کد خبر : 3820 / /
/

شایعه استعفای "ابراهیم رییسی" و معرفی جانشین او نخستین بار ۱۹ فروردین ماه سال جاری منتشر شد.

در این رابطه برخی از کانال‌های تلگرامی مدعی شده بودند که رییسی برای حضور در انتخابات از سمت خود کناره گیری کرده و "آیت الله علیرضا اعرافی"، مدیر حوزه‌های علمیه کشور جانشین او در قوه قضائیه خواهد شد. اما طولی نکشید که خبرگزاری حوزه به نقل از آیت الله اعرافی این خبر را تکذیب کرد.

کناره گیری ابراهیم رئیسی از قوه قضا

 

پیش بینی‌ها حاکی بر این است که رییسی در هفته‌های آینده از سمت خود کناره گیری کند.

با این وجود محتمل‌ترین گزینه‌ای که ممکن است به عنوان جانشین رییسی و رئیس بعدی قوه قضائیه شود، "غلامحسین محسنی اژه‌ای" معاون اول این قوه است. در این میان از "سید احمد مرتضوی مقدم"، رئیس کنونی دیوان عالی کشور نیز که سلسه مراتب قضائی را تا این سطح سپری کرده؛ به عنوان شانس دوم جانشینی رییسی یاد می‌شود. شانس سوم ریاست بر قوه قضائیه "محمدجعفر منتظری" دادستان کنونی کل کشور است که اکنون ۶۳ ساله است و تجربه ۴۰ ساله در قوه قضائیه دارد.

 

با ثبت نام آیت الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه صحبت های زیادی در مورد جانشینی او در قوه قضاییه به میان آمده است .

 در حالیکه گفته شده بود رئیسی رئیس قوه قضاییه ، روز (جمعه) برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اقدام خواهد کرد، این اتفاق نیفتاد .‌

 علت این تغییر در زمان ثبت نام ابراهیم رئیسی ، مشخص نشدن جانشین او در قوه قضاییه است.

یکی از چالشهای رئیسی برای نامزدی در انتخابات 1400 آن است که به او گفته شده نمیتواند هم کاندیدای ریاست جمهوری باشد و همزمان، رئیس قوه قضاییه نیز بماند. بنابراین، حتما باید جانشین او معلوم بشود.

گزینه های جانشین ابراهیم رئیسی

از محسنی اژه ای ( معاون اول رئیسی) ، مرتضوی مقدم (رئیس دیوان عالی کشور) و آیت الله اعرافی ( عضو شورای نگهبان) از گزینه های مطرح برای جایگزینی رئیسی نام برده می شود.

رئیسی اسفند سال 97 با حکم رهبر انقلاب به سمت رئیس قوه قضاییه انتخاب و جانشین آملی لاریجانی شد.

یکی از انتقادهای جدی که برخی به رئیسی در صورت ورود به رقابتهای انتخاباتی 1400 وارد می دانند، نادیده گرفتن حکم آیت الله خامنه ای درباره ریاستش بر قوه قضاییه است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.