کد خبر : 2560 / /
/

دولت با تلاش بسیار زیادی باید خود را به عنوان مرجع حافظ دارایی‌ها و ضامن اجرای قراردادهای عمومی معرفی کند و این در حالی است که در ایران ماجرا به شکل معکوس در جریان است.

 

سقوط آزاد بورس پس از یک صعود چشمگیر در بازه زمانی یک سال، نشان داد که اعتبار اقتصادی دولت در میان مردم به پایین ترین حد ممکن در چهار دهه گذشته رسیده است. به همین دلیل صف فروش سهام شرکت‌های دولتی به طولانی ترین شکل ممکن از ابتدای دهه هفتاد تاکنون رسید. بهمن آرمان رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار در دولت سازندگی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز، به دلایل و ریشه‌های اصلی سقوط اعتباری دولت در میان مردم پرداخت.

دولت مردم را به امان خدا رها کرده است!

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم اعتماد عمومی به تصمیمات قوه مجریه در سال‌های اخیر اظهار داشت: دولت‌ها به ویژه در دو دهه اخیر بر خلاف شعارهای خود و اعتماد عمومی عمل کردند و این باعث شده که مهمترین نهاد اعتباری کشور که بر اساس اصل قرارداد اجتماعی شکل گرفته، از درجه اعتبار عمومی تا حد زیادی ساقط شود! به طور مثال در سال گذشته تمام ارکان دولتی و فراقوه ای، مردم را به حضور در بازار سرمایه فراخواندند اما در نهایت بدون توجه به هشدارهای کارشناسی پس از تامین مالی ۶۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه عملیاتی خود، مردم را به امان خدا رها کردند و اکنون هم هیچ کس گوشش بدهکار اعتراضات عمومی نیست. در دولت قبلی نیز مجوزهای پرشمار و بی در و پیکری برای موسسات مالی و اعتباری به شکل تعاونی صادر شد که بازار پولی و اعتماد عمومی را به شدت مخدوش کردند.

 چرا مردم دیگر به دولت اعتماد ندارند؟

وی افزود: اگر به خاطر داشته باشید، این موسسات که به افراد و نهادهای مختلف متصل بودند، با نرخ های سود سپرده آنچنانی مردم را فریفتند و این در حالی بود که مردم به مجوزهایی که دولت در این زمینه داده بود، اطمینان کردند بدون این که اصل بدیهی را در نظر داشته باشند که اگر یک بانک یا موسسه، سودی بیش از کل شبکه بانکی پرداخت می‌کند، یعنی دچار کسری نقدینگی شدید است! همان طور هم که حتما به یاد می‌آورید، اعتراضات سال ۹۶ به همین دلیل آغاز شد و بعد فراگیر شد و آخر هم دولت مجبور شد با خلق پول بدون پشتوانه بدهی افراد قدرتمند و متنفذ را از جیب ملت با مالیات تورمی پرداخت کند و نتیجه آن را هم دیدیم.

دولت با دست خودش اعتماد عمومی را از بین برد

بهمن آرمان در ادامه با بیان این که دولت در تمامی زمینه‌ها اعتبار خود را نزد مردم مخدوش کرده، خاطرنشان ساخت: بارها ملاحظه کرده‌اید که بانک مرکزی از فروکش کردم تلاطمات بازار ارز خبر می‌داد و می‌کوشید تا مردم را آرام کند اما بازهم آن چه قابل مشاهده بود، لگد زدن به اعتبار دولت نزد افکار عمومی رخ می‌داد و قیمت دلار مسیر افزایشی خود را طی می‌کرد. در مورد خودنمایی دولت در بحث کرونا و ادعایی عملکرد درخشان، مردم بهترین قضاوت را دارند.

کسی برای اعتماد عمومی تره هم خرد نمی‌کند

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان ساخت: بازی با اعتماد عمومی، بازی با آتش است و همین است که می‌بینیم وقتی دولت می‌کوشد که قیمت‌ها را مدیریت کند، بازار هیچ اعتمادی به دولت ندارد و افراد می‌کوشند تا با انبار کردن کالاهایشان یا همان احتکار، در برابر دولت دارایی خود را حفظ کنند. در مجموع به این باور رسیده‌ایم که دولت برای اعتماد عمومی ارزش چندانی قائل نیست و به دنبال این است که فقط امور خود را به شکل کوتاه مدت هم که شده است، رفع و رجوع کند و در این شرایط باید بگویم که کسی برای اعتماد عمومی تره هم خرد نمی‌کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.