کد خبر : 1995 / /
/

سفارت ایران در بلژیک در رشته توییتی به تبیین منظور ایران از همه تحریم‌هایی که باید به منظور احیای برجام از سوی آمریکا برداشته شود، پرداخت.

منظور ایران از لغو کل تحریم‌ها چیست؟

سفارت ایران در بلژیک در رشته توییتی به تبیین منظور ایران از همه تحریم‌هایی که باید به منظور احیای برجام از سوی آمریکا برداشته شود، پرداخت.

تحریم ایران

سفارت ایران در مقر اتحادیه اروپا در خصوص تحریم‌هایی که باید برای احیای برجام از سوی آمریکا لغو شود، توضیحاتی ارائه داد.

این سفارتخانه در رشته توییتی نوشت: منظور ایران از این که «همه تحریم‌های آمریکا باید برداشته شود، چیست؟».

سفارت ایران افزود: ترامپ سِیلی از ۱۶۰۰ تحریم را علیه ایران اعمال کرد (طبق گزارش نیویورک تایمز). هدف اساسی هر تحریم جدید از بین بردن برجام و مجبور کردن ایران به مذاکره مجدد بود.

در توییت دوم نمایندگی ایران ذکر شده است: همه تحریم‌ها بعد از هشتم مه ۲۰۱۸ هسته‌ای هستند، فارغ از برچسب‌های آن‌ها هر چه که باشد. آن‌ها زمانی برای «پایان دادن به توافق» مورد استفاده قرار گرفتند؛ حالا برای احیای آن (برجام)، همه آن‌ها (تحریم‌ها) علاوه بر تحریم‌های مرتبط با برجام که لغو خواهد شد، باید برداشته شود.

پیشتر «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه گفت: موضع ما این است که همه تحریم‌ها چه آنها که در دوره ترامپ تحمیل شده و چه آنها که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگری تحمیل شده‌اند و چه تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده، همه باید برداشته شود و آمریکایی‌ها خودشان بهتر می‌دانند باید چه کنند.

شبکه «پرس تی‌وی» هم به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به تیم ایرانی حاضر در گفت‌وگوهای وین گزارش داد برداشته شدن تحریم‌های برجامی کافی نیست و همه تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ تحت برچسب‌های دیگر هم باید برداشته شود، در غیر اینصورت نماینده آمریکا از وین دست خالی بازمی‌گردد.

برداشته شدن تحریم های برجامی کافی نیست

طبق گزارش پرس‌ تی‌وی، منبع مذکور گفت: برداشته شدن تحریم‌های برجامی کافی نیست. تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ تحت برچسب‌های دیگر هم باید برداشته شود.

تحریم ایران

وی تاکید کرد: علاوه بر تحریم‌های دوره ترامپ، ایالات متحده همچنین باید تحریم‌های دوره اوباما که نقض برجام است را هم لغو کند. تحریم های موسوم به ISA و Visa Program از دوره اوباما هم باید لغو شود.

عراقچی همچنین در یک مصاحبه دیگر اظهار داشت: برای ما مهم است که وقتی این تحریم‌ها برداشته می‌شود، آثار آن را در عمل ببینیم. اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود، اینکه یک دستوری امضا شود کفایت نمی‌کند و باید نفت در عمل هم فروش برود و خریداران نفت ایران بدون هیچ مشکلی بتوانند نفت را بخرند.

وی افزود: راستی آزمایی یعنی دیدن رفع تحریم در عمل و برای ما باید مسجل شود که این تحریم برداشته می‌شود، چون عده‌ای دارند از موضوع استفاده می‌کنند. اگر این راستی آزمایی صورت بگیرد آن موقع است که ما تعهدات خود را انجام خواهیم داد.  

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد.

نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم خواهند آمد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.