کد خبر : 2353 / /
/

بیوگرافی کامل پرویز پرستویی به همراه فیلم شناسی و عکسهای این بازیگر در نقشهای متفاوتش و عکس پسر و دختر پرویز پرستویی را در سایت خبر روز ببینید.

بیوگرافی کامل پرویز پرستویی به همراه فیلم شناسی و عکسهای این بازیگر در نقشهای متفاوتش و عکس پسر و دختر پرویز پرستویی را در سایت خبر روز ببینید.

بیوگرافی پرویز پرستویی بازیگر محبوب سینما و تلویزیون 

نام :پرویز

نام خانوادگی:پرستویی

تاریخ تولد :1334/4/2

محل تولد :همدان

تحصیلات :دیپلم و لیسانس هنری

تاهل :متاهل

فرزندان :یک پسر و یک دختر

--------------------------------------------------------------

زندگینامه

پرویز پرستویی متولد 2 تیر 1334 روستای چارلی کبودرآهنگ، استان همدان بازیگر  سینما، تئاتر و تلویزیون است. دارای مدرک درجه سه هنری (معادل لیسانس) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

پدرش کشاورز بود و زمانی که پرویز 3 ساله بود به تهران مهاجرت کرد. دوران کودکی و نوجوانی را در یک خانه اجاره ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. 

پرویز پرستویی و پسرش

پرویز پرستویی

بهروز پرستویی فرزند پرویز پرستویی بازیگر است.

پرستویی با پس انداز کردن یازده هزار تومان خانه ای در حوالی ترمینال جنوب خرید. مدتی به ورزش علاقه نشان داد و دروازه بان تیم کارگران بود.  پس از این زمان به مرکز رفاه نازی آباد رفت و شروع به آموختن تاتر کرد.  پرویز پرستویی در سال 1360 و زمانی که 26 سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد، امّا پس از مدتی به خاطر ناهمخوانی این شغل با روحیاتش به اداره تاتر رفت و تا پایان در آنجا مشغول به کار شد.

فعالیت های هنری پرویز پرستویی:

فعالیت هنری را از سال 1348 با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. در سال 1353 برای بازی در نمایش « دکه » و یک سال بعد برای بازی در نمایش « تسلیم شدگان » جایزه کاخ جوانان را گرفت. برای نخستین فیلمش "دیار عاشقان" دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل را در دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

او همچنین برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم « لیلی با من است » و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم  آژانس شیشه ای  شد.

 

آژانس شیشه ای با بازی پرویز پرستویی و رضا کیانیان

سال 1380 سال خوبی برای او نبود. فیلم  آب و آتش  با بازی نه چندان دلچسب و انتخاب نامناسب او و فیلم تکه پاره شده « موج مرده » با تکرار نقش حاج کاظم « آژانس شیشه ای » چهره موفقی از پرویز پرستویی به جا نگذاشت.

پرویز پرستویی در سال 1381 فیلم نچندان موفق « عزیزم من کوک نیستم » را با بازی خوبش بر پرده سینماها داشت که در همان سال یکی از دو جایزه بهترین بازیگر مرد را از « جشن ماهنامه دنیای تصویر » دریافت کرد.

پرویز پرستویی در سال 1382 بار دیگر چشمها را به سوی خود خیره کرد. بازی معرکه و ماندگار او در نقش رضا مارمولک در فیلم مارمولک  (کمال تبریزی) سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران جشنواره بیست و دوم فیلم فجر (بهمن 1382) و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما (شهریور 1383) را برای او به ارمغان آورد. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.