کد خبر : 4338 / /
/

علی اردشیر لاریجانی (زادهٔ ۱۳ خرداد ۱۳۳۶) سیاستمدار اصول‌گرای ایرانی که از خرداد ۱۳۸۷ تا خرداد ۱۳۹۹ پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

 علی لاریجانی خود را عضو هیچ حزب سیاسی از جمله اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نمی‌داند. علی لاریجانی دانش‌آموخته کارشناسی علوم رایانه از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه از دانشگاه تهران است. علی لاریجانی در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۹ با حکم سید علی خامنه‌ای به سمت مشاور رهبر ایران و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد. علی لاریجانی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ رئیس واحد مرکزی خبر بود. علی لاریجانی از ۱۳۶۱ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. 

علی لاریجانی

او از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ معاون امور مجلس وزیر کار و امور اجتماعی و در سال ۱۳۶۲ نیز برای مدتی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر پست، تلگراف و تلفن بود. وی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت سپاه پاسداران را برعهده داشت و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ به عنوان جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد. در دولت پنجم، از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و برای مدت بیش از یک دهه، در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت. لاریجانی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد. لاریجانی که از ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ در دوره هشتم ریاست و نمایندگی قم در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ نامزد نشد.

علی لاریجانی کیست ؟ (از کودکی تا امروز)

علی اردشیر لاریجانی در سیزدهمین روز از خردادماه سال ۱۳۳۶ در شهر نجف عراق، متولد شد. او فرزند مرحوم میرزا هاشم آملی (از روحانیون بزرگ تشیع) است. اصالت علی لاریجانی، به شهر آمل در استان مازندران باز می‌گردد.

علی لاریجانی

اما چرا علی لاریجانی متولد شهر نجف در کشور عراق است؟ این سوال، باعث شکل‌گیری برخی شبهه‌ها در زمینه اصالت ایرانی وی شده است؛ شائبه‌هایی که به نظر می‌رسد از اساس، بی‌پایه هستند. علی لاریجانی در دورانی متولد شد که پدرش به عنوان یک طلبه و در شهر نجف، در حال گذراندن آموزش و کسب تحصیلات فقهی بود.

علی لاریجانی کیست؟زمانی که علی لاریجانی تنها چند سال بیشتر نداشت، خانواده او از نجف به قم، مهاجرت کردند. به همین دلیل، ایشان تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسط خود را در همین شهر و در بارگاه حضرت معصومه (ع( سپری کردند.

این شخصیت نام آشنا، داماد شهید مرتضی مطهری است. لاریجانی تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی و در رشته علوم رایانه در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساند. اما برای مقاطع تحصیلی بالاتر، رشته فلسفه را انتخاب کرده و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در همین رشته و از دانشگاه تهران، دریافت نمود.

علی لاریجانی در سال ۱۳۵۶ ازدواج کرده و هم‌اکنون صاحب ۴ فرزند (دو دختر و دو پسر) است.

سوابق سیاسی علی لاریجانی

ورود علی لاریجانی به عرصه سیاسی کشور، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شکل گرفت. او از سال ۱۳۵۷ و به عنوان مدیرکل برون مرزی و دفتر مرکزی خبر سازمان صداوسیما منصوب شد. لاریجانی برای مدتی طولانی در این نهاد حساس فعالیت کرد و سپس در سال ۱۳۷۱ و از سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت) به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشغول به کار شد.

سوابق سیاسی علی لاریجانی البته دوران وزارت علی لاریجانی خیلی طول نکشید؛ زیرا در سال ۱۳۷۲ و با حکم رهبر معظم انقلاب، به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد. طولانی‌ترین دوران خدمت او در جمهوری اسلامی به همین پست مربوط می‌شود؛ جایی که لاریجانی تا سال ۱۳۸۳ و به مدت ۱۱ سال، ریاست این سازمان را بر عهده داشت.

دوران طولانی حضور لاریجانی در راس سازمان صدا و سیما، با حواشی مختلفی همراه بود. در کنار اقدامات زیادی که در این زمان و در راستای افزایش و گسترش شبکه‌های ملی و استانی صورت گرفت، علی لاریجانی با سید محمد خاتمی (رئیس جمهور وقت) درگیری‌های لفظی و گرایشی زیادی داشت.

علی لاریجانی در سال ۱۳۸۴ به عنوان دبیر شورای امنیت ملی منصوب شده و تا سال ۱۳۸۶ در این سمت، باقی ماند. او سرانجام و پس از اختلافاتی که با محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور وقت) داشت، در نهایت از این مسئولیت، استعفا داد.

این فعال سیاسی، در سال ۱۳۸۶ و به عنوان نماینده مردم قم و جماران، راهی مجلس شورای اسلامی شد و یک سال بعد، به عنوان رئیس قوه مقننه، منصوب شد. لاریجانی به مدت ۱۲ سال و در سه دوره متوالی، عهده‌دار ریاست مجلس بود. او در این دوران هم، درگیری‌های متعددی را با محمود احمدی نژاد، تجربه کرد.

علی لاریجانی و سوایق سیاسی اوعلی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نامزد شد؛ اما نتوانست رای بالایی به دست بیاورد و در نهایت، در بین ۷ کاندید نهایی، در رده ششم قرار گرفت.

ریاست صداوسیما

وی برای مدت بیش از ۱۰ سال، ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت و در این مدت تغییرات زیادی را در این سازمان به‌وجود آورد. در طی این دوران تعداد شبکه‌های تلویزیونی، از ۳ شبکه، به ۷ شبکه رسید. در پایان دوران ریاست او بر این سازمان، ۷ شبکهٔ تلویزیونی، ۸ شبکهٔ رادیویی ملی و سراسری، ۳۰ شبکهٔ رادیویی استانی، ۴ شبکهٔ تلویزیونی استانی و ۷ شبکهٔ تلویزیونی جهانی، توسط صدا و سیما اداره می‌شد. علاوه بر این شبکه‌ها، روزنامهٔ جام جم و شرکت تولید فیلم سیما فیلم نیز در دوران مدیریت وی توسط سازمان صدا و سیما تأسیس گردید. با وجود آنکه رئیس سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از اعضای هیئت دولت فعالیت می‌کرد، اما سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، در دولت‌های هفتم و هشتم، از ورود لاریجانی به جلسات هیئت دولت، ممانعت به عمل آورد.

علی لاریجانی

گرایش سیاسی علی لاریجانی

علی لاریجانی از همان ابتدای حضور در سطح اول سیاست کشور، در جبهه اصول‌گرایان قرار داشته و هم‌چنان هم از او، به عنوان یک اصول گرا یاد می‌شود. البته در سالیان اخیر و پس از قرار گرفتن در لیست امید (لیست مورد تایید اصلاح‌طلبان) و حمایت از حسن روحانی، اندکی از جناح راست (اصول گرایی) فاصله گرفته است.

در مجموع می‌توان آقای لاریجانی را یک اصول‌گرای معتدل و میانه‌رو محسوب کرد. این در حالیست که او هم‌چنان خود را یک اصول‌گرای تمام و کمال می‌داند.

لاریجانی در این دوره از انتخابات مجلس، در فهرستی تحت عنوان؛ جامعتین و نیز در لیست امید حضور داشت. وی در انتخابات مجلس دهم نیز در جایگاه دوم قرار گرفت و بعنوان نماینده قم، راهی مجلس شد.

رد صلاحیت لاریجانی در انتخابات 1400

لاریجانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرارو، در مورد رد صلاحیت‌های شورای نگهبان، پیش از انتخابات مجلس دهم گفت:

مردم نباید احساس کنند دستگاهی به صورت سازمان‌یافته در انتخابات دخالت می‌کند، چون کاندیداها یک حقوقی دارند که باید رعایت شود. کاندیداها نباید تهدید شوند که اگر چنین حرفی بزنید ردصلاحیت می‌شوید.

لاریجانی در این دوره از انتخابات مجلس، در فهرستی تحت عنوان؛ جامعتین و نیز در لیست امید حضور داشت. وی در انتخابات مجلس دهم نیز در جایگاه دوم قرار گرفت و بعنوان نماینده قم، راهی مجلس شد.

علی لاریجانی

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.