کد خبر : 1836 / /
/

عرفان نظرآهاری در واکنش به درگذشت آزاده نامداری برای او شعری سروده است.

نوشته عرفان نظرآهاری برای آزاده نامداری

عرفان نظرآهاری در واکنش به درگذشت آزاده نامداری برای او شعری سروده است.

عرفان نظرآهاری

"قلعه تلخ"

زندگی با دو دستش

محکم او را نگه داشت

او ولی مثل یک ماهی لیز، سُر خورد

غولی از قلعه  نا امیدی در آمد

کم کم او را

با خودش بُرد

بُرد و هر شب

توی رگ های او قیرِ غم ریخت

روح او را به چنگال های خود آویخت

پشت هم روی او

تیرِ غم ریخت

پیش از اینها دهانش

مزّه نور داشت

غول غمگین ولی 

در دلش

لقمه غم گذاشت 

آن قَدَر غصه خورد

تا که از زندگی سیر شد

هی نشست و نشست و نشست 

ساعت زندگی، دیر شد

عاقبت رفت بالای آن قلعه تلخ

زندگی را

مثل چیزی اضافی

دور انداخت

آخ، آخر چرا

بازی زندگی را به این غولِ بدبخت باخت؟

آی ای غول قلدر!

غصه های تمام جهان مال تو

دوستم را به ما پس بده

کاش

هرگز

نمی رفت دنبال تو

برگرفته از صفحه اینستاگرام عرفان نظرآهاری

زندگی‌نامه عرفان نظرآهاری

عرفان نظرآهاری دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی است. آثار متعددی از او منتشر شده‌است که از آن جمله می‌توان به: قلبی بزرگتر از جهان، وای اگر پرنده‌ای را بیازاری، من بیابان همسرم باد، دو روز مانده به پایان جهان، روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس، در سینه‌ات نهنگی می‌تپد، پیامبری از کنار خانه ما رد شد، لیلی نام تمام دختران زمین است، جوانمرد نام دیگر تو، من هشتمین آن هفت نفرم، چای با طعم خدا و … اشاره کرد. کتاب‌های او به زبان انگلیسی فرانسه، ترکی، کردی، عربی، ژاپنی، ایتالیایی، آلمانی، سوئدی، و هلندی … ترجمه شده. وی تا کنون جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌است، از جمله:{جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه کتاب فصل و نیز لوح افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ibby) در اسپانیا و...}.

عرفان نظرآهاری

او یکی از نویسندگان کتاب (داستان صلح) است که در کره جنوبی به چاپ رسیده‌است این داستان تاکنون به ۱۰ زبان ترجمه شده‌است و به صورت موسیقایی با آهنگسازی محمد نصرتی منتشر شده‌است. این اثر موسیقایی مورد حمایت یونسکو است. نظرآهاری هم‌اکنون به تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی مشغول است.

نظرآهاری نگارش پنج عنوان کتاب پژوهشی در ادبیات فارسی با موضوع‌هایی همچون: عشق، قناعت، عدالت طلبی و ستم ستیزی ارزش زندگی و مرگ و هستی را در پیشینهٔ خود دارد و آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از او منتشر شده‌است، از جمله: راز مرواریدهای شهرزاد، در سینه‌ات نهنگی می‌تپد، پیامبری از کنار خانه ما رد شد، لیلی نام تمام دختران زمین است، جوانمرد نام دیگر تو، من هشتمین آن هفت نفرم، دو روز مانده به پایان جهان، روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس. او در سال ۲۰۰۱ برگزیده نخست کنگره شعر زنان شد و پشت کوچه‌های ابر اثر این نویسنده به عنوان برگزیده جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شد. نظرآهاری هم‌اکنون به تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی مشغول است

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.