف کردن استفاده از الکل یا محدود کردن آن و استفاده از تراپی‌های پشتیبان برای کمک به ترک الکل در طولانی مدت؛

به کار بردن داروهای ضد ویروسی برای درمان عفونت‌های هپاتیت مزمن ویروسی؛

دریافت داروهایی که فلزات سنگین مانند آهن و مس را از بدن حذف می‌کنند.

مقابله و برطرف کردن انسداد مجاری صفراوی؛

عدم استفاده از داروهایی که با بروز فیبروز کبدی مرتبط هستند.

دریافت داروهایی که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.

مقدار متعادل قهوه در روز؛

مراقبت از مقدار آب بدن؛

مصرف گیاه طبی خار مریم، که حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان سیلی مارین است (این روش به افرادی که از داروهای مقابله با هپاتیت C استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌شود).

مصرف ویتامین D؛

در کنار این راهکارها برای درمان کبد چرب گرید 3، دانشمندان هنوز در حال مطالعه بر روی داروهایی هستند که بتوانند مستقیما آسیب‌های مرتبط با فیبروز کبدی را برطرف کنند. با این حال، انجام تحقیقات بر روی این نوع داروهای آنتی بیوتیک که فرایند فیبروتیک کبد چرب را کم می‌کنند، همچنان ادامه دارد.

سخن پایانی

در حال حاضر شیوه زندگی و تغییرات رژیم غذایی مؤثرترین گزینه‌‌های درمانی برای بیماری کبد چرب هستند. کاهش وزن،‌ فعال بودن بدنی،‌ قطع قند،‌ خوردن رژیم غذایی سالم و نوشیدن قهوه از جمله راه‌‌هایی است که می‌تواند به بهبود علائم مرتبط با کبد چرب کمک کند.

استرس داشتن شما به درمان کبد چرب کمکی نمی‌کند! پیشنهاد می‌کنیم برای درمان اصولی کبد چرب به متخصص تغذیه و یا رژیم درمانگر مراجعه کنید تا با یک برنامه غذایی مناسب شرایط جسمانی شما، بتوانید کبد چرب را از بین ببرید. درمان کبد چرب روش‌های گوناگونی دارد اما خوب است همیشه وزن کنید و به فکر تناسب اندام خود باشید. همچنین تا می‌توانید غذای چرب نخورید. چربی کبد مخصوص چاق‌ها نیست و افراد لاغر هم ممکن است به آن مبتلا شوند، پس مراقب سلامتی خود باشید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.