کد خبر : 2530 / /
/

لحظه جن گیری در سریال احضار را می توانید در سایت خبر روز مشاهده فرمائید

اولین قسمت از سریال احضار از شبکه یک سیما در اولین روز از ماه مبارک رمضان پخش شد؛ سریالی که چندعامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا برخی آن را سریالی ترسناک معرفی کنند. کسانی که علیرضا افخمی را می‌شناسند شاید اولین دلیلشان برای ترسناک‌خواندن «احضار» را پیشینه او بدانند.احضار یک سریال ایرانی در ژانر ترسناک به تهیه کنندگی و کارگردانی رامین عباسی زاده است که به صورت هفتگی در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.احضار اولین سریال ترسناک ایران است این سریال از ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷، چهارشنبه‌ها در شبکه نمایش خانگی و سامانه ویدئوی درخواستی فیلیمو پخش می‌شود. مدت زمان هر قسمت حدود ۵۰ دقیقه است. این سریال که تهیه و تولید آن نزدیک به سه سال زمان برده، منطبق با آموزه‌های همذات پندارانه شرقی از مواجهه با ارواح و اجنه است. آریا عظیمی نژاد موسیقی سریال احضار را نواخت 

محمودرضا تخشید در واکنش به هجمه‌ها تأکید کرد اگر می‌خواستیم سریال "احضار" ژانر وحشت باشد روح محسن را طوری نشان می‌دادیم که بزرگترها هم قالب تهی کنند.

سریال احضار در ژانر وحشت 

سریال احضار

 مجتبی برزگر: همه‌چیز با یک لوگوی پرماجرا شروع شد؛ اگرچه تیزر منتشر شده "احضار" هم حرف و حدیث‌هایی به دنبال داشت. سریالی که با موضوع توجه به عرفان‌های کاذب و جلسات احضار روح که با خود جز نابودی خانواده‌ها و مشکلات روحی و روانی برای افراد شرکت‌کننده در این جلسات چیزی دیگری ندارد حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورده است. 

سریال احضار / آشنایی مجالسی برپایه دروغ و فریب‌کاری

سریال احضار

علیرضا افخمی کارگردان این مجموعه رمضانی اعتقاد دارد که  بنابر فتوای اکثر علما، برپایی یا شرکت در مجالس احضار ارواح، حرام اعلام شده، زیرا عمدتاً چنین مجالسی برپایه دروغ و فریب‌کاری است. 

به تعبیر محمودرضا تخشید تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیزیونی، هدف از ساخت سریال احضار را مقابله با همین تفکر و انذار به مخاطب بوده تا در چنین مجالسی شرکت نکرده و در این مکان‌ها حاضر نشوند تا هم مرتکب گناه نشوند و هم تبعات و عوارضِ حضور در این محافل دامن آن‌ها و خانواده‌هایشان را نگیرد. او در جریان گفت‌وگو به همه سؤالات و نقدهای مطرح شده درباره این مجموعه تلویزیونی پاسخ داده است.

سردمدار ساخت سریال‌های ماورایی

اثر کارگردانی که بعد از سال‌ها غیبت برگشته اما این بازگشت با سر و صداهایی همراه بوده که طرح این دست موضوعات همیشه چالش‌برانگیز و دارای حواشی است. اوج‌گیری ساخت سریال‌های ماورایی در میانه دهه 1380 بود و سردمدار ساخت این سریال‌ها "علیرضا افخمی" بود که با ساخت سریال‌های "او یک فرشته بود" و "پنج کیلومتر تا بهشت" جدال میان باورهای دینی و نیروهای شیطانی را ایجاد کرد و همچنین با نگارش فیلمنامه "روز حسرت" و "اغما" شکل دیگری از این سریال‌های معرفتی و دینی را در معرض نگاهِ مخاطب قرار داد.

رشد قارچ‌گونه عرفان‌های کاذب

همیشه هم طرح این دست موضوعات چالش‌هایی را به همراه داشته، هرچند که در میان دینداران، تردیدی در واقعی بودن روح و وجود شیطان وجود نداشته و ندارد، اما دوری از ساخت این دست آثار باعث رشد قارچ‌گونه عرفان‌های کاذب شده و عواقب غیرقابل جبرانی را در خانواده‌ها و به تبع آن در جامعه ایجاد می‌کند و ضرورت پرداخت درستِ به این باورهای اعتقادی را در رسانه ملی دوچندان می‌کند. نبود آگاهی‌بخشی به مخاطبان در رسانه ملّی باعث ایجاد افرادی مانند "طاهری" و حلقه عرفان‌های کاذب شد که منجر به انحرافات وحشتناکی در بخشی از جامعه شد.

علیرضا افخمی کارگردان سریال‌های مختلفی است. او پیش از این تبحر خود را در روایت جدال باورهای دینی با نیروهای شیطانی به اثبات رسانده، هرچند که بسیاری اعتقاد دارند هنوز "احضار" نتوانسته آن موفقیت‌ها را تداوم ببخشد؛ تهیه‌کننده سریال اعتقاد دارد باید مخاطبان و منتقدین سعه صدر داشته باشند هرچه جلوتر برویم داستان‌ها و اتفاقات عمیق‌تر می‌شوند.

سریال احضار « احضار جن »

اتفاقاً افخمی امسال با ساخت مجموعه تلویزیونی "احضار" نگاه دیگری به مسائل روز جامعه و جدال باورهای دینی و نیروهای شیطانی دارد. "احضار" ساخته شده تا دستِ شیادان کاسب‌کار این محافل و مجالس را رو کند و تأثیرات این باورهای غلط بر زندگی افراد خانواده و در نهایت جامعه را نمایش دهد.

سریال "احضار" در عینِ تحسین عده‌ای، با نقد و واکنش‌های متعدد در فضای‌مجازی مواجه است. گروهی به عدم استفاده درست از ژانر وحشت و ناتوانی در نمایش موقعیت‌های ترسناک، بازی‌های بازیگران جوان و عده‌ای هم به ریتم کُند و تعلیق‌های کمِ این سریال گلایه دارند و البته برخی هم خیلی زودتر از موعد، "احضار" را نسبت به کارهای قبلی علیرضا افخمی کم‌فروغ‌تر و ناموفق‌تر می‌دانند. 

همچنان هم نقدها و تحسین‌ها درباره این سریال و دیگر آثار ماه رمضانی ادامه دارد؛ روندی که امسال مقداری زودتر درباره برخی از سریال‌ها از جمله "احضار" علیرضا افخمی زودتر آغاز شد. 

برای واکاوی و بررسی بیشتر این نقدها و اتفاقات به سراغِ محمودرضا تخشید تهیه‌کننده سریال "احضار" شبکه یک سیما رفتیم و با او لحظاتی به گفت‌گو نشستیم؛ تهیه‌کننده‌ای که چندی پیش "وارش" را روی آنتن شبکه سه داشت و سال‌ها او را به عنوان مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران، شبکه سه و مسئولیت‌های دیگر در سازمان صداوسیما می‌شناسیم. کسی که سال‌های قبل در زمان مسئولیت‌هایش، بارها در کنارِ کارهای ماورایی علیرضا افخمی بوده است. 

* بگذارید از سر و صدا و هیاهوی انتشار لوگو و تیزر سریال "احضار" شروع کنیم. آیا این هجمه‌ها هدفمند بود؟

به نظرمن ناشی از عجله‌ای بود که قبل از اینکه کار را ببینند قضاوت و ارزیابی را شروع کردند. حتی کار به جایی رسیده بود، ذهن‌خوانی می‌کردند، این‌ها می‌خواهند جنّ و ارواح خبیثه نشان دهند. تا اینجای کار که به نمایش درآمد بحثی به نام جنّ مطرح شد! این قضاوت‌هایی بود که صورت می‌گرفت. یا می‌نوشتند که این چشمِ درون لوگو، چشم شیطان و فراماسونری است و این‌ها می‌خواهند این نشانه‌ها را در سریال‌شان ترویج بدهند و حتی عوارض دارد. با خودشان فکر نمی‌کردند سازمان صداوسیما که کلی ممیزی دارد و آدم‌های مختلفی متن را می‌خوانند چطور اجازه می‌دهند چنین اتفاقی رخ بدهد؟ یک مقدار هیاهوهای اولیه ناشی از عجله و قضاوت زودهنگام بود. 

* یک مقدار از آن فرآیندهایی بگویید که "احضار" گذراند تا فیلمنامه‌اش شکل بگیرد؛ برای ساخت این اثر به سراغ چه کتبی رفتید و از چه مشاورینی کمک گرفتید؟

برای احضار بیشتر به کتب علما مراجعه کردیم و بیشتر هم مبنای‌مان نوشته‌های دو شخصیت مطرح دینی، آیت‌الله جوادی آملی و علامه طباطبایی (تفسیر المیزان) بود که درباره این مسائل وجود داشت. از طرفی آقای برازش از کارشناسانی که از ابتدای ساخت سریال‌های مختلف ماورایی درگیر این کارها بودند، ایشان به عنوان مشاور مذهبی سریال بودند.

همچنین، شخص علیرضا افخمی در کنار ساخت "او یک فرشته بود" و 5 کیلومتر تا بهشت"، سریال‌های "روز حسرت" و "اغما" را هم نوشته بود. در فرآیند تولید این آثار، با کلی از علما و بارها در جلسات نقد علما و مباحثی که در این موضوعات و مسائل مطرح می‌‌شود در جریان کامل این اتفاقات بودند. این مجموعه در کنار هم سعی کردند نکاتی که قرار است در رابطه با این موضوعات مطرح شود، از زاویه نگاه دینی و اجتماعی با آن برخورد کنند. 

سریال احضار , تلویزیون , صدا و سیما , شبکه یک , ماه رمضان , 

سریال احضار

در یکی دو قسمت اول سریال با بازخورد منفی مواجه شدیم

* در مورد بازیگرها معمولاً به کارنامه علیرضا افخمی مراجعه کنیم می‌بینیم که معمولاً در همه کارهایشان از بازیگران جدید و قدیمی در کنار هم استفاده کرده‌اند. هم ریسک محسوب می‌شود و هم بسیاری اعتقاد دارند تلویزیون باید بازیگر هم معرفی کند. در عین حال بسیاری از واژه نابازیگر برای بازیگران جوان سریال شما استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند بازی‌ بازیگران خوب پیش نمی‌رود؛ نظر شما چیست؟

اتفاقاً بازخورد مخاطب را از طریق صفحه مجازی سریال و به صورت روزانه از سازمان صداوسیما در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ شروع سریال با چهره‌های جدید و کار در یکی دو قسمت اولِ سریال، با بازخورد منفی نسبت به بازی بازیگران‌ جوان‌مان مواجه شدیم اما از قسمت دوم به بعد که شخصیت‌ها بهتر شناخته می‌شوند، بازی کاراکترهایی مثل مائده و زهره را تحسین هم کردند. به نظرمن باز دلیل اصلی این هجمه‌ها، همان واکنش ابتدایی از روی عجله و قضاوت زودهنگام است. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.