کد خبر : 3928 / /
/

با فرار رسیدن فصل انتخابات در کشور، مطابق با آنچه که در دو انتخابات گذشته مشاهده شد، نامزدها می‌کوشند تا نشان بدهند که هر کدام توانایی پرداخت مبلغ یارانه بیشتری را به عموم مردم دارند.

 

از اواخر دهه هشتاد که پرداخت یارانه نقدی به یارانه‌های پنهان و سوبسیدهای آشکار دولت افزوده شد، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در آن زمان تخمین زدند که این سنگ بنای کج، باعث کج رفتن دیوار تا ثریا خواهد شد و دولت‌های آینده به مرور زمان، توانایی کمتری برای اصلاح این اثر مخرب اقتصادی خواهند داشت و پس از مدتی دیگر اصلاح ساختار یارانه‌ای کشور، غیرممکن خواهد بود. حمیدرضا کاتوزیان، استاد دانشگاه و نماینده ادوار پیشین مجلس، از جمله مخالفان وقت پرداخت نقدی یارانه، در گفت‌وگو با گسترش نیوز نسبت به ابعاد مختلف این موضوع اقتصادی که بیش از پیش سیاسی شده است، واکنش داد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

سرآغاز شکل‌گیری یک بحران اقتصادی!

انتخابات ریاست جمهوری

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون، چگونگی تبدیل یارانه‌ها به بحران اصلی اقتصاد کشور، اظهار داشت: در مجلس هفتم، ما اصرار بسیار زیادی بر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی داشتیم که دولت احمدی‌نژاد به علت تازه روی کار آمدن، تا حد زیادی در برابر این مصوبه مجلس مقاومت به خرج داد. بعدتر و پس از انتخاب شدن مجدد، این بار لایحه‌ای به مجلس آورد که از مصوبه ما در مجلس هشتم بسیار رادیکال‌تر بود و ما نیز با تعدیلاتی لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به تصویب رساندیم مشروط به این که اهداف لایحه در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ساله تحقق پیدا کند که فشار شدیدی به بخش خصوصی و مردم عادی وارد نشود و تلقی از شوک درمانی نیز نباشد. مطابق با مصوبه مجلس، مقرر شد که هرساله دستکم ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود و برای این که به دهک‌های پایین فشار کمتری وارد شود، برای حداکثر پنج دهک و نه کل کشور، به ازای هر نفر ۲۲ هزار تومان یارانه نقدی تصویب شد. قرار هم بر این بود که منابع حاصل از آزادسازی قیمت حامل‌های سوخت، دستکم ۵۵ درصد به شکل تسهیلات ارزان قیمت به صنایع و معادن برای نوسازی تکنولوژی تولید در جهت رقابت‌پذیر شدن با اقتصاد جهانی قرار بگیرد و ۲۵ درصد هم صرف پرداخت تسهیلات جهت اصلاح ساختار تکنولوژی‌های موجود در بخش کشاورزی قرار بگیرد.

وی افزود: اما بلافاصله پس از آغاز اجرای طرح مشاهده کردیم که احمدی‌نژاد مبلغ یارانه نقدی برای افراد را از ۲۲ هزار تومان به ۴۵۵۰۰ تومان تغییر داد و به جای پرداخت به حداکثر ۴ دهک، به تمامی افراد این پرداخت‌ها را انجام داد و حتی ایرانیان خارج از کشور نیز از این یارانه نقدی بهره‌مند شدند. واقعیت این است که به دلیل التهابات سیاسی وقت در کشور، امکان بازخواست از احمدی‌نژاد برای مجلس فراهم نبود. با این حال دولت بعد هم این رویه را تداوم بخشید و بدون حذف دهک‌های برخوردارتر، یک یارانه معیشتی نیز بعد از افزایش قیمت بنزین برای حدود ۶۰ میلیون نفر تصویب و تعیین شد که ماجرا را پیچیده‌تر کرد و این در حالی بود که سهم تولد از یارانه‌ها همچنان مغفول مانده بود و در ادامه اصلاح یارانه حامل‌های انرژی نیز به کل متوقف شد تا این مسئله به پیچیده‌ترین معضل اقتصاد ایران تبدیل شود که ریشه اصلی کسری بودجه دولت و بسیاری دیگر از مشکلات مثل تورم است.

به دروغ‌سرایان یارانه‌ای توجه نکنید

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: حالا برخی از کاندیداها آمده‌اند و از یارانه‌های میلیونی برای مردم سخن می‌گویند و حتی من در اخبار با وعده یارانه ۳ میلیون تومانی برای هر فرد هم مواجه شدم. بدیهی است که چنین منابعی برای پرداخت به عموم مردم وجود خارجی ندارد و گوینده یا یک شارلاتان سیاسی است و فقط در پی به قدرت رسیدن است یا واقعا به ساختارهای پولی و اقتصادی کشور توجهی دارد و نمی‌داند که وضعیت نقدینگی، تورم و پایه پولی در کشور به چه شکل است. به همین دلیل هرچند معتقدم که متاسفانه وعده‌های یارانه‌ای در تعیین پیروز انتخابات نقش جدی و اساسی خواهد داشت اما به نظرم مردم نباید این وعده‌های عوامفریبانه را دنبال کنند و باعدم توجه به گویندگان این حرف‌های نامربوط، این ایده‌های غلط را برای همیشه بایکوت کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.