کد خبر : 1669 / /
/

بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ همچنان در رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا داغ است و این رسانه‌ها در آستانه انتخابات هر یک ادعاهایی را درباره عملکرد طیف سیاسی رقیب مطرح می‌کنند.

 

 بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ همچنان در رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا داغ است و این رسانه‌ها در آستانه انتخابات هر یک ادعاهایی را درباره عملکرد طیف سیاسی رقیب مطرح می‌کنند.

در آستانه سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری که خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، بحث‌های انتخاباتی در رسانه‌ها از دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا داغ است. این رسانه‌ها امروز ۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ضمن مطرح کردن برخی گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات، ادعاهایی را نیز درباره عملکرد طیف سیاسی رقیب خود مطرح کردند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

جلوگیری از تصویب لوایح FATF با اهداف انتخاباتی

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان اصولگرایان منتظر انتخابات ۱۴۰۰ هستند؟ نوشت: اعضای اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام با دلایل گوناگون مشغول وقت‌کشی در رابطه با تعیین تکلیف لوایح FATF هستند تا منتظر نتایج انتخابات ۱۴۰۰ بماند؛ از این‌رو علی مطهری معتقد است که وقتی تندروها به قدرت برسند هم FATF تصویب می‌شود هم با آمریکا رابطه خواهند داشت. به گفته مطهری آنها وقتی خودشان مسئول نان و آب مردم باشند مجبور می‌شوند برای رفع مشکلات اقدامی بکنند و برای حل FATF و برجام و حتی رابطه با آمریکا گامی بردارند اما امروز که بایدن دولت آمریکا را به دست گرفته و شرایط تغییر کرده است بر آن نظر نیستم و معتقدم که بهتر است در ایران یک دولت معتدل روی کار بیاید.

کاندیدای ریاست جمهوری

انتخابات شوراها تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری

روزنامه ابتکار در گزارشی آورد: با نزدیک شدن به موسم انتخابات ۱۴۰۰ به نظر می رسد فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری است و توجه کمتری به تدوین برنامه برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا می‌شود.

به ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود، اما این روزها کمتر خبری از چند و چون برگزاری این انتخابات، تصمیم گیری جریان ها و جناح های سیاسی برای بستن لیست های انتخاباتی و برنامه آنها برای نحوه حضور در این انتخابات منتشر می شود.

اینطور به نظر می رسد که تصمیم گیری احزاب برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بر روی این انتخابات سایه انداخته و توجه مردم و سیاستمداران بیشتر به انتخاب رئیس جمهوری و کابینه بعدی است.

اصلاح‌طلبان خودشان را اصلاح‌کرده‌اند

روزنامه آفتاب یزد اظهارات سید عبدالواحد موسوی لاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره رویکرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت: اصلاح‌طلبان خودشان را اصلاح می‌کنند. بعضی از احزاب خودشان خراب کردند. اول کارگزاران قرار بود چند نفر را معرفی کند، بعد وسوسه شدند یک لیست سی نفره دادند. خب معلوم است در آن فضا کسی می‌گوید سی نفر کاندیدا دارم از دو حال خارج نیست؛ یا اینهایی که هستند واقعا اصلاح‌طلب نیستند یا این افراد همه اصلاح‌طلب هستند و احزاب دروغ می‌گفتند که کاندیدا نداریم. لیست را نگاه می‌کردید می‌دیدید نهایت ۸ نفرشان مشی اصلاح‌طلبی دارند؛ در آن انتخابات احزاب ما اشتباه کردند. حالا برای یک اشتباه غیر راهبردی نمی‌شود گفت که نباید در انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشته باشند. خب اصلاح‌طلبان خودشان را اصلاح می‌کنند.

متکی: از رییسی حمایت می‌کنیم

خبرگزاری ایسنا سخنان منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان، درباره نامزدی حجت‌الاسلام رییسی را بازتاب داد و به نقل از وی آورد: بر این باوریم که انتخابات سال آینده بسیار کلیدی است و باید با تقویت خط انقلابی مسیر پیشرفت ایران با جدیت دنبال شود. شخصیت آقای رییسی‎ اجماع آفرین و وحدت آفرین است. اگر آقای رئیسی به میدان انتخابات وارد شود ما به عنوان شورای وحدت قویا از ایشان حمایت می‌کنیم. ‎ما به مردم پیشنهاد می کنیم که آقای رئیسی نامزد پاکدست و قابل اعتماد برای کشورداری است.

استفاده اصلاح‌طلبان از همه ظرفیت‌های‌شان برای انتخابات

خبرگزاری ایلنا سخنان زهرا شجاعی دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب، درباره انتخابات را منعکس کرد و به نقل از وی نوشت: امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان بهره ببریم و در نهایت بتوانیم بهبودی برای جامعه ایجاد کنیم. اصلاح‌طلبان فعالیت‌های خود را معطوف به قدرت نمی‌دانند و قدرت را وسیله‌ای برای خدمت به جامعه می‌دانند.

رسانه‌های اصولگرا

انتقاد از اصلاح‌طلبان

روزنامه سیاست روز در یادداشتی با عنوان نامه خاتمی و کارنامه اصلاح طلبی، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: روز شنبه، ۹ اسفندماه خبری در رسانه‌های مختلف منتشر شد که سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته است. فارغ از بحث نامه، یادآوری تناقض‌های جریان اصلاح‌طلب می‌تواند موجب روشنگری و شفافیت بیشتری شود. در واقع انتظار است رئیس دولت اصلاح‌طلب به‌عنوان لیدر گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب فکری برای این مشکلات نماید.

کاندیدای ریاست جمهوری

یکی از مشکلات اصلی، نوع کنش ورزی برخی گروه‌های رادیکال اصلاح‌طلب است که عرصه سیاسی کشور را به سمت انسداد پیش می‌برند. مسئله این است که جریان اصلاح‌طلب به‌عنوان جریانی که اتفاقاً ریشه‌های اجتماعی دارد و بخشی از جامعه طرفدار آن‌هاست در اصول اولیه کنش ورزی درصحنه سیاست کشور بر مبنای یک منطق اصولی رفتار نمی‌کند. به عبارتی بهتر انتظار است که رهبران این جریان علی‌الخصوص شخص خاتمی مرزهای اصلاح‌طلبی را مشخص کنند.

ارزیابی شانس محسن رضایی در انتخابات

تارنمای خبری و تحلیلی خبرآنلاین در گزارشی درباره احتمالات مطرح در خصوص کاندیداتوری محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت: انتخابات ۱۴۰۰ می تواند آخرین شانس برادر محسن برای کاندیداتوری ریاست جمهوری باشد، اما شواهد و قرائن می گوید او شانسی برای حمایت شدن از سوی جریانات سیاسی ندارد. اگر تا چندماه پیش با اما و اگر درباره آمدن یا نیامدن کاندیدای تکراری انتخابات ۱۴۰۰ صحبت می شد، این روزها گمانه ها درباره کاندیدا شدن محسن رضایی در انتخابات ۱۴۰۰ بر عدم حضورش می چربد. او بازهم وارد میدان شده است تا در قامت یک کاندیدای نظامی با ژست اقتصاددان بودن و البته گریز زدن گاه و بیگاه به فضای دیپلماتیک رأی مردم را به سمت خود بکشاند.

سرنوشت اصلاح قانون انتخابات

خبرگزاری دانشجو سخنان جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین جزئیات اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری را بازتاب داد و در این زمینه به نقل از وی نوشت: مهمترین دستورکار مجلس، بعد از لایحه بودجه قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری است تا به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برسد و وزارت کشور نیز مکلف است تا این قانون جدید را در ۱۴۰۰ اجرایی کند.

طرح ادعا علیه اصلاح‌طلبان

تارنمای خبری و تحلیلی جهان نیوز در بولتن خبری امروز خود مدعی نقشه اصلاح طلبان برای کاندیداتوری آیت الله رئیسی شد و نوشت: آیت الله ابراهیم رئیسی در حال حاضر محبوب ترین کاندیدا احتمالی ریاست جمهوری در میان مردم در تمام نظرسنجی های صورت گرفته شده است. این در حالیست که رئیسی تاکنون به طرق مختلف مخالفت خود با حضور در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است.

جهان‌نیوز افزود: با این وجود یکی از اتاق فکرهای جریان اصلاحات درباره نحوه مواجه با آیت الله رئیسی در صورت ورود به انتخابات، دو راهبرد پیشنهادی خود را به شرح ذیل اعلام کرده است:

یک: پررنگ کردن موضوعات سیاست خارجه در افکار عمومی و تلاش برای منزوی کردن موضوعاتی همچون عدالت، مبارزه با فساد و مساله طبقات محروم که نقطه قوت آیت الله رئیسی در سال های اخیر بوده است.

دو: مطرح کردن ظریف در مقابل آیت الله رئیسی جهت دو قطبی سازی در انتخابات.

روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی را با مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری منتشر کرد که کواکبیان در آن می‌گوید: جبهه اصلاحات دیگر از هیچ نامزد اجاره‌ای و استقراضی حمایت نخواهد کرد. حضور سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف و سیدمحمد خاتمی را در انتخابات تکذیب نمی‌کنم. 

حمایت قطعی اصلاح‌طلبان از لاریجانی!

سایت خبری و تحلیلی تابناک در خبری به نقل از محمدصادق کوشکی تحلیلگر سیاسی، نوشت: اصلاح‌طلبان به طور قطعی تا الان روی آقای لاریجانی بسته‌اند و قصد دارند که با همان مکانیسمی که روحانی را رئیس جمهور کردند، لاریجانی را رئیس جمهور کنند. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.